دانشمندان مغز فنچ ها را دستکاری کردند

به گزارش شارژ 10، فنچ های نر برای جوجه های خود آواز می خوانند و آن ها به تدریج از پدر خود تقلید می نمایند. با گذر زمان فنچ ها در آواز خواندن استاد می شوند و این ویژگی را به فرزندان خود منتقل می نمایند.

دانشمندان مغز فنچ ها را دستکاری کردند

به گزارش، محققان با استفاده از روش اوپتوژنتیک به فنچ های گورخری آموختند آوازی را بخوانند که هرگز نشنیده اند. به عبارت دیگر آن ها خاطراتی را در مغز پرندگان ایمپلنت کردند.

محققان دانشگاه ساوت وسترن تگزاس خاطراتی را در مغز فنچ های گورخری ایمپلنت نموده اند و به آن ها یاد دادند آوازی را بخوانند که هرگز نشنیده اند.

فنچ های نر برای جوجه های خود آواز می خوانند و آن ها به تدریج از پدر خود تقلید می نمایند. با گذر زمان فنچ ها در آواز خواندن استاد می شوند و این ویژگی را به فرزندان خود منتقل می نمایند.

در تحقیق جدید پژوهشگران به طور مستقیم این فرایند را در مغز فنچ های کوچک دستکاری کردند تا بخش هایی از آواز را بدون هیچ گونه آموزشی از والدین به آن ها بیاموزند.

آن ها برای این منظور از روش اوپتوژنتیک استفاده کردند. در این روش بارقه هایی از نور برای تحریک چند عصب در مغز استفاده شدند. در این نمونه دانشمندان رابطه میان قسمت پردازش نماینده شنیده ها و قسمت دیگری که موتور صوتی را کنترل می نماید را در مغز پرنده دستکاری کردند. در حقیقت آن ها نوعی خاطرات شنیداری ایجاد کردند که به طور معمول از فضای بیرون شنیده می گردد و پرنده سعی در تقلید این سیگنال ها می نماید.

محققان از یک شیوه خاص کد مورس استفاده کردند تا به فنچ ها بیاموزند هر سیلاب آواز چقدر طول می کشد. پرندگان به تدریج بدون احتیاج به پدر خود آموختند آواز مذکور را بخوانند.

البته این آواز از آنچه که پرنده از والدین خود می آموزد ساده تر است.

این نخستین باری نیست که دانشمندان خاطراتی را در مغز حیوانات ایمپلنت می نمایند. سال گذشته نیز دانشمندان نشان دادند می توان رفتار های یک حلزون دریایی را استخراج و به دیگری تزریق کرد.

تحقیق روی فنچ های گورخری راه های جدیدی را برای مطالعه و درمان اختلالات گفتاری در انسان فراهم می نماید. البته در این راستا باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

این پژوهش در ژورنال ساینس منتشر شده است.

منبع : مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 442

به "دانشمندان مغز فنچ ها را دستکاری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان مغز فنچ ها را دستکاری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید