مشخصات خانه خوب برای خرید چیست؟ 10 فاکتور مهم برای خرید خانه

به گزارش شارژ 10، خرید خانه با در نظر دریافت شرایط کنونی بازار مسکن و قیمت های سر به فلک کشیده، می تواند یکی از مهم ترین تصمیمات یک خانواده باشد. فرقی نمی کند در چه مکان و موقعیت جغرافیایی زندگی می کنید، در خرید یک خانه با مشخصات خوب، باید فاکتورهای مناسبی را حتماً در نظر داشته باشد. با خرید یک واحد مسکونی، قصد ماندگاری طولانی مدت را دارید و جا به جایی به مانند دوران مستأجری امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین برای پرهیز از هر گونه پشیمانی، باید بهترین انتخاب ممکن را در خرید خانه با مشخصات خوب داشته باشید که در این مقاله از ویکی ساختمون به آن ها خواهیم پرداخت.

مشخصات خانه خوب برای خرید چیست؟ 10 فاکتور مهم برای خرید خانه

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

متراژ یک خانه خوب

متراژ مناسب از تعیینات یک خانه خوب است. همه می دانیم که خانه هر چقدر عظیم تر باشد، زندگی در آن بهتر خواهد بود. هیچ کس از داشتن یک خانه عظیم سه خوابه با اتاق خواب مستر بدش نمی آید. متراژ خانه بیشتر از اینکه به سلیقه و علایق افراد خانواده بستگی داشته باشد به بودجه آن ها بستگی دارد.

متراژ خانه را باید کاملاً با بودجه خود تطبیق دهید. در این حین، اندازه خانواده هم نباید صرفاً نادیده گرفته گردد. اگر خانه عظیم احتیاج است، می توانید با تغییر مؤلفه هایی همچون محله، عمر ساختمان و امکانات آن مقداری از هزینه بکاهید و در عوض خانه ای عظیم تر خریداری کنید. در هر صورت سخت است که یک اصل را برای متراژ خوب یک خانه در نظر گرفت و همه چی به شرایط و موقعیت شما بستگی خواهد داشت.

محله خوب

محله خوب برای هر خانواده ای یک تعریف خاص دارد. بعضی از خانواده ها دوست دارند که به دور از شلوغی مرکز شهر و بازار باشند و بعضی هم دوست دارند که دسترسی سریعی به مرکز شهر داشته باشند و شلوغی منطقه نیز چندان برای آن ها مهم نخواهد بود.

محله خوب به شرایط خانواده بستگی دارد. نزدیک بودن مدرسه، محل کار یا مراکز بهداشتی ممکن است برای هر خانواده یک اصل مهم باشد. محل خوب باید امنیت لازم را داشته باشد، به مراکز خدماتی و رفاهی دسترسی مناسبی داشته باشد و خدمات رسانی از سوی شهرداری و سایر سازمان ها به آن به خوبی در جریان باشد.

خانه خوب، شمالی یا جنوبی؟

خورشید از شرق طلوع و در غرب، غروب می نماید. در فصل زمستان زاویه تابش کم و در تابستان زاویه تابش به حالت عمود نزدیک است. پس در فصل زمستان احتمال ورود نور به خانه بیشتر است. جهت جغرافیایی مناسب از تعیینات یک خانه خوب است. خانه های جنوبی در صورت عدم وجود مانع، نورگیری بهتری از خانه های شمالی دارند.

خانه هایی که در غرب کوچه یا خیابان هستند و به عبارتی پنجره های آن ها به سمت شرق است در مقایسه با خانه های که پنجره آن ها رو به سمت غرب است، نور متعادل تری را دریافت می نمایند. واحد های آپارتمانی که دو نبش بوده، یک نبش به سمت جنوب و یک نبش به سمت غرب، نور بسیار زیادی را دریافت می نمایند و شاید برای بسیاری ناراحت نماینده باشد.

خانه خوب، رو به نما یا پشت به نما؟

رو به نما بودن یا پشت به نما بودن هم هیچ ربطی به کیفیت ساخت خانه ندارد. علی رغم تمایلی که به خرید خانه های رو به نما وجود دارد، اما این خانه ها شاید جنوبی باشند و نور کافی دریافت ننمایند. از طرفی هم به شلوغی کوچه و خیابان نزدیک تر خواهند بود. از طرفی هم خانه پشت به نما می تواند جنوبی و نورگیر باشد و از طرفی هم از سر و صدای داخل کوچه به دور باشد.

معماری از تعیینات یک خانه خوب برای خرید

داشتن نقشه و معماری مناسب و استاندارد ساختمان و واحد مسکونی از تعیینات یک خانه خوب برای خرید است. ورودی و خروجی به ساختمان و راه پله ها باید اندازه استاندارد داشته باشند. ورودی ها به ساختمان باید حداقل عرض 110 سانتی متر و راه پله ها هم عرض حداقلی 90 سانتی متر داشته باشند. تعداد واحد های ساختمان هر چه کمتر باشد، بهتر است. پله استاندارد باید حداقل 30 سانتی متر عرض و 18 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

خانه خوب و همسایه خوب

در آپارتمان ها تعداد زیادی خانواده با یکدیگر از امکانات استفاده خواهند کرد. تعامل مناسب میان همسایه در یک آپارتمان بسیار مهم است. همسایه ها باید درک درستی از آپارتمان نشینی داشته باشند. در هنگام ورودی به ساختمان، به جزئیات دقت کنید. ساختمان خوب از ظاهر آن تعیین است. نظافت و نظم باید در کل ساختمان وجود داشته باشد.

از طرفی هم حتماً با مدیریت ساختمان گفتگویی داشته باشید. ساختمان هایی که خود مالکان در آن سکونت دارد از نظر زندگی شرایط بهتری خواهد داشت. همسایه دیوار به دیوار واحدی که مد نظر دارید را بشناسید. دیوارها در بیشتر واحد های ساختمانی به هیچ وجه عایق کاری نشده اند. اگر از بد شناسی، با یک همسایه شلوغ و پرجمعیت دیوار به دیوار شوید، این موضوع می تواند بسیار برای بعضی از خانواده ها مشکل زا باشد.

نقشه داخل واحد

یک نقشه خوب برای هر خانه ای در هر اندازه ای واجب است. یک واحد ساختمانی هر چقدر هم عظیم و جا دار باشد، اگر نقشه خوبی نداشته باشد، بعداً باعث و بانی دردسر خواهد شد. در نقشه داخلی خوانی، محل قرار گیری سرویس بهداشتی و حمام، درب ورودی، اتاق ها و آشپزخانه بسیار اهمیت دارد.

بهترین نقشه این است که سرویس بهداشتی و حمامی در یک فضای جدا از اتاق ها و پذیرایی قرار داشته باشند که راهروی وردی بسیار مناسب است. اگر حمام در اتاق خواب قرار گرفته است، پس بهتر است اتاق نورگیر و پنجره به بیرون داشته باشد در غیر این صورت اتاق کاملاً بوی نم خواهد گرفت.

تأسیسات برقی و مکانیکی را آنالیز کنید

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، سالم بودن همه سیستم های مکانیکی از جمله سیستم لوله کشی و برقی است. به دنبال جای نم و رطوبت به ویژه در اتاق خواب ها باشید. همه سیستم ها از جمله شیر آب، سیفون، پکیج و رادیاتورها، کلید پریز، سیم کشی ها، خطوط تلفن، در و پنجره را آنالیز کنید. هر ایرادی، هر چند که کوچک هم باشد، شاید نشان از مسئله ای عظیم تر باشد.

بهترین طبقه برای خرید

در طبقه واحد هم سعی کنید اعتدال را رعایت کنید. نه اول و نه آخر. طبقات اول سر و صدای زیادی دارند و به دلیل عایق کاری نامناسب در زمستان سرد هستند. طبقه آخر هم به دلیل قرار گیری زیر پشت بام، هر گونه خرابی در عایق کاری پشت بام که زیاد هم پیش خواهد آمد گریبان شما را خواهد گرفت و از طرفی هم در تابستان گرما وارد واحد خواهد شد. سعی کنید طبقات بالایی ساختمان را خریداری کنید. تا از سر و صدا بیرون و داخل ساختمان به دور باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین طبقه در آپارتمان برای خرید یا اجاره کدام است؟

پارکینگ ها را آنالیز کنید

برای هر خانه و خانواده ای داشتن پارکینگ یک مزیت محسوب می گردد. پارکینگ ها در ساختمان ها انواع مختلفی مانند واقعی، مشاع و مزاحم دارند. اگر احتیاج مبرم به پارکینگ دارید پس به مشاع و مزاحم راضی نشوید. پارکینگ باید در سند خانه به طور دقیق ذکر شده باشد. پارکینگ واحد خود را آنالیز کنید تا احیاناً مزاحم پارکینگ دیگری نباشد. شاید پارکینگ واحد دیگری برای شما مزاحم باشد. در این حالت هم شما دچار مشکل خواهید شد. پس قبل از خرید همه چیز را تعیین کنید.

سخن آخر

نمی توان چند تا قانون و اصل ثابت را برای تعیینات یک خانه خوب در نظر گرفت. این شرایط و سلیقه شما است که خوب یا بد بودن یک خانه را تعیین می نماید. خرید خانه برای بسیاری شاید در طول زندگی فقط یکی دو بار اتفاق بیافتد. بعد از خرید نمی توان به راحتی به دنبال خرید دوباره باشید. پس بهتر است همه جوانب را در نظر بگیرید. خانه ای را انتخاب کنید که واقعاً با ویژگی های شما و خانوده تان همخوانی دارد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1114

به "مشخصات خانه خوب برای خرید چیست؟ 10 فاکتور مهم برای خرید خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات خانه خوب برای خرید چیست؟ 10 فاکتور مهم برای خرید خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید