آشنایی با خواص و مضرات سماق

به گزارش شارژ 10، سماق از یک گیاه گلدار هم خانواده بادام هندی و انبه به نام Anacardiaceae بدست می آید. این درختچه خوشه های مخروطی شکلی از توت های بنفش و قرمز روشن تولید می کند. این توت ها را خشک و پودر می کنند تا ادویه سماق تولید شود. در این مطلب به معرفی خواص سماق، عوارض جانبی مصرف و تداخل آن با داروها می پردازیم.

آشنایی با خواص و مضرات سماق

خواص سماق

ادویه سماق قهوه ای رنگ است و طعمی ترش و اسیدی دارد. از سماق برای پخت و پز گوشت، سبزیجات، برنج و بسکمک سالاد های آسیایی استفاده می گردد. جالب است بدانید که این ادویه خواص بسکمک دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

1. سرشار از آنتی اکسیداندر تمامی آزمایشات اجرا شده بر روی انواع سماق، این ادویه صرف نظر از نوعی که دارد، همواره در مقدار آنتی اکسیدان ها مقام اول را کسب می کند. سماق دارای 312400 ORAC (واحد مقدار گیری فعالیت آنتی اکسیدانی) است. اسید گالیک، بخش عمده آنتی اکسیدان های سماق را تشکیل می دهد. این ماده 66 برابر بیش از بلوبری، آنتی اکسیدان دارد. بلوبری تنها 4669 ORAC دارند. البته باید توجه داشت که این مقدار، مربوط به 100 گرم از هر دو ماده است و خوردن 100 گرم بلوبری بسیار راحت تر از خوردن 100 گرم سماق است، اما شاید بتوان 5 یا 10 گرم سماق در طول یک روز مصرف کرد.

2. مبارزه با سرطاندر تحقیقات آزمایشگاهی، نشان داده شده که سماق می تواند با تکثیر غیر عادی سلول ها مبارزه کند. یک مطالعه هم نشان می دهد که صمغ درخت سماق می تواند مانع از رشد رگ های خونی تازه در تومور ها گردد. دانشمندان کانادایی معتقدند که این عصاره می تواند در ساخت دارو هایی ضد سرطان سینه بسیار مفید باشد. همچنین به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار بالای این ادویه و سایر اجزای درخت آن، می تواند در پیشگیری از بروز سرطان بسیار کمک کننده باشد.

3. کاهش کلسترول بدهنگامی که در یک مطالعه سماق ایرانی 1/5 درصد را به رژیم غذایی خرگوش ها اضافه کردند، مشاهده شد که مقدار کلسترول خون آن ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همین نتایج در آزمایش بر روی موش ها اجرا شده و نتایج مشابهی بدست آمده اند. اما در مورد انسان ها، چند آزمایش بالینی هم بر روی انسان انجام گرفته که سماق در مقایسه با دارونماها، پیروز به کاهش کلسترول خون آزمایش شوندگان شده است.

همچنین آزمایش دیگری در ایران روی 72 نوجوان و جوان مبتلا به اضافه وزن انجام شد. در طی این آزمایش که 500 میلی گرم پودر سماق سه بار در روز به افراد داده شد، کاهش قابل ملاحظه ای در کلسترول تام، LDL و تری گلیسیرید مشاهده شد.

4. کاهش فشار خوندر طب سنتی خاورمیانه، استفاده از سماق به ویژه دمنوش آن برای درمان فشار خون بالا یک روش مرسوم است. طبق مطالعات اولیه این خاصیت سماق در کاهش فشار خون تائید شده است. بسکمک از مطالعات محدود به آزمایشگاه بوده اند، اما یک آزمایش انسانی اجرا شده این خاصیت را تایید کرده است. در میان 30 بزرگسال مبتلا به کلسترول بالا، افرادی که در گروه مصرفی سماق بوده اند، کاهش جزئی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک تجربه کردند.

5. کمک به درمان دیابتدر یک مطالعه بر روی موش های صحرایی مبتلا به دیابت، تنها پس از دو مصرف، کاهش چشمگیری در قند خون بعد از غذای آن ها مشاهده شد. در حقیقت بیش از ده ها مورد از مطالعات مشابه بر روی موش های مبتلا به مقاومت انسولین وجود دارد، که نتایج مشابهی را گزارش می کنند. این تحقیقات تنها چند بار روی انسان اجرا شده اند و نتایج امیدبخش بوده اند، اما برای تائید این خواص سماق به تحقیقات بالینی بیشتری احتیاج است.

6. کاهش وزندر برخی تحقیقات، سماق با مهار لیپاز پانکراس، آنزیمی که از طریق لوزالمعده ترشح می گردد، می تواند به تجزیه چربی ها در فرایند هضم غذا کمک کند. هنگامی که چربی ها به طور کامل تجزیه نمی شوند کالری کمتری از آن ها دریافت می گردد. برای آنکه در کاهش وزن به سماق اتکا کنید، هنوز تحقیقات کافی وجود ندارد، اما در درمان های سنتی از سماق برای کاهش وزن استفاده می گردد.

7. تقویت استخوانمهم نیست که چقدر در سلامت به سر می برید، کاهش تراکم استخوان با افزایش سن امری غیر قابل اجتناب است. در یک مطالعه بر موش های صحرایی مقدار کاهش تراکم استخوان آن ها مقدار گیری شد و سپس به 3 گروه تقسیم شدند. موش هایی که تحت درمان با عصاره سماق قرار گرفتند، نسبت به سایر گروه ها، فرایند کاهش تراکم استخوان بسیار کندتری داشتند، اما متاسفانه تا به امروز در این رابطه هیچ مطالعه انسانی انجام نگرفته است.

8. خواص آنتی باکتریالعصاره سماق در برخی مطالعات خواص ضد باکتریایی قابل توجهی در برابر 5 باکتری خوراکی معمول از خود نشان داده است. این تحقیقات بر روی باکتری های اجرا شده اند که بر روی سیم های ارتودنسی بوجود می آیند، بنابراین می توان گفت که که احتمالا سماق می تواند برای سلامت دندان ها بسیار مفید باشد.

9. خواص دیورتیک سماقسماق به عنوان یک دیورتیک، ماده ادرار آور، شناخته می گردد و بنابراین می توان با مصرف آن به بدن در دفع مواد سمی و زائد کمک کرد. از این ادویه همچنین به طور سنتی برای درمان التهاب مثانه یا ادرار دردناک استفاده می گردد.

10. کمک به درمان بیماری های زنانمصرف سماق به صورت دمنوش، یا مصرف عصاره آن در طب سنتی برای درمان بسکمک از زنان کاربر دارد. همچنین در گذشته از عصاره آن به صورت موضعی، برای درمان ترشحات زیاد واژن استفاده می شده است. افزون بر این، سماق در بدن می تواند فعالیتی شبیه به هورمون زنانه (استروژن) داشته باشد و در نتیجه درد و گرفتگی قاعدگی را کاهش دهد.

11. بهبود سلامت پوستسماق حاوی مقادیر بسکمک از آنتی اکسیدان ها است و بنابراین می توان با مصرف موضعی عصاره یا دم کرده آن علائم پیری را به تاخیر انداخت. این ماده همچنین قادر است لک ها و جوش های صورت را درمان کند. توجه داشته باشید که قبل از مصرف سماق بر روی پوست صورت، میزان کمی از آن را بر روی نقطه ای از دست تست کنید.

سایر خواص احتمالی سماق عبارتند از:

1. افزایش شیر مادر

2. خواص ضد التهابی

3. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

عوارض جانبی مصرف سماقعوارض جانبی مصرف سماق بسیار نادر هستند، اما ممکن است در برخی از موارد، مصرف سماق عوارضی در پی داشته باشد.

1. واکنش آلرژیکاز آنجا که سماق در خانواده مشابه بادام هندی قرار گرفته است، افرادی که به این آجیل حساسیت دارند، باید قبل از مصرف سماق با پزشک خود مشورت کنند، و این هشدار در رابطه با افرادی که به انبه حساسیت دارند هم برقرار است. درماتیت پوستی، بثورات و خارش ناشی از مصرف ادویه سماق به دلیل محتوای اوریشول در آن است.

2. کاهش وزن ناخواستهدرحالی که ممکن است بسکمک این اتفاق را یک مزیت برشمارند، افرادی که کمبود وزن دارند و در حفظ وزنی سالم دچار مشکل هستند، باید از خوردن روزانه سماق خودداری کنند. این به دلیل فعالیت ضد لیپاز است و می تواند تا حدی مانع از جذب چربی در بدن گردد.

3. بارداریگیاهان ادویه جاتی که محرک رحم هستند و چرخه قاعدگی را مختلف می کنند باید در بارداری اجتناب شوند. انواع توت ها و دمنوش سماق از مواردی هستند که در این رابطه تحت مطالعه قرار نگرفته اند و بنابراین بهتر است در بارداری آن ها را مصرف نکنید. کوئرستین در سوماق یک آنتی اکسیدان قوی است که هم خواص ضد سرطانی دارد و هم به عنوان یک عارضه جانبی جهش زا محسوب می گردد که می تواند باعث نقص در جنین گردد.

تداخل داروییاستاتین ها دارو هایی هستند که برای کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و درمان دیابت مصرف می شوند و ممکن است با مصرف سماق تحت تاثیر منفی قرار گیرند. اگر از این دارو ها مصرف می کنید، قبل از افزودن سماق به رژیم غذایی خود با پزشکتان مشورت نمایید.

جمع بندیسماق ادویه ای است که به راحتی قابل دسترسی است و طعم دهنده خوبی برای بسکمک از غذاها محسوب می گردد. همچنین شما می توانید سماق تازه را در میزانی آب جوش بریزید و منتظر بمانید تا دم بکشد و آنرا مانند چای بنوشید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1829

به "آشنایی با خواص و مضرات سماق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و مضرات سماق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید