آشنایی با استانبول

به گزارش شارژ 10، آشنایی با شهر استانبول

استانبول شهری است که قدمت آن به 2500 سال پیش میرسد که در دنیا باستان با نام قسطنطنیه شناخته می گردد. این شهر دارای جاذبه های تاریخی و مدرن و مساجد زیبای عثمانی، مرکز فرهنگی، تاریخی و مالی ترکیه است. جالب آن که استانبول از لحاظ جغرافیایی به شکلی است که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگرش در قاره اروپا واقع شده است. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می شوند و از همین روی، آن را پلی میان دو قاره نیز می نامند. استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه است که جمعیتی برابر با 15.03 میلیون نفر در آن زندگی می نمایند. دین اغلب مردم ترکیه اسلام است و این موارد در کنار هم، استانبول را به مقصد دلپذیری برای مسافران ایرانی تبدیل نموده است. شهری با تلفیقی از اِلمان های مذهبی، سنتی و توام با ظاهری به روز و شکیل است. بخش قدیمى استانبول بر روى هفت تپه ساخته شده است که همگى آنها در میان دیوارهاى دفاعى شهر هستند. بلندترین آنها تپه کاملیاست که به ترکى به آن جاملیکا تِپسى مى گویند و ارتفاعش 267 متر از سطح دریاست

آشنایی با استانبول

از سفر با تور استانبول قیمت لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

آب و هوا

یک سفر مقرون به صرفه به استانبول سفری است که در آن هم آب و هوای استانبول مناسب و دلپذیر باشد و هم مخارج هتل ها و تفریحات تا حد امکان کمتر باشد. برای کسانی که برای تعطیلات خود ترکیه را انتخاب مینمایند، سفر به استانبول میتواند دلپذیر باشد. اما اگر بخواهید با تور استانبول به این شهر سفر کنید باید از آب و هوای استانبول مطلع بوده و با مناسب ترین زمان سفر به استانبول آشنا شوید، بهترین زمان برای سفر به ترکیه بهار وپاییز می باشد. در این فصل هوا نه زیاد گرم ونه زیاد سرد است. به طورکلی ترکیه چهار منطقه آب و هوایی دارد: سواحل جنوب و سواحل غرب با آب و هوایی مدیترانه ای سواحل دریا است

مناسبت ها و رویدادها

کشور ترکیه مردمی مسلمان دارد و مهم ترین اعیاد مذهبی که جزء تعطیلات رسمی آن می باشد، عید قربان به مدت 4 روز و عید فطر به مدت 3 روز است. روزهای شنبه و یکشنبه هم تعطیلات آخر هفته هستند. غیر از این دو عید، از دیگر مناسبت های مذهبی این کشور سوگواری عاشورا و میلاد پیغمبر اسلام است. البته ناگفته نماند که تقویم ترکیه، تقویم میلادی است که تعطیلات سال نوی میلادی(کریسمس 1 ژانویه (و روز حاکمیت ملی و روز بچه ها 23) آوریل), 1می جشن عمومی (این روز فقط متعلق به شهر استانبول است), جشن یادبود آتاتورک و روز جوان و ورزش(19 می) , روز پیروزی)30 آگوست,(عید فطر (9-11 سپتامبر), روز جمهوری (28 و 29 اکتبر) وعید قربان (16-19 نوامبر) است. و از جشنواره ها می توان به جشنواره انقلاب تابستانی, جشنواره نیمه فصل زمستان و سال نو, جشنواره چوپانان (ضرب و شتم قوچ یا گوسفند), جشنواره های پرورش گیاهان، میوه ها و انگور, جشنواره های مهاجرت, فستیوال موسیقی بین المللی استانبول, جشنواره تئاتر استانبول, فستیوال هیدیرلز ترکیه, جشنواره بزرگداشت مولانا ترکیه, جشنواره کشتی شترها ترکیه است.

حمل و نقل درون شهری

تراموا

یکی از قدیمی ترین وسایل حمل و نقل و البته محبوب استانبول، ترامواها هستند. استفاده از تراموای این امکان را به شما می دهد که در حین گذراندن جهت، مناظر اطراف را مشاهده کنید. بیشتر تراموا با استفاده از نیروی برق به حرکت درمی آیند. سرعت آن به تندی مترو نیست اما در جهتی بدون ترافیک حرکت می نماید.

قطار کابلى

استانبول دو خط ریل زیر زمینى دارد که خط تونل قدیمى تر است. این خط از لحاظ قدمت دومین قطار زیرزمینى شهرى جهان و اولین خط ریلی زیرزمینى شهرى اروپا می باشد. کاتاباش تکسیم دومین خط قطار کابلی استانبول است. این خط ایستگاه اتوبوس دریایی و تراموا را در کاتاباش به ایستگاه مترو در میدان تکسیم متصل می نماید.

لایت مترو

این سیستم حمل و نقل شهر استانبول که اِل آر تی نام دارد از دو خط تشکیل شده است. اولین خط این مجموعه اِم وان (M1) است که بین آکسارای و کارتال تِپه آغاز به کار نموده است. خط دیگر که تی فور (T4) نام دارد. مابین ایدِرنه کاپه و مِسجیدی سِلام است.

اتوبوس

اتوبوس های خطی و عمومی استانبول یکی دیگر از وسایل حمل ونقل عمومی است که به راحتی شمارا به مقاصد موردنظر می رساند، این اتوبوس ها با توجه به خطوطی که در آن حرکت نموده در ایستگاه های مختلفی توقف می نمایند که شما می توانید آنها را با توجه به رنگشان شناسایی کنید.

متروباس

مترو باس (بی آر تی) نیز یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی استانبول است که 45 ایستگاه دارد و از بویوک چکمه چه آسیایی آغاز و کادیکوی اروپایی ختم می گردد.

اتوبوس دریایی و قایق های مسافر بری

مسافرانی که می خواهند به تنگه بسفر استانبول سفر نمایند، می توانند در یکی از کشتی های کروز مسافربری که مرتبا در امتداد این تنگه حرکت می نماید، سوار شوند. اگر می خواهید سوار یک کشتی کروز مناسب شوید می توانید تورهایی که از اسکله های اصلی واقع در امین اغلو، کاباتاس، و بشیکتاش حرکت می نمایند را انتخاب کنید. این سفرها معمولا دو ساعته هستند.

غذاهای معروف ترکیه

دونر, ایچلی کوفته (کوفته مغزدار)، لهمعجون، کباب ها، مانتی، بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)، کارنی یاریک، کادین بودوکوفته، هونکار بَیَندی، کوزو تَندیر، ایزگارا بالیک (ماهی تنوری)، پیده، یاپراک سارما (دلمه برگ)، سوبورکیریال مِنِمِنریال باقلوا، گوللاچ, لوکوم، پیلاو (پلو)، کاییسی تاتلیسی (شیرینی قیصی)، باکلالی اِنگینار، وزاییک پاستا (کیک موزاییکی)، مرجیمک کوفتسی (کوفته عدس)، ایمام باییلدی، کونَفه، دوروم، ثعلب، قهوه ترک از خوراکی های معروف ترکیه است.

مترو دبی | هر آنچه که باید بدانید

سوپر جام اروپا در استانبول ترکیه

منبع: ساعت پرواز قرن
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 656

به "آشنایی با استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید