برج دختر کجاست؟

به گزارش شارژ 10، چطور به برج دختر برویم؟

برج دختر در نزدیکی ساحل اسکودار بر روی یک جزیره کوچک در قسمت جنوبی تنگه بسفر و در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. برای رسیدن به برج دختر باید خودتان را به اسکله کاباتاش برسانید تا سوار قایق شوید و به جزیره ای که برج روی آن قرار گرفته برسید.

برج دختر کجاست؟

تاریخچه برج دختر چیست؟

از روی سبک معماری برج می توان قدمت آن را به سال 340 پیش از میلاد نسبت داد. برج دختر در این سال ها دچار حوادث مختلفی شد. مثلا سال 1719 بعد از اینکه ارتش عثمانی، قسطنطنیه را تسخیر کرد، تخریب شد و ساختاری چوبی جایگزینش شد. آن بنا نیز طی یک آتش سوزی از بین رفت. بعد از آن توسط یک معمار معروف استانبولی با سنگ بازسازی شد. در سال 1857 فانوسی روی آن نصب شد.

کاربری های برج دختر چه بوده است؟

کاربری های این برج طی قرون مختلف تغییرات متفاوتی داشته است. مثلا در دوران امپراطوری روم باستان برج دختر محلی برای جمع آوری مالیات کشتی های تجاری، برج دفاعی و فانوس دریایی بوده. در زمان عثمانی ها، هنگامی که در این منطقه وبا شیوع پیدا نموده این برج به یک بیمارستان مخصوص قرنطینه برای بیماران تبدیل شده بود. مدتی یک ایستگاه رادیویی بود و سال ها بعد ساختمان، به وزارت دفاع سپرده شده. امروزه اما دیگر قلعه دختر تبدیل به یک جاذبه توریستی برای استانبول و ترکیه شده. ظاهر آن بازسازی و فضایی برای برگزاری مراسمات جشن ها و رستوران در آن تعبیه شده. البته خاطرتان باشد اگر میخواستید برای صرف وعده غذایی از رستوران های این برج بهره ببرید، حتما باید از قبل رزرو کنید.

افسانه هایی راجع به برج دختر

افسانه مار و دختر

درباره این برج مرموز وسط آب، قصه های مختلفی وجود دارد. مثلا یکی از این قصه ها می گوید: در زمان پادشاهی قسطنطنیه، یک جادوگر پیشبینی می نماید که دختر پادشاه را در سن 18 مار نیش می زند و از جهان می رود. پادشاه از ترس این اتفاق دستور می دهد که برجی در جزیره وسط تنگه بسفر بسازند تا دخترک در آن باشد و مار به آنجا نرسد. دخترک در این برج زندگی می نموده تا اینکه در روز تولد 18 سالگی اش، پادشاه با سبدی پر از میوه پیش دخترش می رود. اما از بد روزگار ماری افعی درون سبد میوه پنهان شده بوده و وقتی دختر در سبد را باز می نماید او را نیش می زند. می گوید این قصه دلیل نام برج دختر نیز هست.

افسانه برج لیندر و هیرو

این افسانه روایتی عاشقانه است از دو جوان به نام های هیرو و لیندر . هیرو دختری زیبا از کاهنان بنای مذهبی آفرودیت بوده که ساکن این برج بوده. لیندر نیز مرد جوانی بوده که هر شب برای دیدن معشوقه خود جهت تنگه را شنا نموده و خود را به جزیره می رساند. هیرو نیز هرشب برای اینکه او راه را گم نکند در بالای برج آتش روشن می کرد. انتهای این قصه بسیار تلخ بود و یکی از این شب ها که لیندر به سمت جزیره شنا می کرد دریا طوفانی بوده و در آب غرق می گردد. هیرو نیز این غم را تاب نمی آورد و خود را از بالای برج به پایین می اندازد.

آوازه جهانی برج دختر

یکی از دلایل مشهور شدن برج دختر در استانبول استفاده از آن به عنوان لوکیشن بخشی از فیلم سینمایی جهان کافی نیست جیمز باند است. البته به جز این فیلم این برج، لوکیشن فیلم های ترکی نیز بوده.

منبع: دالاهو
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 286

به "برج دختر کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج دختر کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید