گذر از عصر خاکستری زنجان درگردشگری، گلابر چشم انتظار طرح های معطل

به گزارش شارژ 10، خبرنگاران-گروه استانها: روستاهای هدف گردشگری طی سال های اخیر به عنوان مقوله اساسی درزمینه توسعه گردشگری مطرح شده که سهم استان زنجان از آن با وجود روستاهای زیبا و دارای پتانسیل همچون گلابر ناچیز است و هنوز باوجود مطرح شدن این روستا به عنوان هدف گردشگری اتفاق قابل توجهی برای مهیا کردن زیرساخت های حضور گردشگر صورت نگرفته است.

گذر از عصر خاکستری زنجان درگردشگری، گلابر چشم انتظار طرح های معطل

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی کانادا همسر هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

روستای هدف گردشگری گلابر جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری همچون مسجدگلابر، قلعه گلابر و محدوده زیبای سد گلابر را در خود جای داده است که این امر باعث شده هرساله تعدادی از گردشگران از این منطقه بازدید نمایند ولی این موضوع در شرایطی رخ می دهد که ساختار تامین هدف گردشگری ایجاد نشده است.

دهیار روستای گردشگری گلابر با اشاره به وعده های مسئولان در رونق بخشی به گلابر گفت: سد گلابر از سال 85 آبگیری شد و سال 90 به بهره برداری رسید.

بهرام امینی صخره نوردی، با اعلام اینکه مدیر عامل وقت آب منطقه ای پیشنهاد داد این سد به قطب ورزش های آبی ایران تبدیل گردد، توضیح داد: طبیعت گردی، قایق رانی و ماهگیری از ظرفیت های موجود در روستای گلابر به حساب می آید که بلااستفاده مانده است.

وی، با بیان اینکه ساختمان های حاشیه سد گلابر ظرفیت پذیرش روزانه 250 گردشگر را دارد، ابراز کرد: متأسفانه ساختمان هایی که میلیاردها تومان برای احداث آنها هزینه شده بلااستفاده مانده و سال جاری بخش هایی ازآن که تخریب شده بود مرمت شد.

دهیار گلابر توضیح داد: مجموعه های رفاهی سد آماده بهره برداری است.

امینی ادامه داد: اگر به دهیار و مردم بومی روستا اعتماد نمایند و مشارکت آن ها را طلب نمایند می توانیم بسترهای بهتری برای جذب گردشگر فراهم کنیم.

وی کمبود تابلوهای راهنما در جهت شهرستان ایجرود تا روستای گلابر، کمبود سرویس های بهداشتی، ساماندهی نشدن صنایع دستی و تولیدات بومی برای عرضه به مسافران را از مسائل موجود برشمرد و یادآور شد: بنیاد مسکن نیز طرحی برای احداث سوییت در سایت گردشگری گلابر دارد اما تعیین نیست چه زمانی اجرا خواهد شد.

گردشگران حق ورود به محدوده گردشگری سد گلابر را ندارند

به گفته امینی در حال حاضر گردشگران حق ورود به محدوده گردشگری سد گلابر را ندارند و بعضی به وسیله روستاهای اطراف در سوی دیگر سد به تفریح می پردازند.

دهیار روستای گلابر ضمن قدردانی از فهیمی مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای استان زنجان توضیح داد: اگر آقای فهیمی و پیگیری های شبانه روزیش نبود پنجاه سال دیگر هم این سد به بهره برداری نمی رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان نیز در این خصوص گفت: با شرکت آب منطقه ای به توافق رسیدیم پایین دست سد گلابر را برای بهره برداری از تاسیسات گردشگری آزاد نمایند.

یحیی رحمتی اظهار داشت: تکلیف بهره برداری از تاسیسات گردشگری سد گلابر را باید آب منطقه ای روشن کند البته پیش تر سرمایه گذاری اعلام آمادگی نموده اما از پس توان انجام کار برنیامده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان نیز ضمن اعلام آمادگی برای جذب سرمایه گذار برای سد گلابر گفت: تا به امروز سرمایه گذاری توانمند و با برنامه برای بهره برداری از ظرفیت های مجموعه سد گلابر نبوده تا به شکل قانونی به نتیجه برسیم اگر بخش خصوصی اعلام آمادگی کند استقبال می کنیم.

حمیدنیا با اشاره به مرمت ساختمان های موجود در جوار سد گلابر اظهار کرد: ساختمان ها و سوییت های موجود آماده بهره برداری هستند و اگر شخصیت حقیقی یا حقوقی برای برگزاری برنامه های خود درخواست اجاره داشته باشد آماده تحویل است.

ظرفیت های موجود در سد گلابر و تاسیسات آن سرمایه ملی است

وی ظرفیت های موجود در سد گلابر و تاسیسات آن را سرمایه ملی دانست و توضیح داد: قدر این فرصت ها را می دانیم و در صیانت از آن کوشش می کنیم.

حمیدنیا یادآور شد: آگهی هایی برای آمادگی شرکت آب منطقه ای در رابطه با اجاره فضاهای موجود در حاشیه سد گلابر تنطیم شده تا هر کس درخواست استفاده از این فضاها را داشت درخواست خود را ارائه دهد.

بی شک ایجاد و تقویت زیرساخت گردشگری نباید منحصر به یک اداره خاص گردد و برای توسعه گردشگری در استان ورود همه نهادهای مرتبط لازم و لازم است و منطقه گردشگری گلابر نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 728

به "گذر از عصر خاکستری زنجان درگردشگری، گلابر چشم انتظار طرح های معطل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر از عصر خاکستری زنجان درگردشگری، گلابر چشم انتظار طرح های معطل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید