تور روسیه ارزان: مسجدی با قدمت بیش از 160 سال در روسیه که به مسجد فارسها معروف است

به گزارش شارژ 10، ایرنا/ این خبر پیرامون مسجدی با قدمت بیش از 160 سال در روسیه که به مسجد فارسها معروف است، برای شما نگارش شد.

تور روسیه ارزان: مسجدی با قدمت بیش از 160 سال در روسیه که به مسجد فارسها معروف است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

در سفری رسمی که هیات سفارت جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از منطقه مالی آستراخان داشت، از مسجد قدیمی و معروف به فارسها هم بازدید شد و کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران با اظهار تاسف از اینکه این مکان مقدس و نماد ایرانی به حالت مخروبه عایدیه، بیان کرد که در مذاکرات با مقامات دولت محلی کوشش می گردد که این مکان بازسازی، احیا و در خدمت جامعه مسلمانان قرار گیرد.

تاریخچه مسجد فارسها

حضور اهالی پارس در منطقه آستراخان پس از اردوکشی پتر اول به ایران در قرن هجدهم و در نتیجه ارتباطات تجاری ایران و روس شروع شد. بعدها یک جامعه شیعیان پارسی در آستراخان شکل می گیرد و به هزینه آنها در سال 1860 میلادی مسجدی آجری ساخته می گردد. این مسجد در منطقه معروف به محله فارس ها در خیابان پاروبیچِبوگورنی (در حال حاضر خیابان کیروف) قرار داشت و به وسیله یک شورای ویژه مدیریت میشد. ساختمان آن مکعبی شکل با یک گنبد مرکزی روی پایه هشت وجهی بود و چهار مناره کوتاه در گوشه ها داشت. نماهای ساختمان در سبک کلاسیک با عناصر معماری دینی اسلامی ساخته شده بود.

به کسانی که از روی کنجکاوی علاقمند به بازدید از مسجد فارس ها بودند، توصیه میشد که ابتدا با روحانی یا اعضای شورای مسجد یا اگر نشد با کنسول سرزمین پارس صحبت کنند و بعلاوه همه اصول اخلاقی را در مسجد رعایت کنند.

آدولف شتیلکو، روزنامه نگار آستراخانی (1867-1922) در توضیح این مسجد نوشت: این مسجد یک ساختمان زیبا و نسبتا تازه با چهار مناره است. داخل آن اصالت دارد. راهروها تیره، تاریک و با سقف کوتاه هستند. این مسجد در ابتدا مسجد دیوار و دروازه طاق دار چوبی داشت، بعدها دیوار با سنگ بازسازی شد که بخشی از آن همچنان به جای مانده است.

بازرگانان ایرانی مقیم آستراخان پس از انقلاب کمونیستی 1917 این منطقه را ترک کردند. در سال 1939 این بنا کارکرد اصلی خود را از دست داد و در طول چند سال به اسم یکی از کارگاه های کارخانه پوشاک مورد استفاده نهاده شد. پس از آن در اختیار سازمان های دیگر بود. در جریان این تغییر و تحولات ساختمان مسجد بارها مورد بازسازی نهاده شد که منجر به آسیب دیدگی شدید آن شد. هر چند قسمت اصلی ساختمان تقریباً بطور کامل حفظ شد، اما انحراف پیدا نموده و گنبد و مناره های آن از دست رفته است.

در سالهای اخیر و در جریان پیگیری های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان از مراجع ذیربط این استان برای احیای این مسجد و اختصاص آن به ایرانیان مقیم، مسائل مالکیتی به اسم علت عدم امکان انتقال آن اسم میشد و زمین هایی برای ساخت یک مرکز فرهنگی برای ایرانیان مقیم پیشنهاد می گشت.

در اواخر ژانویه 2018 مسائل حقوقی ساختمان مسجد حل شد و این بنا به مالکیت اداره روحانیت مسلمانان روسیه عایدی. رئوف حضرت جانتاسوف، رئیس اداره روحانیت مسلمانان استان آستراخان در ملاقاتی با آقای آلکساندر ژیلکین، استاندار وقت آستراخان از وی بخاطر حل مسأله انتقال مسجد سابق فارس ها به مؤمنان آستراخان سپاسگزاری کرد.

وی از انتها فرایند انتقال و دریافت اسناد این بنا اطلاع داد و بیان کرد که دفتر مرکزی اداره روحانیت مسلمانان آستراخان در این مکان مستقر خواهد شد. استاندار وقت آستراخان هم در این ملاقات گفت که بطور کامل از تصمیم استفاده از این مسجد به اسم مرکز روحانیت مسلمانان استان آستراخان پس از ترمیم آن حمایت می نماید.

بازدید سفیر ایران از این مسجد و پیگیری برای احیا

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر سه روزه خود به آستراخان از این مسجد که به حالت مخروبه عایدیه هم بازدید کرد و گفت در کوششیم که با مذاکرات با مقامات دولت محلی آن را احیا و باز سازی کنیم. وی گفت: شایسته نیست این مسجد و مکان مقدس در شرایط بماند و ضروری است که احیا و بازسازی گردد و در خدمت جامعه مسلمانان قرار گیرد.

جلالی در ملاقات با ایگور بابوشکین، استاندار آستراخان که مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این منطقه حضور داشت، موضوع بازسازی و مسائل حقوقی مسجد را مطرح نمود و استاندار به سفیر ایران قول داد که این موضوع را پیگیری و مسائل حقوقی و بازسازی و احیای آن حل گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1777

به "تور روسیه ارزان: مسجدی با قدمت بیش از 160 سال در روسیه که به مسجد فارسها معروف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه ارزان: مسجدی با قدمت بیش از 160 سال در روسیه که به مسجد فارسها معروف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید