اتاق ایران، مسائل اقتصاد ایران نتیجه نبود برنامه و نقشه راه است

به گزارش شارژ 10، خبرنگاران - رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران جلساتی به صورت آنلاین با هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق های شهرستانی برگزار می نماید. در نشست رئیس اتاق ایران با رئیس و هیئت نمایندگان اتاق سمنان به مسائل سامانه یکپارچه کارت بازرگانی، مسائل ارزی و صادراتی اشاره شد.

اتاق ایران، مسائل اقتصاد ایران نتیجه نبود برنامه و نقشه راه است

نشست رئیس اتاق ایران، دبیرکل و معاونت امور استان ها و تشکل های اتاق ایران با رئیس و هیات نمایندگان اتاق سمنان به صورت آن لاین برگزار گردید. در ابتدای نشست علی اصغر آدینه ای، رئیس اتاق سمنان از طرح جامع تجارت و مسائل آن گفت: در یک ماه و نیم گذشته صدور کارت بازرگانی به دلیل مسائل سامانه، سخت شده است؛ این مسائل به دلیل عدم بازگشت ارز به وجود آمده اما واقعاً موضوع ربطی به اتاق ها و کارت بازرگانی ندارد و دولت باید در جای دیگر مثل محدودیت در مبادلات بانکی با جهان مسائل را ریشه یابی کند.

او ادامه داد: دولت باید قبل از راه اندازی این سامانه در سراسر کشور، آن را به صورت پایلوت در بعضی از مناطق اجرا می کرد.

به گفته آدینه ای یکی از موارد درج شده در سامانه برای صدور یا تمدید کارت بازرگانی آدرس ثبتی است؛ بیشتر کارخانه ها در تهران دفتر مرکزی دارند و این موضوع باعث مسائل خواهد شد؛ این مورد باید اصلاح گردد. واحدهای تولیدی در هر جا مستقر هستند باید همان جا کارت بازرگانی دریافت نمایند و این باید در این سامانه موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اتاق سمنان درباره عملکرد و مسائل شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: باید هماهنگی و همکاری لازم بین شورای گفت وگوی استان ها و مرکز هماهنگی انجام گردد. این هماهنگی باید بین کمیسیون های اتاق ایران و استان ها هم به وجود بیاید. کار انفرادی درنهایت به ضرر فعال مالی است؛ باید اتاق ایران مسائل کلان را دنبال کند و اگر زمانی به اتاق های شهرستان ها مسئولیتی از طرف اتاق ایران واگذار شد، آن را پیگیری کند.

بعد از آن یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق سمنان از تعهدات ارزی و مسائل صادرنماینده ها در حوزه ارز و کارت بازرگانی سخن گفت. مسائل حوزه مالیات، بیمه، بازارهای منطقه، حمل ونقل، تحریم و اثر آن بر صادرات و کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی از موارد مورد آنالیز در این نشست بود.

بعد از آن محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران از سامانه یکپارچه کارت بازرگانی گفت: این مسئله در قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شده و در سال 1397 ابلاغ شده است؛ در 1398 با توافق اتاق ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شد این سامانه به تدریج در استان ها عملیاتی گردد؛ البته به دلیل شیوع کووید 19 مسائلی به وجود آمد. درنهایت از یکم مردادماه سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این را اجرایی می نماید. البته در عمل مسائلی هم وجود دارد که با پیگیری معاونت امور استان ها و تشکل های اتاق ایران تا حدودی این موارد مرتفع شده و پیگیری ها هنوز ادامه دارد.

او به مسائل حوزه مالیات اشاره نمود و گفت که اگر با مسائل فراقانونی در این حوزه برخورد کردید، به اتاق ایران ارجاع دهید تا این موارد در قوه تقنینی پیگیری گردد.

رمضانی ادامه داد: در خصوص مسائل ارزی و تعهدات ارزی اتاق ایران بارها نشست هایی با هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه برگزار نموده است و در نشست مشترک با رئیس کل بانک مرکزی هم دغدغه ها مطرح شده که امیدواریم نتیجه مثبتی داشته باشد.

در ادامه نشست مظفر علیخانی، معاونت امور استان ها و تشکل های اتاق ایران درباره سامانه جامع تجارت و کارت بازرگانی گفت: نماینده اتاق ایران به عنوان یک عضو از چندین عضو در جلسات تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور دارد اما اینکه نماینده اتاق چه استدلال و نظری درباره موضوع دارد، موضوع دیگری است. مثلاً عدم تعلیق کارت واحدهای تولیدی و عدم تعلیق کارت بازرگانی جزء مباحثی بود که حاصل کوشش نمایندگان اتاق در این جلسات بود.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران درباره مسائل اقتصاد کلان گفت: تصمیم گیری مدیران در حوزه اقتصاد منجر به نتیجه گیری مطلوب در آن حوزه نمی گردد؛ تصور من این است که مشکل امروز اقتصاد این است که در قاعده گذاری مشکل داریم؛ وقتی در قاعده گذاری مشکل داشته باشیم بسیاری از اقدام روبنایی به نتیجه لازم منجر نمی گردد.

شافعی گفت: اگر اقتصاد ما به یک درخت شبیه باشد، درخت اقتصاد ما آفتی در ریشه دارد اما ما مرتب شاخه ها را هرس می کنیم؛ در چنین شرایطی ما به نتیجه مطلوب نمی رسیم. ما اصولاً در اقتصاد کشور نمی دانیم کجا هستیم و چه برنامه ای و نقشه راهی باید داشته باشیم؟ اصلاً نمی دانیم برنامه ای برای آینده پیش بینی نموده ایم یا اینکه از این ستون تا آن ستون فرج است. اقتصاد با چنین تصوراتی درست نمی گردد.

او ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی در این شرایط هرقدر کوشش کنیم به نتایج موردنظر نمی رسیم. آنچه در کشور ما در سخن مطرح است اقتصاد آزاد و فعالیت مردمی و بها دادن به بخش خصوصی است ولی در عمل اینگونه نیست. این ها گویی وصف العیش در اقتصاد است، ما به لحاظ قانونی در خیلی از محافل باید حضور داشته باشیم ولی چقدر آنجا اثرگذاری داریم؟ ما آنجا اثرگذاری بالایی نداریم. ممکن است گفته مستدل خود را در این مجامع بیان کنیم و بر حرف خود پافشاری کنیم، ولی در موقع رأی گیری تعداد رأی ما مثلاً یک به 22 است.

شافعی ادامه داد: در قانون اساسی به سه بخش اقتصاد بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تاکید شده ولی در عمل مدام به تصمیم حاکمیتی اشاره می نمایند؛ این به معنای نادیده دریافت بخش خصوصی است درحالی که طبق قانون اساسی بخش خصوصی جزئی از حاکمیت است. جایی که قانون تصویب می گردد ولی مجریان از همه قانون گریزتر هستند، در این شرایط چه انتظاری دارید؟ چند درصد قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار اجرا می گردد؟ چه کسی جوابگو است؟ در تصمیم گیری اقتصاد خیلی جاها دخالت دارند ولی مسئول تصمیم ها پیدا نمی گردد. این ها مسائل اساسی اقتصاد کلان است.

شافعی درباره مسائل سامانه یکپارچه کارت بازرگانی گفت: ما در جلسه ای در وزارت کشور برگزار گردید به طور مفصل موضوع و مسائل را شرح دادیم. پیشنهاد ما این بود که این سامانه در بعضی از استان ها به صورت پایلوت اجرا گردد، مسائل آن برطرف گردد و بعد از روان شدن فرایند در بقیه استان ها اجرایی گردد. قرار است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک هفته این پیشنهاد را آنالیز نموده و به آن پاسخ دهند.

به گفته شافعی، مسئله صادرات درد همگانی کشور است. ما در اتاق ایران برای حل مشکل کوشش می کنیم ولی تا الآن توفیق کافی نداشتیم. فضای حاکم بر این تصمیم گیری ها غیر کارشناسی است و عدم توجه به حضور بخش خصوصی در سیستم تصمیم گیری به مسائل اضافه می نماید. اینکه تمام گناه را در مسائل ارزی به ناروا بر دوش صادرنمایندگان می اندازند اثر خوبی برای آینده صادرات کشور ندارد. همه وظیفه داریم به مسائل مالی و توسعه مالی کشور فکر کنیم.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1183

به "اتاق ایران، مسائل اقتصاد ایران نتیجه نبود برنامه و نقشه راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، مسائل اقتصاد ایران نتیجه نبود برنامه و نقشه راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید