مصرف زیاد نمک شما را داغون می نماید!

به گزارش شارژ 10، نمک فقط یک طعم دهنده و نگهدارنده غذا نیست، بلکه بدن برای سلامت خود به مقادیر متعادل آن احتیاج دارد اما مصرف بیش از حد آن برای سلامتی مضر است.

مصرف زیاد نمک شما را داغون می نماید!

سازمان بهداشت جهانی و مراکز وابسته به آن، سالهاست که در خصوص عوارض مصرف نمک زیاد به ما هشدار می دهند. چرا که مصرف زیاد نمک باعث ایجاد مسائل سلامتی از جمله فشار خون بالا و بیمارهای قلبی می گردد. در این مطلب درباره عوارض مصرف زیاد نمک برای سلامتی و تاثیرات منفی آن روی سلامت عمومی بدن شرح داده ایم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

عوارض مصرف نمک روی سلامتی

عوارض مصرف نمک زیاد در کوتاه مدت شامل تورم دست و پا یا تورم صورت است. بعضی از افراد به علت احتباس آب دچار نفخ شده و یا بعد از یک وعده غذایی شور احساس تشنگی بیش از حد می نمایند. این عوارض به طور کلی کوتاه مدت است و پس از نوشیدن چند لیوان آب و کاهش عمدی مقدار سدیم در وعده های غذایی بعدی، بدن سدیم اضافی را دفع نموده و در پی آن تورم نیز از بین می رود.

آنچه از عوارض مصرف نمک زیاد در طولانی مدت مشاهده می گردد، افزایش سطح سدیم در جریان خون بوده که توانایی کلیه ها در دفع آب را کاهش می دهد.

افزایش سدیم سبب بالا رفتن حجم کلی خون شده و فشار به روی رگ های خونی افزایش می یابد. همین فشار خون بالا در نهایت می تواند منجر به سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب گردد. ناگفته نماند از آنجا که کلیه ها به طور مداوم برای تراز کردن نمک اضافه، بیش از حد کار می نمایند، شخص می تواند به بیماری کلیوی نیز مبتلا گردد.

علاوه بر موارد فوق، مصرف سدیم زیاد باعث می گردد که بدن مقدار کمی کلسیم دفع نموده که همین کلسیم اضافی در خون می تواند در نهایت منجر به پوکی استخوان گردد.

عوارض کم مصرف کردن نمک!

از طرفی کاهش بیش از مقدار مقدار نمک در رژیم غذایی نیز مضر بوده و عوارضی به همراه دارد از جمله:

  • سبب افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید می گردد.
  • تعادل الکترولیت های حیاتی بدن و مایعات ضروری بهم خورده که سبب نارسایی در کارکرد عضلات بدن از جمله عضله قلب می گردد.
  • مقاومت بدن به انسولین را بالا می برد که در دیابت نوع 2 می تواند سبب مرگ گردد.

تنها نمک طعام حاوی سدیم نیست؛ میان وعده هایی مانند چیپس، چوب شور، بیسکوئیت های نمکی، غذاهای دریایی خشک یا گوشت های نمک سود شده و آجیل شور نیز از نظر مقدار سدیم بالا هستند. بعلاوه به اغلب مواد غذایی کنسرو شده (لوبیا، سبزیجات و سوپ) مانند دیگر غذاهای بسته بندی شده و نیمه آماده، نمک به منظور طعم دهنده یا نگهدارنده اضافه می گردد. جوش شیرین و بیکینگ پودر، انواع سس ها و افزودنی ها نیز حاوی نمک هستند.

حرف پایانی

برترین راه برای در امان ماندن از عوارض مصرف نمک، حفظ تعادل و مصرف مقدار استاندارد است. اولین قدم برای حفظ سطح سالم مصرف نمک، شناختن غذاهای پر سدیم است. این امر به شما امکان می دهد تا درباره مقدار مصرف غذاهای پر نمک، آگاهانه تصمیم بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مسکن های طبیعی شگفت انگیز برای تسکین درد! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2106

به "مصرف زیاد نمک شما را داغون می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف زیاد نمک شما را داغون می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید