چک لیست تعمیرات ماشین لباسشویی بوش

به گزارش شارژ 10، یکی از لوازم خانگی پرکاربرد در زندگی امروز ماشین لباسشویی است. این روزها با افزایش قیمت این دستگاه کاربردی و ضروری لزوم مراقبت و نگهداری، استفاده بهینه و سرویس به موقع آن بیش از پیش اهمیت دارد. برند بوش یکی از برندهای معتبر و لباسشویی است که به دلیل تکنولوژی و کیفیت ساخت بالا و عمرمفید طولانی طرفداران بسیاری در ایران و جهان دارد.

چک لیست تعمیرات ماشین لباسشویی بوش
عمیرات ماشین لباسشویی بوش

لباسشویی بوش نیز مانند سایر لوازم خانگی برقی ممکن است به دلایل مختلف از جمله استفاده نادرست، حوادث غیرمترقبه و گذشت زمان دچار نقص شده و نیاز به تعمیر پیدا کند.

بررسی جز به جزء ماشین لباسشویی بوش و عیب یابی اولین قدم برای تعمیر دستگاه است. هنگامی که لباسشویی دچار مسئله ای می گردد و به درستی کار نمی کند مشکل پیش آمده ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل باید یک به یک بررسی شده و علت بروز مشکل به درستی تشخیص داده گردد. آنگاه برای راهکار رفع آن تصمیم گیری صورت گیرد.

برخی از این ایرادات جزئی بوده و به راحتی توسط خود شما قابل تشخیص و رفع هستند. اما در صورتی که با اقدامات ابتدایی مشکل رفع نگردد ضروری است برای عیب یابی و تعمیر دستگاه با یک تعمیرگاه معتبر ماشین لباسشویی بوش مانند سایت بوش سرویس (https://bosch-services.com) تماس بگیرید.

دستکاری ماشین لباسشویی بوش توسط افراد غیر متخصص نه تنها مشکل دستگاه را رفع نخواهد کرد بلکه موجب آسیب های جبران ناپذیر به لباسشویی و افزایش هزینه تعمیرات نیز خواهد شد.

در ادامه یک چک لیست تعمیرات ماشین لباسشویی بوش برای شما آماده کرده ایم تا بتوانید با استفاده از این راهنمایی ها قبل از مراجعه به تعمیرگاه، ایرادات جزیی لباسشویی را تشخیص داده و در حد توان رفع نمایید.

1 - روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش

عوامل متعددی میتواند دلیل روشن نشدن دستگاه باشد که شما دو مورد اصلی را باید چک نمایید:

  • نرسیدن برق به دستگاه: اولین موردی که باید بررسی گردد رسیدن جریان برق به دستگاه است. اگر هیچ یک از چراغ های لباسشویی روشن نمی گردد ، وجود جریان برق در پریز و سپس سالم بودن دوشاخه و کابل لباسشویی بوش را چک کنید.
  • ایراد در برد کنترلی و نمایشی لباسشویی بوش: اگر برخی چراغ های دستگاه روشن است اما دستگاه روشن نمی گردد احتمالا برد کنترلی و نمایشی معیوب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

برای بررسی بیشتر و پیدا کردن دلیل روشن نشدن لباسشویی بوش به یک سرویسکار مجاز و معتبر Bosch مراجعه کنید.

2 - کارنکردن برنامه های شستشو

در صورتی که شما می توانید لباسشویی را روشن و برنامه شستشو را انتخاب کنید اما برنامه اجرا نمی گردد ابتدا فعال بودن قفل کودک را بررسی کنید. اگر قفل کودک فعال باشد لباسشویی آغاز به کار نمی کند. قفل کودک را غیر فعال کنید. همچنین بسته بودن صحیح درب را نیز چک کنید.

3 - قفل شدن درب ماشین لباسشویی بوش

منظور از قفل شدن درب لباسشویی بوش باز یا بسته نشدن درب است.

  • خرابی سوییچ قفل درب لباسشویی : رایج ترین دلیل قفل شدن درب لباسشویی بوش خراب شدن میکروسوییچ درب است که باعث می گردد درب لباسشویی بسته یا باز نگردد. در این حالت بهترین راهکار تعویض قبل درب لباسشویی بوش است.
  • فعال شدن قفل کودک : فعال شدن قفل کودک باعث باز نشدن درب لباسشویی بوش می گردد. در این شرایط با غیر فعال کردن قفل کودک درب لباسشویی باز خواهد شد.
  • گیر کردن لباس های کوچک بین درب و لاستیک : قرار دریافت لباس بین درب و لاستیک درب دستگاه باعث مشکل در باز و بسته کردن درب می گردد. معمولا قرار دادن لباس بیش از حد ظرفیت داخل لباسشویی دلیل این مشکل است
قفل شدن درب ماشین لباسشویی بوش

4 - نچرخیدن دیگ لباسشویی بوش

  • قراردادن لباس های نامتعادل و بیش از حد ظرفیت لباسشویی : قرار دادن لباس بیش از حد ظرفیت داخل دیگ لباسشویی مانع از چرخیدن دیگ خواهد شد. بنابراین لباس ها را چک کنید که به اندازه و به صورت متوازن داخل دیگ قرار گرفته باشند.
  • برنامه شستشوی انتخابی : در برنامه ای مانند برنامه شستشو لباس های پشمی دیگ چرخش ندارد و فقط حرکت گهواره ای انجام می دهد که نشان دهنده خرابی لباسشویی بوش نیست.
  • پاره شدن تسمه درام : تسمه درام ارتباط بین موتور و دیگ لباسشویی بوش را برقرار می کند. مستهلک شدن یا پارگی این تسمه میتواند دلیل نچرخیدن درام باشد. درب لباسشویی را باز کرده و دیگ را با دست بچرخانید اگر مسئله ای در چرخش وجود نداشت احتمال ایراد در تسمه وجود دارد.
  • ساییده و تمام شدن زغال موتور : زغال در موتور جریان برق را به آرمیچر رسانده و سبب چرخش دیگ می گردد. در صورت تمام شدن زغال موتور، دیگ نخواهد چرخید و زغال باید تعویض گردد.
  • خرابی سایر قسمت های موتور لباسشویی بوش مانند کوپلینگ ، کلاچ، یاتاقان ها و غیره: خرابی هریک از اجزای موتور باعث عدم کارکرد صحیح و نچرخیدن دیگ لباسشویی می گردد. عیب یابی و تعمیر موتور لباسشویی بوش تنها باید توسط تعمیرکار متخصص صورت گیرد.

5 - تخلیه نشدن آب در لباسشویی بوش

  • مسدود یا خم شدن شیلنگ خروجی : اولین موردی که باید بررسی نمایید سلامت شیلنگ تخلیه است. کافیست کمی لباسشویی را جلو کشیده و مطمئن شوید شیلنگ خم نشده است. برای اطمینان از مسدود نبودن نیز شیلنگ تخلیه را از سیفون خارج کرده و داخل یک سطل قرار داده و برنامه تخلیه را انتخاب کنید. اگر تخلیه صورت نگرفت یا به آهستگی انجام شد بنابراین شیلنگ مسدود است. با تمیز کردن شیلنگ و خارج کردن جسم خارجی احتمالی مشکل تخلیه آب رفع خواهد شد.
  • گرفتگی فیلتر لباسشویی: فیلتر لباسشویی بوش را بررسی و تمیز کنید چرا که مسدود بودن فیلتر موجب اختلال در تخلیه آب می گردد.
  • خرابی پمپ تخلیه : پمپ تخلیه جزیی از ماشین لباسشویی بوش است که عمل تخلیه آب را انجام می دهد. درصورتی که پمپ تخلیه در هنگام تخلیه آب صدا می دهد و تخلیه آب به درستی اجرا نمی گردد، این احتمال وجود دارد که پمپ دچار مشکل شده است. پمپ تخلیه باید توسط تعمیرکار مجرب تعمیر لباسشویی بوش باز شده و بررسی و تعمیر گردد.

6 - آبگیری نکردن یا متوقف نشدن آبگیری در لباسشویی بوش

  • فشار آب بسیار کم : گاهی آبگیری نکردن لباسشویی بوش ربطی به خود دستگاه ندارد و به علت فشار کم آب ورودی است. فشار آب باید به نحوی باشد که یک ظرف 10 لیتری را در مدت یک دقیقه پر کند.
  • خم شدن یا انسداد شیلنگ ورودی آب : بررسی کنید که شیلنگ ورودی آب دستگاه خم یا مسدود نباشد.
  • خرابی شیر آب ورودی : برای تامین آب دستگاه یک شیر برقی در ورودی آب به ماشین لباسشویی واقع شده است. در صورتی که این شیر خراب باشد آبگیری به صورت کند انجام می گردد یا آبگیری اصلا انجام نشده یا قطع نمی گردد. بررسی کنید که شیر برقی ورودی سالم باشد.
  • خرابی سوییچ فشار : براساس دمای آب در برنامه شستشو انتخابی، سوییچ فشار تنظیم سطح آب با فرستادن سیگنال به شیر ورودی میزان آب گرم و سرد ورودی را کنترل می کند. با خرابی این سوییچ ممکن است جریان آب ورودی قطع نشده و آب سرریز گردد. تعمیر این قطعه کار تعمیرکار حرفه ای لباسشویی بوش است.
  • ایراد در محفظه فشار : زمانی که درام پر از آب می گردد، محفظه فشار توسط هوا پر می گردد. این هوا شلنگ فشار را به عقب رانده و با فعال شدن سوئیچ فشار، سیکل شستشو را آغاز می گردد. چنانچه ایرادی در محفظه فشار به وجود آید، کل فرآیند مختل شده و لباسشویی سرریز می گردد.

7 - نشتی آب از ماشین لباسشویی بوش

نشتی آب ممکن است از قسمت های مختلف دستگاه باشد که هریک دلایل خاص خود را دارد:

  • نشت آب از پشت لباسشویی بوش : در این حالت شیلنگ های آب ورودی و خروجی را بررسی کنید. مطمئن شوید که اتصال و آب بندی این شیلنگ ها به درستی اجرا شده است. همچنین شیر آب و دریچه فاضلاب را نیز چک کنید.
  • نشت آب از جلوی لباسشویی : آبریزش از درب، محفظه پودر یا فیلتر لباسشویی عامل نشت آب از جلوی دستگاه هستند. آبریزش از درب ممکن است به دلیل تراز نبودن یا گیر کردن لباس در میان لاستیک دور درب، وجود لباس بیش از حد ظرفیت در لباسشویی بوش یا تمیز نبودن قفل و زبانه درب که باعث درست بسته نشدن درب می گردد، باشد.
  • نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی : این مشکل می تواند به دلیل فشار زیاد آب و یا مسدودیت نازل باشد که مانع از جریان یافتن صحیح آب شده است. در آخرین مرحله از قرار دریافت صحیح درپوش شیلنگ تخلیه در بالای آن و پیچ بودن محکم درپوش فیلتری در موقعیت عمودی اطمینان حاصل کنید.
  • نشت آب از زیر لباسشویی : مشاهده آب زیر لباسشویی بوش احتمالا به یکی از دلایل ذکر شده مربوط است. پس ابتدا همه موارد بالا را بررسی کنید. در صورت عدم یافتن منشا آب، ممکن است مشکل جدی بوده و ناشی از نشت آب از اجزای داخلی باشد که در این صورت تماس با تعمیرگاه مجاز تعمیرات لباسشویی بوش ضروری است.

    پیشنهاد میکنیم برای تعمیرات مدل های مختلف ماشین لباسشویی بوش، گروه بوش سرویس (آدرس سایت : https://bosch-services.com) را به علت سابقه طولانی در ارائه خدمات تعمیرات بوش و همچنین بهره گیری از کارشناسان با تجربه حتما مدنظر خود قرار دهید.

سروصدای شدید و غیر عادی لباسشویی بوش

8 - لرزش و سروصدای شدید و غیر عادی لباسشویی بوش

  • تراز نبودن و محل نامناسب نصب : سطحی که لباسشویی روی آن قرار می گیرد باید سفت باشد. کفپوش ها و سطوح چوبی برای قرار دریافت لباسشویی بوش مناسب نیستند. تراز نبودن لباسشویی باعث می گردد دستگاه هنگام شستشو و خشک کردن مخصوصا در دور بالا لرزش و صدای زیادی ایجاد کند.
  • باز نکردن پیچ های حمل و نقل : بعد از هر جابه جایی و نصب مجدد از قلم نیاندازید پیچ های حمل و نقل را باز کنید. باز نکردن این پیچ ها باعث سر و صدا و تکان های شدید لباسشویی بوش هنگام کار می گردد.
  • بار نامتعادل و زیاد : قرار دادن البسه اضافی داخل لباسشویی بوش علاوه بر صدمه به دستگاه باعث ایجاد سروصدا و لرزش غیر عادی هنگام شستشو و خشک کردن لباس ها می گردد.
  • مشکل در بخش های مختلف موتور : بروز نقص در هر یک از بخش های داخلی و موتور لباسشویی ممکن استخود را با لرزش و صدای غیر معمول نشان دهد. اگر با رعایت تمامی نکات گفهت شده لرزش و صدای لباسشویی زیاد است حتما با کارشناسان متخصص تعمیرات لباسشویی بوش تماس بگیرید.

9 - متوقف شدن ناگهانی برنامه شستشو

بروز مشکل در هریک از قسمت های لباسشویی بوش در حین اجرای برنامه شستشو که معمولا با کد خطا اعلام می گردد می تواند دلیل توقف برنامه شستشو گردد.

  • قطع جریان برق : قطع شدن برق اولین دلیل توقف ناگهانی برنامه شستشو است. وصل بودن جریان برق را کنترل کنید.
  • مشکل در آبگیری و تخلیه : درصورتی که لباسشویی نتواند آبگیری یا تخلیه آب را انجام دهد برنامه شستشو متوقف می گردد. بند 5 و 6 را مطالعه نمایید.
  • تشخیص نشت آب : گاهی با تشخیص نشت آب برای حفظ امنیت شستشو توسط دستگاه متوقف می گردد. بند 7.
  • گرم نشدن یا بیش از حد گرم شدن آب : در صورتی که آب به هر دلیلی به اندازه تعیین شده توسط برنامه شستشو انتخابی گرم نگردد یا بیش از حد گرم گردد. لباسشویی بوش برنامه شستشو را متوقف می کند. تشخیص علت نقص در تنظیم دمای آب باید توسط تکنسین ماهر انجام گردد.
  • خرابی برد کنترلی یا تایمر : این قطعات درصورت خرابی باید توسط کارشناسان مجرب تعویض یا تعمیر شوند

10 - نمایش کدهای خطا

کدهای خطا به گونه ای طراحی شده اند که به تشخیص منشا ایراد به وجود آمده کمک نمایند. با مشاهده هریک از کدهای خطا روی صفحه نمایش لباسشویی بوش می توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کرده و دلیل نمایش و راهکار رفع آن را بیابید. همچنین لیست کامل ارورهای ماشین لباسشویی Bosch همراه با روش های رفع آن ها در این مقاله از سایت بوش سرویس بیان شده است.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده و نیازی به تعمیر ماشین لباسشویی بوش پیدا نکنید.

منبع: هفت گنج
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1664

به "چک لیست تعمیرات ماشین لباسشویی بوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چک لیست تعمیرات ماشین لباسشویی بوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید