رمان تاریخی قانقوش در ارومیه رونمایی شد

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان غربی، رضا تقی زاده؛ نویسنده و شاعر اهل ارومیه در این مراسم، اظهار کرد: قانقوش یک کلمه ابداعی بوده که ترکیب دو کلمه قان به معنی خون و قوش به معنی پرنده است.

رمان تاریخی قانقوش در ارومیه رونمایی شد

وی افزود: کتاب قانقوش در حقیقت یک رمان تاریخی درباره سه برهه از زمان است و اسماعیل به دنبال تابلو خط های پدرش به موزه فرانسه رفته و در موزه های کشورهای مختلف به دنبال آثار پدرش می باشد.

این نویسنده ارومیه ای، ادامه داد: در آنجا با دختری به نام نگار آشنا می شود که او نیز به دنبال اسناد تاریخی به جا مانده از پدربزرگش به نام اسماعیل افشار و باقر وطن پرور دو نفر از مشروطه خواهان ارومیه است. اسماعیل خانه خود را فروخته و چهار هزار مسلح را با خود متحد کرده و در تبریز دوشادوش ستارخان و باقرخان می جنگند.

وی گفت: اسماعیل افشار یکی از دلاوران ارومیه است که در زمان مشروطیت خانه خودش را فروخته و برای چهار هزار نفر اسلحه و اسب تهیه می کند و به همراه دوست صمیمی و همرزمش به نام باقر وطن پرور به تبریز می فرایند تا در کنار ستارخان و باقرخان علیه حکومت استبدادی جنگ می کنند و در نهایت به ارومیه برگشته و مشهدی باقر از کانال آب به شهر بندری عثمانی پناه می برد.

تقی زاده بیان نمود: مشهدی اسماعیل افشار اورموی را زندانی می کنند و در زندان چاقوی کهنه ای پیدا می کند و رگ گردنش را می زند تا خودکشی نماید زندانبان متوجه شده و او را گرفته و به تبریز تلگراف می کنند که اسماعیل می خواهد خودش را بکشد از تبریز جواب می دهند که او را هرچه زودتر اعدام کنید و در نتیجه در حالی که خون از گردن اسماعیل بیرون می زد، او را گرفتند و به چوبه دار بستند و در محل زندان ارومیه که الان بیمارستان عارفیان می باشد، اعدامش کرده اند.

این نویسنده ادامه داد: هنگام برگشتن نگار از فرانسه به ایران، هواپیما دچار سانحه شده و در ارومیه سقوط می کند. در خلال داستان به قانقوش ها (کلمه ابداعی) برمی خوریم که پرندگانی هستند با خرطومی که هدفشان از بین بردن فرهنگ و فلکلور و آثار باستانی می باشد.

وی افزود: در ارومیه سال های بعد از انقلاب، زلزله شدیدی رخ داد که دقیقا در خاطر بنده هست، صبح بعد از خوردن سحری بود که زمین و زمان تکان خورد و زلزله خانه های خیلی زیادی را خراب کرد. خانه ای بود در یکی از روستاهای اطراف که ساکنین آن سال ها بود مهاجرت کرده و خانه متروکه بود.

تقی زاده گفت: در زیرزمین آن خانه، دو تا تخم پرنده بود که از 100 سال قبل مانده و در زلزله خانه خراب می شود و روی تخم پرنده ها آفتاب می خورد و از آن تخم ها پرنده هایی بیرون میاد که این پرنده ها هم پرنده هستند و هم مثل جانور خرطوم دارند و کارشان مکیدن خون مردم است. یعنی از خون مردم و انسان ها تغذیه می کنند و همچنین ساختمان ها، آثار باستانی و مراکز فرهنگی را از بین می برند و هرجا فرهنگ و عقاید مردم هست آن ها را از بین می برند.

رضا تقی زاده، علاوه بر هشت عنوان کتاب چاپ شده، شاعری توانمند با تخلص اوزان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1414

به "رمان تاریخی قانقوش در ارومیه رونمایی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "رمان تاریخی قانقوش در ارومیه رونمایی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمان تاریخی قانقوش در ارومیه رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید