رادیاتور تلسکوپ فضایی جیمز وب مستقر شد

به گزارش شارژ 10، با استقرار موفقیت آمیز رادیاتور تلسکوپ فضایی جیمز وب، این ابزار علمی هر روز در جهت رسیدن به دمای نهایی فعالیت خود حرکت می نماید.

رادیاتور تلسکوپ فضایی جیمز وب مستقر شد

عملیات استقرار رادیاتور تلسکوپ فضایی جیمز وب در حدود ساعت 08:48 صبح منطقه زمانی شرقی (17:18 به وقت تهران) سرانجام یافت. این ساختار اختصاصی رادیاتور، برای انتشار گرمای ابزارهای وب به دمای پایین و پایدار ضروری است.

رادیاتور قابل تنظیم عقب (Aft Deployable Instrument Radiator) با ADIR یک پنل بزرگ مستطیل شکل به ابعاد 1.2 متر در 2.4 متر است که از پنل های کوچک تر آلومینیومی با خلوص بالا تشکیل شده است. این پنل ها با سلول های لانه زنبوری پوشش داده شده اند تا سطح فوق العاده سیاه ایجاد نمایند.

ADIR که از پشت تلسکوپ مانند یک در روی لولاها می چرخد، به وسیله تسمه های انعطاف پذیر که از فویل آلومینیومی با خلوص بالا ساخته شده اند، به مجموعه تلسکوپ متصل می گردد. این رادیاتور گرما را از ابزارهای علمی به بیرون انتقال و آن را در پس زمینه بسیار سرد اعماق فضا انتشار می دهد.

برای استقرار ADIR یک قفل که در زمان پرتاب از مجموعه نگهداری می کرد، آزاد شد تا ساختار رادیاتور در موقعیت خود قرار بگیرد. کل این فرآیند حدود 15 دقیقه طول کشید. این عملیات در حالی انجام شد که روز گذشته هم آینه ثانویه جیمز وب با موفقیت در جای خود قرار گرفته بود. هم اکنون جیمز وب حدود 998 هزار کیلومتر و 69 درصد از جهت خود را پیموده است و حدود448 هزار کیلومتر دیگر تا رسیدن به نقطه لاگرانژی 2 (L2) در پیش دارد.

آخرین سری از مجموعه استقرارهای اصلی وب قرار است فردا 7 ژانویه (17 دی) شروع گردد که طی آن نخستین مجموعه از دو بال آینه اصلی در موقعیت نهایی خود قرار می گیرد. باز شدن دومین مجموعه هم برای شنبه 8 ژانویه (18 دی) برنامه ریزی شده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از رادیاتور جیمز وب پس از استقرار

Credit: NASA

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2003

به "رادیاتور تلسکوپ فضایی جیمز وب مستقر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رادیاتور تلسکوپ فضایی جیمز وب مستقر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید