اصفهانی ها آخر هفته کجا می روند؟

به گزارش شارژ 10، چشمه مرغاب اصفهان یک چشمه زیبا در منطقه ای خوش آب و هوا است که از لابه لای سنگ های آهکی واقع در رشته کوه های زاگرس بیرون می آید. معمولا مردم محلی و مسافران شهرهای اطراف روزهای آخر هفته خود را در کنار این چشمه زیبا می گذرانند

اصفهانی ها آخر هفته کجا می روند؟

استان اصفهان یکی از استان هایگردشگرپذیرایران محسوب می گردد، این استان پهناور به دلیل جاذبه های تاریخی و مکان های باستانی معروفیت دنیای دارد.

خوشبختانه همین استان باستانی که واسطه ای جاذبه های تاریخی معروف شده است از جاذبه های طبیعی چیزی کم ندارد. چشمه، رودخانه، کوه و طبیعت سرسبز در گوشه و کنار استان باعث شده است تا سالانه گردشگران بسیاری به این منطقه مسافرت نمایند. اگر شما نیز از هیاهوی شهر خسته شده اید و می خواهید از یک مکان زیبا و طبیعت تماشای در استان اصفهان تماشا نمایید، ما به شما تماشا چشمه مرغاب را پیشنهاد می کنیم.

در دامنه دالان کوه:

چشمه مرغاب اصفهان در فاصله 85 کیلومتری غرب اصفهان در فاصله بین شهرستان تیران و نجف آباد واقع شده است، پس از گذشتن از کوه احمدرضا شما تابلویی را مشاهده می کنید که بر روی آن نوشته شده چشمه مرغاب. به عبارتی این چشمه تنها جریان آب سطحی است که در این شهرستان واقع شده است و پس از طی مسافتی معادل 100 کیلومتر به زاینده رود پیوسته و به نوعی تامین نماینده میزانی از آب زاینده رود است.

چشمه مرغاب اصفهان در سنگ های آهکی کرتاسه به وجود آمده است، که در زیر این نواحی نیز طبقات شیست و شیلی واقع شده است، ارتفاعات قرار گرفته در منطقه نیز مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوده و بخشی از کوه های داخلی زاگرس به شمار میرود.

رودخانه و یا چشمه مرغاب علاوه بر تغذیه سفره آب زیر زمینی به دلیل قابلیت نفوذ در بستر خاک تاثیر مستقیمی بر روی قنوات موجود درحریم و حواشی رودخانه داشته و از همین جهت رودخانه مذکور شرایط تشکیل پر آب ترین قنوات دشت را فراهم نموده است.

معمولا مردم محلی و مسافران شهرهای اطراف روزهای آخر هفته خود را در کنار این چشمه زیبا می گذرانند. این چشمه در ارتفاعات کوه قرار گرفته است، اما آب جاری شده از آن به پایین کوه جریان می یابد و دسترسی به آب را برای گردشگران و کشاورزان راحت تر نموده است، آب جاری شده از این چشمه به قدری زیاد است که آبیاری زمین های کشاورزی روستاهای اطراف به وسیله آب این چشمه صورت می گیرد.

جالب است بدانید که از این چشمه در تمام طول سال آب می جوشد که دلیل آن وجود برف های دائمی بر روی کوه های اطراف است؛ بنابراین رودخانه مرغاب که آب آن از همین چشمه تأمین می گردد در تمام طول سال پرآب است.

وجه تسمیه مرغاب:

هنوز دلیل نام گذاری این چشمه به نام مرغاب تعیین نشده است. بعضی این نامگذاری را به وجود علف های مرغی در حاشیه های رودخانه نسبت داده اند. در صورتی که بعضی دیگر دلیل آن را وجود پرندگان آبی در رودخانه مانند مرغابی می دانند.

به همین خاطر معتقد هستند وجود مرغ های کوهی در اطراف چشمه باعث شده است این چشمه به نام مرغاب معروف گردد و رودخانه جاری از این چشمه نیز به همین نام معروفیت پیدا کند؛ اما آنچه بیشتر از همه قابل قبول است این است که نام این رودخانه از ترکیب دو نام تغییر یافته مار و گاو به مر و غاب است.

به عبارت دیگر رودخانه مرغاب به دلیل مسیر مارپیچی که دارد به مار تشبیه شده و کمی پایین تر شکل آن به Y شاخ گاو شبیه می گردد. به همین خاطر این چشمه و رودخانه ای که از آن سرچشمه می گیرد را مرغاب نامیده اند.

پله های آهکی طبیعی:

با مشاهده سنگ های آهکی در مسیر حرکت رودخانه، تعیین است این رودخانه و چشمه بسیار قدیمی هستند. فرسایش های پله مانند در حاشیه رودخانه مرغاب یکی از چشم انداز های جالب و شگفت انگیز را در اطراف رودخانه به نمایش گذاشته است که تماشای آن ها برای علاقمندان به جاذبه های طبیعی می تواند بسیار جالب و لذت بخش باشد.

خوشبختانه در مسیر چشمه مرغاب، علاوه بر پله های آهکی ساخته شده بر اثر آب رودخانه، وجود مزارع وسیع و منطقه سرسبز در اطراف چشمه مرغاب و رودخانه مرغاب، مکان های تاریخی و تماشای فراوانی مانند، قلعه های باستانی منسوب به ابراهیم خان شاهدان، دنیا آباد، غریب خان و گبری وجود دارند که می تواند طبیعت گردی شما را به یک گردشگری تاریخی نیز تبدیل کند.

متأسفانه این منطقه فوق العاده زیبا، برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته است و تنها تعداد کمی از هموطنان ما از وجود چنین مکان غیر قابل وصفی آگاه هستند. این افراد نیز تنها با معرفی منطقه به وسیله افراد بومی، به این منطقه هدایت شده اند.

در صورتی که این منطقه به قدری زیبا بوده و آب و هوای معتدل و کوهستانی آن، بعلاوه فضای سرسبز اطراف چشمه و رودخانه مرغاب از چنان پتانسیل بالایی در گردشگری برخوردار است که با کمی توجه و سرمایه گذاری می توان این منطقه را یکی از مکان های مهم گردشگری و طبیعت گردی تبدیل کرد.

مسیر دسترسی:

برای رفتن به چشمه مرغاب در استان اصفهان باید به شهرستان عسگریه و سپس روستای قله ناظر بروید. اگر از اصفهان حرکت کنید باید به سمت نجف آباد بروید. سپس از آنجا به وسیله جاده نجف آباد-تیران به سمت تیران برسید، از آنجا نیز باید درجاده تیران-داران به مسیر خود ادامه دهید تا به منطقه قلعه ناظر برسید.

سپس از جاده اصلی خارج شده و راه دریاچه را پیش بگیرید. این مسیر از اصفهان تا دریاچه مرغاب چیزی حدود 180 کیلومتر است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1402 بروزرسانی: 10 آبان 1402 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2279

به "اصفهانی ها آخر هفته کجا می روند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهانی ها آخر هفته کجا می روند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید