کمبود قوطی فلزی نداریم ، دلیل گرانی مواد غذایی مساله دیگری است

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران، قوطی عامل گرانی مواد غذایی نیست. قیمت قوطی فلزی نه تنها نسبت به دو سال گذشته ارزان شده است بلکه سازندگان قوطی کشور قادر هستند بیش از ظرفیت فراورینمایندگان موادغذایی قوطی فراوری نمایند. این جمله ها را رئیس انجمن صنفی سازندگان قوطی فلزی کشور به خبرنگاران می گوید.

کمبود قوطی فلزی نداریم ، دلیل گرانی مواد غذایی مساله دیگری است

چرا فراوریکنندگان علت کمبود بعضی مواد غذایی از جمله روغن، رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی در بازار را کمبود قوطی بیان نموده اند؟ آیا بیان نمودن کمبود قوطی فلزی از سوی فراوریکنندگان، بازی روانی برای افزایش قیمت کالاهاست؟

هفته گذشته محمد آزاد، رئیس سابق اتحادیه آهن فروشان گفته بود: اگر روغن مجانی گردد، قیمت قوطی های حلبی چنان گران شده که فراوری و فروش آن برای فراوریکننده صرفه مالی ندارد.

حسین منشی زاده آذر معتقد است: قیمت تن ماهی 40 هزار تومان است، بعضی فعالان بازار اعلام نموده اند که علت افزایش قیمت تن ماهی به دلیل بالا بودن قیمت قوطی حلبی است. اما چنین ادعایی درست نیست.

او گفت آمادگی داریم بابت فراوری هر عدد قوطی تن ماهی زیر دو هزار تومان قرارداد ببندیم. در عرض دو تا سه هفته 30 میلیون قوطی فراوری و به فراوریکنندگان می دهیم. با این وجود می توانیم ادعا کنیم که قیمت قوطی 5 درصد قیمت تمام شده تن ماهی را تشکیل می دهد.

قوطی فلزی ارزان شد

آنچه شواهد نشان می دهد قیمت قوطی حلبی هزار گرمی نسبت به دو سال گذشته هزار تومان ارزان شده است.

رئیس انجمن صنفی سازندگان قوطی فلزی در این باره شرح داد سال 97 با افزایش یکباره قیمت دلار، قیمت قوطی رب گوجه فرنگی (هزار گرمی) به چهار هزار تومان رسید. همین قوطی سال 98 با 500 تومان کاهش با قیمت سه هزار و 500 تومان فروخته می شد اما سال جاری سازندگان قوطی فلزی قیمت ها را مجددا کاهش دادند. به طوری که در قرارداد ساخت، قوطی ها به سه هزار تومان رسیده است.

مردم توان خرید مواد غذایی ندارند

چندی پیش امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران ادعایی بیان نمود و گفته بود: قیمت ورق آهنی که از سوی فولاد مبارکه تامین می شد بالا رفته است. همین مسئله باعث شده که روغن جامد کمیاب گردد.

آیا فراوریکنندگان به دلیل افزایش قیمت تمام شده کالاهای شان با کاهش مصرف روبرو شدند؟ به گفته منشی زاده آذر، با گران شدن مواد غذایی یک عده توان خرید ندارند. چنانچه تورم ادامه پیدا کند از سوی مردم با کاهش قدرت خرید روبرو می شویم. همین مسئله میزان فراوری قوطی را کاهش می دهد.

70 درصد قوطی ها از چین وارد می گردد

رئیس انجمن صنفی سازندگان قوطی فلزی گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در بخش کنسروهای گوشتی، رب گوجه فرنگی، تن ماهی و … درخواست برای فراوری قوطی های فلزی هم ناخواسته کم می گردد. اما این به معنای کمبود قوطی های فلزی در کشور نیست، چرا که ما قدرت فراوری 5 تا 6 برابر احتیاج کشور را هم داریم.

حال احتیاج کشور به ساخت فراوری قوطی های حلبی چقدر است؟ منشی زاده آذر پاسخ داد: 250 هزار تن احتیاج کشور به قوطی های فلزی است. بخشی از این احتیاج توسط فولاد مبارکه تامین می گردد. این واحد صنعتی 30 درصد احتیاج کشور را برآورده می نماید اما 70 درصد از این قوطی حلب ها از چین وارد کشور می گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1449

به "کمبود قوطی فلزی نداریم ، دلیل گرانی مواد غذایی مساله دیگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود قوطی فلزی نداریم ، دلیل گرانی مواد غذایی مساله دیگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید