بازگشت نوستالژی دهه شصتی ها در فیلم های اکشن، تخیلی؛ اکران ترمیناتور 6

به گزارش شارژ 10، این تنها ویژگی مجذوب کننده ترمیناتور نبود. هالیوود تا پیش از این، هرگز پیروز نشده بود عنوانی مدرن و هیجان انگیز درباره انسان و سفر او در زمان بسازد. بنابراین ترمیناتور، شروع عصری تازه برای فیلم های آخرالزمانی بود. البته که ترمیناتور، محدود به یک قسمت نشد. حالا که ششمین قسمت از مجموعه فیلم های ترمیناتور اکران شده، نگاهی می اندازیم به مسیری که فیلم های این مجموعه طی نموده اند.

بازگشت نوستالژی دهه شصتی ها در فیلم های اکشن، تخیلی؛ اکران ترمیناتور 6

نابودگر

(The Terminator (1984

تا پیش از اکران این فیلم، آرنولد شوارزنگر بیشتر به عنوان یک قهرمان بدنسازی شناخته شده بود تا یک بازیگر. او تا پیش از هنرنمایی در ترمیناتور، در 9 فیلم دیگر هم حضور داشت اما هیچکدام به اندازه ساخته متفاوت جیمز کامرون، به معروفیت او یاری نکرد. داستان فیلم که در سال 2029 می گذرد، روایتی آخرالزمانی از تسلط ربات ها بر سراسر کره زمین است. وقتی هوش مصنوعی قدرتمندی به نام اسکای نت متوجه می شود ربات ها برای نابودی انسان ها قدرت کافی را ندارند، تصمیم می گیرد روبات هایی به زمان گذشته بفرستد تا با سر به نیست کردن مادر جان کانر، رهبر گروه مقاومت انسان ها، پایان نسل انسان را حتمی نماید. اما مادر جان کانر نمی خواهد ربات ها به اهداف خود دست پیدا نمایند. بنابراین با سربازی به نام کاریل ریس (با بازی مایکل کانل بیهن) به مقابله با ربات T800 (با هنرنمایی آرنولد شوارزنگر) می رود. این فیلم محبوبیت بسیاری میان طرفداران سینما پیدا کرد و بخش مهمی از فرهنگ عامه آمریکا در دهه 80 میلادی شد.

نابودگر: روز داوری

(Terminator: Judgment Day (1991

برترین قسمت مجموعه فیلم های ترمیناتور، بدون شک روز داوری است. پیروزیت این فیلم محدود به گیشه ها نشد و کسب چهار جایزه اسکار (از جمله برترین گریم و برترین جلوه های ویژه) به جیمز کامرون ثابت کرد آنچه او ساخته، صرفا یک فیلم علمی تخیلی نیست. این بار هوش مصنوعی اسکای نت تصمیم می گیرد جان کانر را به قتل برساند اما او با هک کردن ربات T800 مقابل او ایستادگی می نماید. این فیلم انقلابی بزرگ در جلوه های ویژه سینمایی بود چرا که یک گروه 261 نفره برای ساخت صحنه های ویژه آن در کوشش بودند. قسمت دوم پیروز شد بیش از 520 میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد. این فیلم هنوز هم پرافتخارترین و پرفروش ترین فیلم مجموعه ترمیناتور است.

نابودگر: خیزش ماشین ها

(Terminator: Rise of the Machines (2003

افتخارآفرینی ها و فروش حیرت انگیز فیلم های قبلی ترمیناتور، هالیوودی ها را قانع کرد با وجود کناره گیری جیمز کامرون، به ساخت دنباله ترمیناتور مشغول شوند. در خیزش ماشین ها، خطر نابودی نسل بشر انسان را تهدید نمی نماید اما اسکای نت، هنوز هم در کوشش است تا انسان ها را تهدید کند. بنابراین این بار رباتی در شکل و شمایل یک زن را به گذشته منتقل می نماید تا جان کانر را به قتل برساند. با این حال باز هم آرنولد شوارزنگر در نقش ربات T800 وارد می شود. بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند قسمت سوم ترمیناتور، مقدمه ای بر سقوط این مجموعه بود. با این حال فروش 433 میلیون دلاری آن در کنار هنرنمایی دوباره آرنولد در نقش ترمیناتوز، نشان داد طرفداران ترمیناتور هنوز هم برای تماشای آن هیجان زیادی دارند.

نابودگر: رستگاری

(Terminator: Salvation (2009

چهارمین قسمت ترمیناتور با عنوان رستگاری تقریبا بازسازی داستان مجموعه ترمیناتور بود. بنابراین آرنولد شوارزنگر از داستان کنار گذاشته شد و کریستین بیل در نقش جان کانر حضور پیدا کرد. داستان فیلم بیشتر به فرایند شکل گیری هوش مصنوعی اسکای نت می پردازد و جان کانر را به عنوان یکی از فرماندهان مقاوت انسانی معرفی می نماید. این فیلم با فروشی کمتر از 372 میلیون دلار در سراسر جهان، کم هوادارترین فیلم از مجموعه ترمیناتور شناخته شد. منتقدان نیز واکنش منفی شدیدی به قسمت چهارم ترمیناتور داشتند.

نابودگر: پیدایش

(Terminator: Genisys (2015

اعتراضاتی که به قسمت چهارم ترمیناتور شد، باعث شد تا آرنولد شوارزنگر دوباره به این مجموعه بازشود. در پیدایش داستان فیلم های ترمیناتور کاملا بازسازی شد. بنابراین دوباره با ربات T800 روبرو بودیم. این بار او مادر جان کانر (سارا کانر با بازی امیلیا کلارک) را در کودکی پیدا می نماید تا از او محافظت کند. این فیلم منفورترین قسمت از مجموعه ترمیناتور در میان منتقدان است اما فروش 440 میلیون دلاری آن نشان می داد طرفداران ترمیناتور هنوز هم عاشق این مجموعه هستند.

نابودگر: سرنوشت تاریک

Terminator: Dark Fate

پس از آن که جیمز کامرون احساس کرد فیلم هایی که او بنیان گذاری نموده به مجموعه ای شکست خورده تبدیل شده اند، تصمیم گرفت دوباره به این مجموعه برشود. او در مقام تهیه نماینده قسمت ششم ترمیناتو نهاده شد. کامرون کوشش کرد با بازگرداندن لیندا همیلتون و آرنولد شوارزنگر (بازیگران سارا کانر و ربات T800) طرفداران این مجموعه را کاملا هیجان انگیز کند. این فیلم بدون توجه به سه قسمت قبلی و سریالی که از ترمیناتور ساخته شده بود، دنباله ای برای قسمت دوم است. بنابراین طرفداران ترمیناتور باید بدانند سرنوشت تاریک به شکل مستقیم به داستان مورد علاقه آن ها بازمی شود.

قسمت ششم ترمیناتور بازخورد خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد اما در افتتاحیه اش، فروش ضعیفی داشت. بنابراین معین نیست آیا جیمز کامرون باز هم به ادامه دادن داستانش علاقه مند است یا دیگر انگیزه ای برای روایت داستان ترمیناتور ندارد. هزینه فراوری این فیلم، بیش از 200 میلیون دلار برآورد شده است و پیروزیت تجاری آن، تقریبا تنها دلیلی است که می تواند ساخت قسمت هفتم ترمیناتور را تضمین کند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1872

به "بازگشت نوستالژی دهه شصتی ها در فیلم های اکشن، تخیلی؛ اکران ترمیناتور 6" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت نوستالژی دهه شصتی ها در فیلم های اکشن، تخیلی؛ اکران ترمیناتور 6"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید