رنگ رودخانه های آمریکا زرد و سبز شده اند

به گزارش شارژ 10، گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه ایالتی کلرادو گزارش دادند که تقریبا یک سوم رودخانه های ایالات متحده طی 34 سال اخیر تغییر رنگ داده اند.

رنگ رودخانه های آمریکا زرد و سبز شده اند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فیز، مقاله این گروه در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است. در این مقاله این گروه نتایج آنالیز و مطالعه هزاران تصویر ماهواره ای گرفته شده از ایالات متحده را توضیح می دهند.

سلامت رودخانه ها برای تعداد زیادی از افرادی که در ایالات متحده زندگی می نمایند و همچنین مردم کشورهای دیگر بسیار مهم است. با این حال همانطور که نویسندگان این مقاله به آن اشاره نموده اند آب رودخانه ها به میزان کمی برای آنالیز آلودگی و مقدار رسوب مورد آزمایش قرارگرفته اند.

دانشمندان 235 هزار تصویر ماهواره ای که در طول سال های 1984 تا 2018 گرفته شده بود را مورد آنالیز قرار دادند تا اطلاعات بیشتری درباره سلامت رودخانه های ایالات متحده به دست آورند. آنها این تصاویر گرفته شده از رودخانه هایی که حداقل 60 متر پهنا دارند را مورد مقایسه قرار دادند. آنها از 16 میلیون نمونه اندازه گیری که شامل 108 کیلومتر رودخانه بود استفاده کردند.

محققان دریافتند که تقریباً یک سوم کل رودخانه های عظیم در طول 34 سال گذشته تغییر رنگ داده اند. نیمی از این آمار رودخانه هایی را نشان می دهد که عمدتا زرد رنگ هستند.

این موضوع نشان دهنده آن است که این رودخانه ها به شدت از رسوبات پر شده اند. گروه دیگر سبز رنگ بودند که نشان دهنده وجود مقدار زیادی جلبک در آب است. فقط 8٪ از تصاویر ماهواره ای رودخانه هایی را نشان می داد که عمدتا آبی بودند.

محققان می گویند که رنگ رودخانه ها الزاما شاخص مناسبی برای اندازه گیری سلامت رودخانه نیست. برای مثال افزایش رسوب می تواند در اثر افزایش بارندگی ها باشد از طرف دیگر سبز رنگ شدن رودخانه ها اغلب در اثر ورود روان آب کودهایی است که از مزارع و چمنزارها وارد آب می گردد.

بر طبق تحقیقاتی که پیش از این اجرا شده است کود موجود در رودخانه های ایالات متحده وارد اقیانوس ها می گردد و این اتفاق باعث شکوفایی جلبکی(رشد بیش از حد جلبک ها) شده و این جلبک ها با مصرف اکسیژن باعث به وجود آمدن مناطق مرده اقیانوسی که مناطقی کم اکسیژن هستند می شوند.

دانشمندان خاطرنشان کردند که بیشتر تغییرات ایجاد شده تدریجی اتفاق افتاده اند و رنگ رودخانه ها در طول سال ها به آرامی تغییر نموده است و رنگ بعضی از آن ها به میزان کمتری شبیه به رنگ طبیعی رودخانه است که دلیل آن آلودگی و یا مواد آلی حل شده در آب است.

دانشمندان همچنین دریافتند که رنگ رودخانه های مناطق شمالی و غربی معمولا از آبی به سبز تغییر می نماید، درحالی که رودخانه های مناطق شرقی بیشتر زرد رنگ می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1408

به "رنگ رودخانه های آمریکا زرد و سبز شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ رودخانه های آمریکا زرد و سبز شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید