طرح گردشگری خانه مسافر در خوزستان وارد گام اجرایی شد

به گزارش شارژ 10، خبرنگاران/خوزستان سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: طرح گردشگری خانه مسافر در نخستین گام در خوزستان در دزفول وارد مرحله اجرایی شده است.

طرح گردشگری خانه مسافر در خوزستان وارد گام اجرایی شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت بلیط هواپیما تا کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، حجت الله آریایی نیا درباره طرح خانه مسافر را در راستای توسعه گردشگری و فراهم کردن زیر ساخت لازم برای اسکان گردشگران برشمرد و اضافه نمود: مجوز این طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.

وی اظهار کرد: با اجرای این طرح برای خانه های تاریخی در بافت قدیم دزفول ، خانه ها و اقامتگاه های روستایی ، باغ ها و ویلاهای منطقه با ظرفیت گردشگری ، شناسنامه و پروانه فعالیت صادر می گردد تا اسکان گردشگران داخلی و خارجی به صورت کاملا قانونمند در این مکان ها تحت عنوان خانه مسافر انجام گردد.

آریایی همچنین با اشاره به آیین نامه ایجاد ، اصلاح ، تکمیل ، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها مصوبه هیات دولت از شهروندانی که تمایل دارند منزل مسکونی ، آپارتمان ،منزل روستایی و یا ویلای خود را در اختیار گردشگران قرار داده و از این طریق کسب درآمد نمایندخواست با مراجعه به اداره میراث فرهنگی دزفول و یا دفتر شرکت یکتا گشت جندی شاپور نسبت به دریافت پروانه فعالیت اقدام نمایند.

وی اضافه نمود: صاحبان خانه های تاریخی در بافت قدیم دزفول ، خانه ها و اقامتگاه های روستایی ، باغ ها و ویلاهای منطقه با ظرفیت گردشگری که تمایل به فعالیت در راستای طرح خانه مسافر را دارند از تاریخ 11 آذرماه به بعد حداکثر 2 ماه فرصت دارند تا نسبت به دریافت پروانه بهره برداری موقت یکساله اقدام نمایند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین اضافه نمود: اتحادیه املاک در شهرستان دزفول از این پس حق اجاره دادن هیچگونه ویلا و یا تاسیسات گردشگری کمتر از 6 ماه را بدون هماهنگی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را ندارد در غیر اینصورت نسبت به پلمب واحدهای املاک متخلف اقدام می گردد.

وی تعداد ویلاها و مکان هایی که ظرفیت اسکان گردشگر در قالب طرح خانه مسافر در سطح شهرستان دزفول را دارند بین 400 تا 500 واحد پیش بینی کرد و گفت:ماهانه به طور متوسط بیش از 25 هزار گردشگر از استان های مختلف به دزفول سفر می نمایند که زیر ساخت لازم برای اسکان شبانه آنها وجود ندارد.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت گردشگری یکتاگشت جندی شاپور دزفول نیز در این نشست خبری اجرای طرح خانه مسافر در استان خوزستان و در نخستین گام در دزفول را اقدامی در راستای تامین محل اسکان گردشگران با ضوابط قانونی و تحت نظارت اداره میراث فرهنگی و نیروی انتظامی برشمرد و گفت: این طرح موجب توسعه صنعت گردشگری در استان خوزستان خواهد شد.

حمید حاتمی اضافه نمود: با ساماندهی ویلاها و خانه های خالی که در دزفول وجود دارند علاوه بر فراهم شدن زیر ساخت لازم برای توسعه گردشگری در شمال خوزستان ،با ایجاد اشتغال پایدار مالکان این خانه ها نیز کسب در آمد خواهند کرد.

وی با قدردانی از پیگیری و نگاه مثبت فرماندار ویژه دزفول نسبت به اجرای طرح گردشگری خانه مسافر به عنوان پایلوت در این شهرستان اضافه نمود: هم اکنون شرکت های فعال در زمینه گردشگری در تهران برای اعزام تورهای گردشگری به دزفول و سایر شهرهای شمال خوزستان در صورت تامین محل اسکان مناسب اعلام آمادگی نموده اند.

مجوز خانه مسافر اخیرا برای خوزستان به عنوان هجدهمین استان کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری صادر شد.

دزفول با آثار تاریخی و باستانی متعدد از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار می باشد. شهر باستانی جندی شاپور ، بافت آجری ، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول می باشند. پل قدیم دزفول حدود 1700 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز احداث شد و در سال 1310 به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید. دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) که بقایایی از آن در اطراف دزفول باقی مانده در عصر خود معتبرترین مرکز علمی دنیا بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجای مانده این شهر که ظرفیت ثبت دنیای را دارد در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید. آبشار شوی در 100 کیلومتری شهر دزفول نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور می باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 710

به "طرح گردشگری خانه مسافر در خوزستان وارد گام اجرایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گردشگری خانه مسافر در خوزستان وارد گام اجرایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید