فیلسوف آلمانی جایزه ادبی امارات را به دلیل سوابق حقوق بشری ابوظبی رد کرد

به گزارش شارژ 10، یورگن هابرماس جامعه شناس و فیلسوف برجسته آلمانی پذیرش جایزه گران قیمت کتاب شیخ زاید امارات را به دلیل نگرانی های حقوق بشری و در اعتراض به سرکوب مخالفان از سوی نظام سیاسی حاکم در این کشور، رد کرد.

فیلسوف آلمانی جایزه ادبی امارات را به دلیل سوابق حقوق بشری ابوظبی رد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یورگن هابرماس جامعه شناس و فیلسوف برجسته آلمانی جایزه کتاب شیخ زاید امارات را به دلیل نگرانی های حقوق بشری در این کشور نپذیرفت.

این روشنفکر 91 ساله که همچنین شخصیت فرهنگی سال 2021 از سوی این نهاد لقب گرفت، پیشتر این جایزه را پذیرفته بود اما بعد در بیانیه ای که نشریه اشپیگل آلمان آن را منتشر کرد، بیان کرد: تمایل خود برای پذیرفتن جایزه سال جاری کتاب شیخ زاید را اعلام نموده بودم. این یک تصمیم اشتباه بود، که در اینجا آن را اصلاح می کنم.

وی اضافه کرد: برای من ارتباط بسیار نزدیک بین این نهاد که جایزه ها را در ابوظبی اعطا می نماید با سیستم سیاسی موجود در آنجا روشن نشده بود.

این جایزه به نام شیخ زاید بن سلطان آل نهیان نام گذاری شده که بیش از 30 سال حاکم ابوظبی بود. زاید که در سال 2004 در 86 سالگی فوت کرد، همچنین موسس امارات عربی متحده بود.

طبق گزارش دویچه وله، این جایزه هر ساله به افراد و ناشرانی اعطا می گردد که نوشته ها و ترجمه های آنها در حوزه علوم انسانی به غنای فرهنگ، ادبیات و زندگی اجتماعی دنیای عرب یاری می نماید. برنده هر یک از هشت رده این جایزه معادل 204,200 دلار دریافت می نماید.

بعد از اعلام تصمیم هابرماس، این نهاد در بیانیه ای به آن واکنش نشان داد. در این بیانیه اعلام شد: جایزه کتاب شیخ زاید از تصمیم آقای یورگن هابرماس برای پس دریافت تصمیم پذیرش جایزه ابراز تاسف می نماید اما به آن احترام می گذارد.

به گزارش میدل ایست آی گرچه امارات اغلب کوشش نموده وجهه لیبرال و بین المللی از خود در خارج از این کشور نمایش دهد، منتقدان بر این باور هستند حکومت این کشور بی رحمانه مخالفان را سرکوب می نماید.

طبق این گزارش، این کشور حاشیه خلیج فارس با اتهام استفاده از روش های غیرقضایی برای سرکوب مخالفان داخل مرزهای خود روبرو است و بارها به دلیل سابقه حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

سازمان عفو بین الملل در گزارش سال 2016 خود بیان کرد مفقود شدن های اجباری در این کشور بسیار فراگیر است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1609

به "فیلسوف آلمانی جایزه ادبی امارات را به دلیل سوابق حقوق بشری ابوظبی رد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلسوف آلمانی جایزه ادبی امارات را به دلیل سوابق حقوق بشری ابوظبی رد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید