1.5 میلیارد دلار بدهی خارجی تاجیکستان به چین

به گزارش شارژ 10، معاون رئیس مجلس نمایندگان مجلس تاجیکستان بدهی کلی خارجی این کشور به چین را حدود یک میلیارد و 525 میلیون دلار بیان کرد.

1.5 میلیارد دلار بدهی خارجی تاجیکستان به چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، اکرمشاه فیلالی اف معاون رئیس مجلس نمایندگان مجلس تاجیکستان حجم کلی بدهی خارجی تاجیکستان به چین را اظهار داشت.

وی در نشست مشترک با مقامات شهر شیامین در شهر دوشنبه گفت: طی 24 سال اخیر دولت چین در اجرای پروژه های مختلف از جمله بازسازی جاده های بین المللی، دسترسی به برق و غیره به تاجیکستان یاری نموده است.

فیلالی اف با بیان اینکه سرمایه گذاری چین در اقتصاد تاجیکستان به وسیله اکسیم بانک انجام شده، گفت: در مجموع به وسیله وام های چینی در قلمرو تاجیکستان 8 پروژه به حجم کلی 1.15 میلیارد دلار اجرا شده است.

وی پروژه ساخت خط انتقال برق شمال-جنوب، لاله زار -ختلان، خجند-عینی، پروژه بازسازی پست الکتریکی ریگار 500 کیلوات، پروژه ایجاد شبکه های واحد برق در شمال تاجیکستان، پروژه مدیریت اتوماتیک حمل و نقل در شهر دوشنبه همچنین پروژه ها در زمینه بازسازی بزرگ راه های دوشنبه - چناک و دوشنبه - دنغره نیز از آن جمله می باشند.

بنابر صحبت های وی، در حال حاضر با وام های دریافتی از دولت چین در قلمرو تاجیکستان 3 پروژه به مبلغ حدود 510 میلیون دلار در حال انجام هستند.

بنابر گزارش وزارت دارایی تاجیکستان بدهی خارجی این کشور در اوایل نیمه دوم امسال میلادی حدود 2.9 میلیارد دلار برآورد شده که 35.9 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

حدود 52 درصد (1.525 میلیارد دلار) این مبلغ با وام های دولت چین مرتبط است.

در اوایل ماه آگوست امسال میلادی وزیر دارایی تاجیکستان در یک نشست مطبوعاتی گفته بود که دوشنبه در سال های 2019-2020 میلادی به منظور جلوگیری از افزایش بدهی خارجی علاقه مند به جذب یاری های بلاعوض است.

وی ضمن اشاره به سهم چین در بدهی خارجی گفت: تاجیکستان علاقه مند همکاری در این زمینه با تمامی کشورهای دنیا می باشد.

وزیر دارایی تاجیکستان گفت: ما سیاست های درهای باز را دنبال می کنیم و این امر همچنین به مسئله جذب منابع اقتصادی مربوط است.

وزیر دارای تاجیکستان اذعان داشت که چین در زمینه جذب منابع اقتصادی به اقتصاد این کشور دارای موقعیت مهمی می باشد.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 417

به "1.5 میلیارد دلار بدهی خارجی تاجیکستان به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.5 میلیارد دلار بدهی خارجی تاجیکستان به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید