تفاوت خانه های شمالی و جنوبی چیست و کدام بهتر است؟

به گزارش شارژ 10، هنگامی که دنبال خرید خانه باشید، به تدریج با اصطلاحات و مفاهیم مختلفی در این حوزه آشنا می شوید و درک بهتری از شرایط خانه پیدا خواهید کرد. به عبارتی با پیش آمدن شرایط برای خرید، رهن یا اجاره خانه، نکات مهمی به چشمتان خواهد آمد که شاید تا به امروز به آن دقت نکرده بودید. برای مثال تفاوت مفاهیم سندی و رویتی را متوجه می شوید. شیب و تعداد پله ها برایتان مهم می گردد. به آسانسور، رنگ دیوارها، جنس در و نوع پنجره ها دقت می کنید. شیرآلات و سیستم گرمایشی سرمایشی را دقیق تر آنالیز می کنید و هزاران نکته دیگر را از نظر می گذرانید.

تفاوت خانه های شمالی و جنوبی چیست و کدام بهتر است؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

یکی از نکاتی که ابتدای ورود به هر خانه باید مورد آنالیز قرار داده و به آن توجه کنید شرایط نورگیری خانه است. خانه نورگیر خانه ای است که بتواند نور طبیعی بیشتری را به داخل خانه راهنمایی کند. برای آنالیز میزان نورگیری خانه، باید موقعیت قرارگیری واحد مسکونی را از نظر شمالی و جنوبی بسنجید. خانه شمالی یا خانه جنوبی اصطلاحی محسوب می گردد که درباره معماری و ساختار کلی خانه به کار می آید. این موضوع نه تنها روی نورگیری، بلکه روی شرایط کلی خانه تاثیر خواهد گذاشت.

به همین دلیل اهمیت بالایی دارد و درصورتی که پیش از سکونت در خانه به آن توجه نکنید، ممکن است پس از مدتی با مشکل روبرو شوید. در این مقاله به آنالیز موضوع شمالی و جنوبی خانه پرداخته ایم. درصورتی که قصد نقل مکان دارید و دنبال خرید، رهن یا اجاره واحد مسکونی هستید، این مطلب برای شما کارآمد خواهد بود. پس با ما همراه باشید.

شمالی یا جنوبی بودن خانه یعنی چه؟

پیش از پرداختن به امتیازات هریک از انواع ساختمان های شمالی یا جنوبی، ابتدا باید هریک از این دو مفهوم را تعریف و تفاوت آن ها را درک کنیم. مفهوم شمالی و جنوبی در ساختمان یعنی چه؟ ساختمان شمالی، به خانه ای گفته می گردد که در ورودی آن از خیابان یا کوچه به حیاط مشترک جلویی خانه باز می گردد. در این حالت پس از عبور از حیاط، به ساختمان پا خواهید گذاشت و بخش شمالی ساختمان با پلاک خانه بعدی مجاور می گردد؛ اما بنای جنوبی به خانه ای گفته می گردد که در ورودی آن مستقیما به داخل ساختمان باز گردد و حیاط در جنوب ساختمان قرار بگیرد.

ساختمان های جنوبی به دلیل آن که از یک طرف به حیاط و از سوی دیگر به کوچه یا خیابان منتهی می شوند، از هر دو طرف نور مستقیم دارند. همچنین به دلیل اینکه چنین خانه هایی به تعبیه نورگیر احتیاج ندارند، فضای مفید داخل ساختمان بیشتر و متراژ آن عظیم تر خواهد بود. این ساختمان ها واحدهای بهتری دارند و امکان تامین پارکینگ های بیشتری برای آن ها فراهم است. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا خانه های جنوبی را گران قیمت تر نمایند. در مقابل خانه های شمالی از یک به سمت حیاط و از سوی دیگر به ساختمان مجاور ختم می شوند. به همین دلیل راه ورود نور طبیعی به این خانه ها فقط از سمت حیاط خواهد بود. این موضوع باعث می گردد خانه های شمالی نسبت به خانه های جنوبی نورگیر کمتری داشته باشند؛ بنابراین برای تامین نور طبیعی این خانه ها از یک پاسیو یا حیاط خلوت در فضای داخلی ساختمان استفاده می گردد. این موضوع باعث کاهش فضای مفید و کارآمد خانه خواهد شد.

با وجود این تفاوت ها نمی توان گفت خانه های شمالی به طور مطلق بد و خانه های جنوبی به طور مطلق خوب هستند. هریک از این دو نوع ساختمان مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه برخی مزایا و معایب این واحدها را آنالیز خواهیم کرد.

ساختمان شمالی بهتر است یا جنوبی؟

هنگامی که در یک کوچه یا خیابان به سمت جهت شمال ایستاده باشید، برخی خانه ها مقابل شما و برخی دیگر پشت سرتان قرار خواهند داشت. در این حالت در ورودی اغلب خانه هایی که پیش روی شما هستند، به حیاط ساختمان باز خواهد شد و برای ورود به ساختمان باید از حیاط عبور کنید. در عوض در ورودی ساختمان هایی که پشت سر شما واقع شده اند، به طور مستقیم از داخل ساختمان باز می گردد. به این ترتیب با ورود به این خانه ها در بخش پشتی ساختمان حیاط خانه را خواهید داد. در اصطلاح به خانه های نوع اول در به حیاط و به خانه های نوع دوم در به ساختمان گفته می گردد. همچنین خانه های نوع اول خانه های شمالی و خانه های نوع دوم را خانه های جنوبی می گویند.

وضع نورگیری خانه ها

درصورتی که خانه ها تک واحدی باشند، تفاوتی در نورگیری آن ها وجود ندارد؛ اما خانه هایی که در هر طبقه خود دو یا چند واحد دارند، اختلاف بسیار زیادی در میزان نورگیری واحدها خواهند داشت. در این حالت برای خانه های جنوبی که از یک سمت به حیاط و از سمت دیگر به خیابان منتهی می شوند، به لطف حیاط و خیابان هر دو واحدهای هر طبقه نورگیری کافی خواهند داشت؛ اما برای خانه های شمالی شرایط فرق می نماید. در ساختمان های شمالی واحدهایی که رو به حیاط هستند، به دلیل وجود فضای باز پیش روی خود نورگیر بسیار خوبی داشته و فضای روشنی دارند. نمای بهتر، تهویه طبیعی ایده آل و گاهی متراژ عظیم تر از دیگر مزایای واحدهای رو به حیاط در خانه های شمالی است. برخلاف واحدهای رو به حیاط خانه های شمالی که شرایط مطلوبی دارند، واحدهای پشتی ساختمان از نظر نورگیری چنگی به دل نمی زنند. این واحدها هیچ دیدی به حیاط نداشته و پنجره های آن ها در سمت دیگر ساختمان قرار می گیرد. گاهی نیز محتمل است سمت دیگر ساختمان، سازه دیگری وجود داشته باشد. در این حالت برای واحدهای پشتی پنجره های کافی وجود نخواهد داشت و باید داخل واحد مسکونی فضایی نظیر پاسیو برای ورود نور ایجاد کرد.

امنیت ساختمان

خانه های رو به حیاط نسبت به خانه های پشتی یا خانه هایی که به سمت خیابان هستند، از نظر امنیت شرایط بهتری دارند. چرا که اغلب سارقان برای ورود به خانه از راه های ورود فرعی نظیر در پشتی یا پنجره های پشتی اقدام می نمایند. به عبارت دیگر حیاط خانه های شمالی در دید اهالی بوده و سارقان از این جهت وارد خانه نمی شوند. حیاط خانه های جنوبی هم اغلب در حصار ساختمان ها قرار داشته و احتمال ورود به وسیله آن وجود ندارد. به همین دلیل در اغلب سرقت ها خانه های پشتی ساختمان های شمالی در معرض آسیب قرار می گیرند.

سر و صدا

واحدهای مسکونی رو به حیاط در ساختمان های شمالی با وجود نورگیری بسیار خوب، معایبی هم دارند. یکی از این امتیازات منفی، آلودگی صوتی است. با توجه به اینکه خانه های رو به حیاط، در واقع به سمت خیابان یا کوچه هستند، بسیاری از صداهای فضای بیرون، حیاط و خیابان را به داخل خانه منتقل خواهند کرد. در حالی که خانه های پشتی این ساختمان ها به دلیل فاصله قابل توجه و وجود موانع متعدد به طور کامل از همهمه و سر و صدا دور خواهند بود. این واحدهای مسکونی نسبت به خانه های رو به حیاط سکوت و آرامش بیشتری خواهند داشت. البته ساکنان واحدهای رو به حیاط با استفاده از پنجره های دو یا چند جداره می توانند از نفوذ آلودگی صوتی به فضای داخلی خانه جلوگیری نمایند.

سرما و گرما

ضلع مقابل حیاط در واحد مسکونی ساختمان های شمالی به طور کامل با با فضای بیرون در تماس است. در حالی که سایر اضلاع خانه با ساختمان ها و دیوارهای دیگر مجاور خواهند بود. به همین دلیل خانه های رو به حیاط نسبت به واحد پشتی در برابر سرما و گرمای محیط بیرون آسیب پذیز هستند؛ بنابراین احتمال گرمای خانه در نیمه اول سال و سرمای آن در نیمه دوم بسیار بالا است؛ این در حالی است که همه دیوارهای خانه های پشتی ساختمان های شمالی به لطف دیوارهای سایر سازه ها از سرما و گرما مصون خواهند بود. در نتیجه سرمایش و گرمایش بهتری دارند. گرچه با استفاده از پنجره های دو جداره می توان تا حد زیادی خانه های رو به حیاط را در برابر انتقال حرارت و برودت مقاوم کرد

گرد و غبار

از دیگر مواردی که در واحدهای ساختمان های شمالی می توان مورد آنالیز قرار داد، میزان نفوذ گرد و غبار داخل آن ها است. همانطور که قابل حدس زد واحدهای رو به حیاط و خیابان در خانه های شمالی نسبت به خانه های پشتی بیشتر در معرض آلودگی، گرد و غبار و آلاینده ها قرار خواهند داشت. در این مورد هم نظیر سایر موارد استفاده از پنجره های دو جداره باعث کاهش نفوذ گرد و غبار خواهد شد. خانه های پشتی به دلیل دوری از فضای پر گرد و غبار بیرون، تمیزتر، سالم تر و ماندگارتر خواهند بود. این موضوع هزینه های جانبی و زحمات کمتری برای ساکنان ایجاد می نماید.

با وجود همه مزایا و معایبی که مطرح شد، باز هم می توان گفت واحدهایی که نور بیشتری دارند محبوب ترند؛ چرا که بیشتر افراد ترجیح می دهند به جای فضای نیمه تاریک با نور مصنوعی لامپ ها و چراغ ها، در طول روز نور طبیعی فضای خانه را روشن و مملو از انرژی مثبت کند؛ اما در نظر داشته باشید خانه های نورگیر نسبت به خانه های دیگر قیمت گران تری دارند. این تفاوت قیمت به طور میانگین حدود 100 الی 300 هزار تومان در هر متر از خانه خواهد بود؛ بنابراین درصورتی که بودجه محدودی دارید نسبت به خرید خانه محتاطانه تر عمل کنید.

درصورتی که همه افراد خانواده شاغل هستند و در طول روز در خانه حضور ندارند، بهتر است برای خرید خانه ای کم نور اما ارزان سخت گیری نداشته باشید. در آخر سعی کنید پیش از خرید خانه، همه جوانب را بسنجید و بی گدار به آب نزنید.

منبع: هومینگ
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 917

به "تفاوت خانه های شمالی و جنوبی چیست و کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت خانه های شمالی و جنوبی چیست و کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید