چگونه در خانه تکانی آسیب نبینیم؟

به گزارش شارژ 10، همه جا حرف از کروناست و کمتر کسی یادش است که آسیب های دیگری هم در این روزها در انتظار آنهایی است که احتیاط نمی کنند.

چگونه در خانه تکانی آسیب نبینیم؟

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

جهت دریافت خدمات محوطه سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می باشد.

اسفند ماه خانه تکانی است و حالا که به خاطر ترس از ویروس بیرون رفتن هم به حداقل رسیده خیلی ها دستمال به دست در حال تمیز کردن در و دیوار خانه اند. در جدال بین افراد و لکه ها ممکن است تلفات عجیب و غریبی پیش بیاید. تلفاتی که البته همه آنها با مراقبت های ویژه و کارهای پیشگیرانه می تواند رخ ندهد. در ادامه درباره مراقبت هایی در حین خانه تکانی گفته ایم، کارهایی که می توانید انجام دهید تا شب عیدی، صحیح و سالم و نه با پاها و دست های شکسته، سر سفره هفت سین حاضر شوید.

گرم کنید: خانه تکانی هم یک جور ورزش است. برای این که در ورزش کردن، آسیب جدی نبینید، اول باید گرم کنید. برای خانه تکانی هم بدنتان را گرم کنید. یک نرمش ساده، می تواند کوفتگی، خستگی و گرفتگی عضلات را از بین ببرد.

کمک بگیرید: خانه تکانی یک کار خانوادگی است، پس از دیگر اعضای خانواده تان کمک بگیرید. تقسیم کار کنید و هر کدام از کارها را به یک نفر واگذار کنید. با این اتفاق خانم خانه، کمتر خسته می شوید و کارها هم زودتر تمام می شود.

برنامه ریزی کنید: همه کارهای خانه را نباید در یک روز انجام دهید. خانه تکانی را طولانی کنید. چه یک ماه و چه یک روز، خانه تمیز می شود، مهم این است که شما، در دوماه کمتر خسته می شوید و احتمال آسیب هم کمتر است.

سنگین بلند نکنید: به اندازه وزن و توانتان اجسام سنگین را بلند کنید. در مسابقات قوی ترین زنان که شرکت نکرده اید! زمان بلند کردن جسم، زانو را خم کنید، با خم کردن بدن رو به جلو، از فشار روی کمر جلوگیری کنید. اگر نمی توانید جسمی را بلند کنید، از دیگر اعضای خانواده کمک بگیرید.

نکشید: یکی از آسیب های شایع در خانه تکانی، کشیدن عضلات و تاندون هاست. اگر دستتان به قاب عکس روی دیوار نمی رسد، یک صندلی و یا چهارپایه بگذارید زیر پایتان. روش دیگر این است که تمیز کردن بخش های مرتفع خانه را به عضو قدبلند خانواده بسپرید.

درست بنشینید و بایستید: قرار دریافت بدن در شرایط مناسب و بعد تمیزکاری وسایل، می تواند به حفظ سلامتی تان کمک کند. زیاد یک جا ننشینید یا یک جا نایستید. بعد از چند دقیقه، شرایط قرار دریافتتان را تغییر دهید. با این کار به عضلاتتان استراحت می دهید.

استراحت کنید: حتی اگر برنامه ریزی کرده اید تا دو روزه، خانه چند ده یا چند صد متری تان را یک تنه، تمیز کنید، باید زمانی را برای استراحت درنظر بگیرید. بدنتان نیاز دارد که مدت زمانی استراحت کند تا دوباره از نو، سرحال شود.

استاندارد استفاده کنید: توجه داشته باشید که از جارو و تی استاندارد و مناسب استفاده کنید. جاروها و تی های متحرک بخرید و بسته به قدتان آن را تنظیم کنید تا کمتر خم شوید.

مراقب حساسیت باشید: اگر به ماده شیمیایی خاصی حساسیت دارید، در زمان خرید، به این نکته توجه کنید. یکی از مسائلی که در زمان خانه تکانی برای خانم خانه پیش می آید همین حساسیت های پوستی یا حتی تنفسی است. بهترین کار این است که زمانی که از مواد شیمیایی استفاده می کنید، مواد تشکیل دهنده را چک کنید.

بپوشانید: لباسی را برای خانه تکانی انتخاب کنید که دایره حرکت شما را محدود نکند مثل لباس های راحت و نخی. استفاده از ماسک و دستکش هم فراموش نشود.

باز بگذارید: مسائل تنفسی را در زمان خانه تکانی، جدی بگیرید. بلند شدن خاک و بوی مواد شوینده، از چند متری، خانه ای که در حال خانه تکانی است، به مشام می رسد، برای این که ریه هایتان را اذیت نکنید، پنجره ها را باز کنید تا هوا داخل خانه، در جریان باشد.

ماساژ فراموش نشود: عضلات بعد از یک فعالیت سنگین، نیاز به استراحت دارد بنابراین، دوش بگیرید و یا این که با روغن های درمانی، مانند سیاهدانه و روغن زیتون، عضلاتتان را ماساژ دهید تا کوفته نباشد.

مراقب کودکتان باشید: درست است که باید خانه را تمیز کنی، اما کودک خردسالتان هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. آن قدر درگیر خانه تکانی نشوید که کودک را به فراموشی بسپارید. آسیب های جسمی و روحی در زمان خانه تکانی، در کمین فرزندتان نشسته است. بهتر است زمانی که خانه را می تکانید، فرزندتان را به کسی بسپارید.

چک کنید: بعد از تمیز کردن، اجاق گاز، تلویزیون و بست های الکترونیکی، حتما چک کنید که لوله ها ، بست ها و کلیدها در شرایط استانداردی است. آتش سوزی و حتی نشت گاز در خانه تکانی به شدت شایع است. یکی از نکات دیگری که باید چک کنید، ترکیب مواد شیمیایی با هم است. شاید مواد شیمیایی موجود در شیشه پاک کن و جرمگیری که با هم استفاده می کنید، یک واکنش شیمیایی خطرناک ایجاد کند.

لیز نخورید: یکی از آسیب هایی که در این روزها، در کمین است، همین لیز خوردن است. اگر سرامیک خانه را با تی تمیز کر ده اید، مطمئن شوید خوب خشک شده است. در صورتی که زمین خیس باشد، ممکن لیز بخورید و خدای نکرده دست و پایتان بشکند یا ضرب ببیند. در زمان خانه تکانی باید دقت کنید که پایتان را کجا می گذارید.

بچه ها را به خانه تکانی دعوت کنید

زمان تعیین کنید: وقتی زمانی در نظر بگیرید، فرزندتان در تمیز کردن کمدها و پیدا کردن اشیای قدیمی ساعت های زیادی را سپری خواهد کرد. بنابراین اگر کودک شما بالای پنج سال سن دارد برایش زمان تعیین کنید. مثلا به او بگویید از ساعت 6 تا 8 باید کمدش را مرتب کند.

تجهیزات بچه هاه: برایشان دستکش و کلاه و پیشبند تهیه کنید و اسمی هم در نظر بگیرید مثلا صدایشان کنید: رئیس شرکت پاکسازی مامان و مریم بعد مسؤولیت تعیینی را به آنها بسپارید تا کار را جدی بگیرند و انجام دهند.

جایزه در نظر بگیرید: پاداش و هدیه می تواند بچه ها را به انجام کارها مشتاق کند. قبل از شروع کار به او بگویید در صورتی که کارشان را انجام بدهند به پارک خواهید رفت یا مثلا برای دیدن فیلمی همراه هم به سینما خواهید رفت.

انتظارات تان را واقعی کنید: با توجه به سن و توان کودک به او مسؤولیتی را واگذار کنید. با دعوا کردن و سختگیری کاری پیش نخواهد رفت. کمال گرا نباشید و از کمک هایشان در هر حدی که باشد استقبال کنید.

مراقب کودکتان باشید: درست است که باید خانه را تمیز کنی، اما کودک خردسالتان هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. آن قدر درگیر خانه تکانی نشوید که کودک را به فراموشی بسپارید. آسیب های جسمی و روحی در زمان خانه تکانی، در کمین فرزندتان نشسته است. بهتر است زمانی که خانه را می تکانید، فرزندتان را به کسی بسپارید.

لیلا شوقی - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 737

به "چگونه در خانه تکانی آسیب نبینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در خانه تکانی آسیب نبینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید