سند جامع همکاری ایران و چین برای مبادلات 20 میلیارد دلاری امضا شد

به گزارش شارژ 10، خبرنگاران: وزیر بازرگانی چین و وزیر اقتصاد ایران در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و چین سند جامع همکاری دو کشور را امضا کردند.

سند جامع همکاری ایران و چین برای مبادلات 20 میلیارد دلاری امضا شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین طی روزهای آدینه و شنبه مورخ 2 و 3 اسفنده ماه 92 در محل وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار گردید.

در این اجلاس 4 کمیته تخصصی با عناوین همکاری های اقتصادی و تجاری، همکاری های سرمایه گذاری و زیربنایی، تأمین اقتصادی و همکاری های استانی و منطقه ای فعالیت کردند؛ در این اجلاس نمایندگان 30 دستگاه دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که موجب شد تفاهمات و توافقات مثبت و سازنده ای به منظور گسترش همکاری های اقتصادی، تجاری ، علمی و فناوری بین دو کشور امضا گردد.

به گزارش خبرنگاران هم اکنون حجم روابط تجاری غیرنفتی بین ایران و چین حدود 14 میلیارد دلار است؛ به همین منظور یکی از اهداف برگزاری اجلاس های مشترک بین دو کشور افزایش حجم روابط تجاری فی مابین می باشد لذا یکی از هدف گذاری های این اجلاس افزایش حجم روابط تجاری دو کشور تا مرز 20 میلیارد دلار است که امید می رود طی دو سال آینده که شانزدهمین اجلاس مشترک بین دو کشور در پکن برگزار خواهد شد، این هدف محقق گردد.

همچنین از اهداف مهم دیگر این اجلاس افزایش سهم سرمایه گذاری های شرکت های چینی در ایران می باشد چرا که هم اکنون و براساس آمار موجود حجم سرمایه گذاری های شرکت های چینی در طرح های اقتصادی ایران حدود 4.5 میلیارد دلار می باشد که با توجه به روابط دو کشور ضرورت دارد این سرمایه گذاری ها افزایش یاید.

یکی دیگر از هدف گذاری های اجلاس پانزدهم افزایش سهم سرمایه گذاری شرکت های اتباع چینی در ایران به میزان 10 میلیارد دلار تا زمان برگزاری اجلاس شانزدهم کمیسیون مشترک دو کشور می باشد.

همچنین طبق گزارشی که علی شیری رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در جریان برگزاری این اجلاس ارائه داده با کوشش نمایندگان دستگاه های ایرانی و چینی توافقات و تفاهمات جدیدی به منظور دستیابی به اهداف فوق جهت توسعه همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری حاصل شده است.

تأکید دو طرف بر اهمیت بسیار زیاد فروش نفت خام ایران به چین در همکاری های اقتصادی دو کشور و تأکید بر ضرورت ادامه این روند و همچنین تأکید بر تأسیس یک کارگروه مشترک در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی جهت افزایش همکاری های دو کشور در این حوزه ها یکی از تفاهمات اجرا شده در اجلاس مذکور می باشد، طبق گزارش علی شیری موافقت با تسهیل صدور و ارائه ویزا برای تجار ایرانی، تأکید دو کشور جهت تأسیس شرکت مشترک کشتیرانی بین ایران و چین جهت تسهیل و توسعه روابط تجاری طرفین و توافق جهت احداث پارک صنعتی مشترک ایران و چین با مشارکت دو طرف در ایران از دیگر تفاهمات اجرا شده در این اجلاس بوده است.

همچنین توافق نمایندگان دو کشور نسبت به ادامه همکاری در حوزه تشویق سرمایه گذاران چینی برای سرمایه گذاری در ایران به وسیله معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران به سرمایه گذاران چینی، تبادل اطلاعات مرتبط با سرمایه گذاری خارجی به وسیله ارتباط وب سایت های آژانس های تشویق سرمایه گذاری دو کشور و تعامل با بخش خصوصی و همچنین تبادل هیئت های سرمایه گذاری از دیگر توافقات اجرا شده در این اجلاس بوده است.

همچنین طبق تفاهم نامه منتشر شده در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و چین تأکید طرفین بر ضرورت برطرف معضلات موجود، جهت افزایش همکاری بانکی به وسیله افتتاح حساب، شعبه، و دفتر نمایندگی بانک های ایرانی در چین و تأکید بر ادامه روند تأمین اقتصادی پروژه های ایران توسط طرف چینی و توافق جهت پیگیری به منظور حل و فصل مسائل موجود در این حوزه در اجلاس دوروزه ایران و چین منعقد شده است.

نمایندگان دو کشور نسبت به تشکیل کارگروهی به منظور آنالیز و توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و نمایشگاهی و سرمایه گذاری به ویژه بین استان های تعیین دو کشور (خراسان رضوی و سین کیانگ) موافقت نمودند.

به گزارش خبرنگاران، در سرانجام این نشست علاوه بر یادداشت تفاهم نامه سرانجامی اجلاس کمیسیون مشترک پانزدهم، یادداشت تفاهم تجارت الکترونیک، به امضای دو طرف رسید.

همچنین در روز یک شنبه مورخ 14 اسفندماه دو یادداشت تفاهم مهم در حوزه تأسیس پارک صنعتی ایران و چین و همکاری های نمایشگاهی با حضور وزیر صنعت و معدن ایران و وزیر بازرگانی چین به امضا برسد.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 390

به "سند جامع همکاری ایران و چین برای مبادلات 20 میلیارد دلاری امضا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند جامع همکاری ایران و چین برای مبادلات 20 میلیارد دلاری امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید