نگاهی به کاربرد پزشکی فیلانتوس

به گزارش شارژ 10، از قسمت های هوایی گیاه برای مقاصد درمانی بسیاری استفاده می گردد. در طب چین، چای این گیاه در درمان بیماری های کلیوی، بیماری های مقاربتی و سنگ کلیه یا مثانه به کار می رود. در مالزی، از

نگاهی به کاربرد پزشکی فیلانتوس

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

(Euphorbiaceae) Phyllanthus amarus Schum. & Thonn.

نام انگلیسی:

Pick-a-back, Carry Me Seed, Ye Xia Zhu

نام فارسی:

ندارد. فیلانتوس

مشخصات:

فیلانتوس آماروس یک گیاه علفی کوچک و یک ساله است که بلندی آن می تواند به 60 سانتی متر برسد. برگ ها ساده، سبز، متناوب و گوشواره ای هستند. ضد درد، ضد باکتری، ضد اسهال، ضد باروری، ضد قارچ، ضد التهاب، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد پلاسمودیا، ضد ویروس، مدّر، محافظ کبدی، کاهنده قند خون، مهار نماینده زخم های گوارشی، ضد موتاسیون، حشره کش و محافظ در برابر اشعه. تیغ ها در ابعاد 3 تا 8 میلی متر در 2 تا 4/5 میلی متر و بیضی مستطیلی - تخم مرغی هستند. میوه ها سبز، کروی، شامل 3 بخش و با سطحی صاف و نرم هستند. گل ها و میوه ها در زیر شاخه ها می رویند

منشأ:

بومی مکزیک و امریکای جنوبی.

ترکیبات شیمیایی:

فیلانتوسین D، جرانی این، کوری لاژین، الائوکارپوسین، اماری این، آمارینیک اسید، آمادوسترول A و B، فیلانتین، هیپوفیلانتین و دیگر ترکیبات.

کاربرد در طب سنتی:

از قسمت های هوایی گیاه برای مقاصد درمانی بسیاری استفاده می گردد. در طب چین، چای این گیاه در درمان بیماری های کلیوی، بیماری های مقاربتی و سنگ کلیه یا مثانه به کار می رود. در مالزی، از این گیاه برای افزایش جریان قاعدگی، کاهش تب و درمان قولنج استفاده می گردد. سرخ پوستان، این گیاه را برای صید ماهی به کار می گیرند.

سرخ پوستان بعلاوه از این گیاه به اسم تقویت نماینده کبدی برای درمان بیماری های کبد، آسیت، یرقان، اسهال، اسهال خونی، تب متناوب، بیماری های دستگاه ادراری تناسلی، بیماری های چشمی، گال و زخم و جراحات استفاده می نمایند. در ویتنام برای افزایش تعریق و افزایش جریان قاعدگی از آن استفاده می گردد. بعلاوه برای دندان درد، گرفتگی های عضلانی و سوزاک به کار می رود. در جنوب شرق آسیا، به اسم مدّر، درمان قولنج و سقط نماینده کاربرد دارد. این گیاه به طور شایعی در بنین افریقا برای درمان مالاریا به کار می رود.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی و مصارف آنها

آثار دارویی:

ضد درد، ضد باکتری، ضد اسهال، ضد باروری، ضد قارچ، ضد التهاب، ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد پلاسمودیا، ضد ویروس، مدّر، محافظ کبدی، کاهنده قند خون، مهار نماینده زخم های گوارشی، ضد موتاسیون، حشره کش و محافظ در برابر اشعه.

میزان مصرف:

دم نموده آن از مخلوط کردن 10 گیاه با یک لیتر آب به دست می آید.

عوارض جانبی:

در دوزهای درمانی، عارضه جانبی شناخته شده ای ندارد.

مسمومیت زایی:

در دوز 100 mg/kg در موش سمیتی ایجاد نمی نماید. در موش صحرایی تا دوزهای 400، 800 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم غیر سمّی است.

تداخلات دارو - گیاه:

عصاره الکلی این گیاه در مطالعات در شیشه (مطالعات آزمایشگاهی) و در مطالعات زیستی واقعی فعالیت آنزیم سیتوکروم P450 را مهار می نماید.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1816

به "نگاهی به کاربرد پزشکی فیلانتوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی فیلانتوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید