دستیابی به موفقیت در برنامه&zwnjهای راهبردی احتیاج به درک اهمیت پژوهش دارد

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی، معاون کتابخانه ملی ایران به مناسبت هفته پژوهش و در راستای برگزاری یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: متاسفانه در محیطی زندگی می کنیم که در سطح خرد و کلان جامعه احتیاج به پژوهش احساس نمی گردد و کاربرد آن خیلی جدی نیست.

دستیابی به موفقیت در برنامه&zwnjهای راهبردی احتیاج به درک اهمیت پژوهش دارد

وی اضافه کرد: از یک سو در حوزه های عمومی و خصوصی مسائل و کاستی های بسیاری وجود دارد که برای بهبود زندگی احتیاجمند نوآوری و ابداع است و از سوی دیگر جامعه دانشگاهی و پژوهشی برای حل معضلات و مسائل باید راهکار ارائه دهند و دست به نوآوری بزنند؛ اما این سئوال پیش می آید تا چه اندازه پژوهش های ما راهگشا و رفع کننده کاستی ها است و به چه میزان نوآوری و ابداعات در آن ها وجود دارد؟ تا بتواند مسائل و مسائل جامعه را رفع کند.

معاون کتابخانه ملی ایران مطرح نمود: متاسفانه در جامعه ما این مسئله بسیار کم رونق و کم سو است، در بعضی از حوزه ها که پژوهش های صورت گرفته به عمل به کار گرفته شده، پیشرفت در کار وجود داشته است. به عنوان مثال به واسطه تحقیق و پژوهش موثر در حوزه پزشکی، نتایج بهتری به دست آمده است و یا در پژوهش های مربوط به حوزه نانو و یا نظامی موفقیت بیشتری وجود دارد.

خسروی بیان نمود: جامعه کتابداری و اطلاع رسانی نیز از این کاستی دور نیست و معمولا گزارش های پژوهشی مانند بسیاری از رشته های علوم انسانی در قفسه ها خاک می خورد و کمتر پژوهشی اجرایی می گردد یا در اجرا تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به برگزاری یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: هدف از برگزاری جشنواره ملی پژوهش و فناوری در یک دهه گذشته، برجسته کردن و تشویق به پژوهش های کاربردی بوده است.

معاون کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: همانند هدفی که انجمن کتابداری نیز در برگزاری کنگره سالانه خود دنبال می نماید. در این جشنواره پژوهش هایی مورد توجه است که کاربرد داشته و راهگشا باشند. به نظرمن به رویدادهای پژوهشی و فرهنگی مانند هفته پژوهش و یا هفته کتاب باید نگاه ترویجی داشت.

وی اضافه کرد: میزان اهمیت جوامع به مقوله کتابخوانی و یا پژوهش متفاوت است. نگاه و عملکرد کشورهای توسعه یافته به این مقوله به شکل دیگری است و معتقدم در جوامعی که مطالعه کردن کار روزانه است احتیاجی به برگزاری مناسبت های فرهنگی مانند هفته کتاب و یا پژوهش ندارند؛ چراکه این مهم از کودکی به شکل بنیادی صورت گرفته است.

خسروی ادامه داد: در جامعه ما اقبال به تحقیق هنوز جدی نیست. به قول مولوی آب کم جو تشنگی آور بدست - تا بجوشد آب از بالا و پست باید بپذیریم که برای جلوگیری از خطا و رفتن راه درست، احتیاج به پژوهش داریم. اگر چنین اعتقادی شکل بگیرد حاصل پژوهش هم پربار و هم متقاضی خواهد داشت.

به گفته معاون کتابخانه ملی ایران، برنامه ریزان و تصمیم گیران در جامعه و نهادهای مختلف باید تحقیق و پژوهش را در انجام امور مختلف، به منظور عملیاتی کردن برنامه های راهبردی در دستور کار خود قرار دهند. در این زمینه انتها نامه و رساله های دکتری بسیاری وجود دارد که به ندرت به عمل نزدیک شده اند.

خسروی تاکید نمود: همچنین گروه های پژوهشگر باید بدانند پژوهش کاری روش مند، جدی و متعهدانه است، اگر چنین نباشد کالایی تقلبی خواهد بود که سرقت علمی، سهل اندیشی و عددسازی ایجاد می گردد و مسلما چنین دستاوردی نه تنها راهگشا نخواهد بود و از خطایی هم جلوگیری نخواهد کرد، بلکه خود به معضل جدیدی مبدل خواهد شد و باعث خطاها و لغزش های جدید خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1351

به "دستیابی به موفقیت در برنامه&zwnjهای راهبردی احتیاج به درک اهمیت پژوهش دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی به موفقیت در برنامه&zwnjهای راهبردی احتیاج به درک اهمیت پژوهش دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید