تستادی؛ راهی برای آسان کردن تست های کاربری

به گزارش شارژ 10، اهمیت تست روی کاربران واقعی در رشد و بهبود کسب و کار، بر هیچ صاحب کسب و کاری پوشیده نیست، اما اغلب آنها از انجام این تست ها به دلایل مختلفی از جمله وقت گیر و هزینه بر بودن آنها، سر باز می زنند. حال استودیو کنترل تک با سرمایه گذاری روی استارتاپ تستادی این شرایط را آسان تر نموده است و صاحبان کسب و کارهای آنلاین، انجام تمام مراحل تست کاربرد پذیری را می توانند به آنها بسپارند. به منظور آشنایی بیشتر با تستادی با غزل مقصودی، هم بنیانگذار و مدیر استارتاپ تستادی به گفت و گو نشسته ایم.

تستادی؛ راهی برای آسان کردن تست های کاربری
  • برای شروع شرح دهید که تستادی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

تستادی کارش را از دی ماه 98 شروع نموده است. اگر بخواهم برای شرح خدمات تستادی مثال واضحی بزنم، اپلیکیشن های تاکسی های اینترنتی را در نظر بگیرید، کار آنها این است که مسافر را به راننده متصل می نمایند. هر چند تا پیش از این هم مسافر ها می توانستند تاکسی بگیرند و راننده تاکسی ها هم می توانستند مسافر را سوار نمایند اما این اپلیکیشن ها به یاری آمدند و این فرآیند را لذت بخش و راحت تر کردند و امکاناتی که تا به حال وجود نداشته را در اختیار کاربران شان گذاشتند. در نهایت چون تجربه راحت تری ایجاد شده، افراد ترجیح می دهند از این اپلیکیشن ها استفاده نمایند. کاری که تستادی انجام می دهد، این است که کاربران عادی را از سراسر ایران، وصل می نماید به کسانی که کسب و کار آنلاین دارند. این کاربران عادی، با استفاده از پلتفرم تستادی، طبق سناریویی که از پیش معین شده، با سایت یا اپلیکیشن کار می نمایند و افکار خود را بیان می نمایند، این مراحل توسط نرم افزار تستادی ضبط شده و تبدیل به یک فایل ویدئویی می گردد. از این طریق کسی که تست را سفارش داده است، متوجه می گردد که مسائل اپلیکیشن یا سایت چیست، کجا باید بهبود پیدا کند، کاربر هنگام کار چه حسی دارد، کدام بخش را درست متوجه نمی گردد، کجا خسته می گردد و چرا تصمیم می گیرد کار کردن با سایت یا اپلیکیشن را ادامه ندهد. در نهایت صاحبان کسب و کار، با استفاده از نتیجه این تست ها می توانند اپلیکیشن و سایتشان را بهبود دهند و درصد پیروزیت و رشد آن را افزایش دهند.

  • ایده تستادی از کجا آمده است؟

ما زیر مجموعه استارتاپ استودیوی کنترل تک هستیم. یکی از کار هایی که کنترل تک انجام می دهد، این است که روی ایده هایی که نمونه پیروز اش در بازار جهانی وجود دارد، سرمایه گذاری می نماید. محصول را در ساده ترین شکل وارد بازار می نماید و اگر به این نتیجه رسید که بازار ایران آماده استفاده از این محصول است و امکان پیروزیت آن وجود دارد، به توسعه استارتاپ ادامه می دهد. در حال حاضر 4استارتاپ در پورتفولیوی کنترل تک وجود دارد: سه سوت جابز که یک پلتفرم کاریابی است، بیدزیلا که حراجی آنلاین است و تازه بار که کشاورزان را به مصرف نمایندگان وصل می نماید.

  • تست کاربرد پذیری چیست و چه فایده ای دارد؟

تست کاربرد پذیری موثرترین روش برای شناسایی مسائلی است که کاربران ما هنگام کار با سایت یا اپلیکیشن مان دارند. بعضی از این مسائل را از قبل می دانیم اما خیلی وقت ها با آنالیز این تست ها متوجه مسائلی می شویم که تا به حال از چشم ما دور ماند ه اند و باعث ضرر هر روزه به کسب و کارمان می شوند. مثلا اگر فردی صاحب سایت فروش بلیت است و قسمت فروش بلیت داخلی برایش مهم است، در تست از کاربران می خواهد تا فرایند رزرو بلیت را مثل حالت عادی طی کند. پس از آنالیز نتیجه متوجه می گردد که دلیل خرید نکردن کاربران این است که مدل هواپیما را نمی توانند پیدا نمایند. برطرف این مشکل بسیار ساده است اما چون آن سایت نمی داند که مشکل وجود دارد، پس کاری هم برای برطرف آن ننموده و بخشی از فروش روزانه اش را از دست می دهد.

بدیهی است که هر استارتاپی با مسائل و چالش هایی هم روبرو است. شما در این راه با چه چالش هایی روبرو هستید؟

ما در حال حاضر دو چالش اصلی داریم؛ اول اینکه آگاهی در خصوص اهمیت و شیوه انجام این تست ها بسیار کم است و دوم، بسیاری از کسب و کارها علی رغم آگاهی در خصوص اهمیت این تست ها، آنها را انجام نمی دهند.

  • علت اینکه صاحبان کسب و کار این تست را انجام و به آن اهمیتی نمی دهند، چیست؟

عمده ترین دلیل این است که انجام این تست ها زمان بر است. به این نیاز دارند که سناریوی تست با توجه به نیاز کسب و کار تعریف گردد، بعد کاربری که تست را انجام بدهد پیدا نمایند، پس از آن مرحله برگزاری تست انجام گردد و در نهایت تحلیل نتایج که فرآیندی بسیار دقیق و زمان بر است. از سوی دیگر هم کسانی را داریم که نمی دانند تست کاربردپذیری چیست و چه نتایجی خواهد داشت. خیلی پیش آمده که با شخصی کار نموده ایم که تا به حال تست نگرفته و زمانی که نتیجه را می گیرد، اولین واکنشش این است که بسیار شوکه می گردد که با یک تست ساده، چقدر مشکل پیدا شده است.

راهکار شما برای حل این مشکل و تشویق کردن صاحبان کسب و کار برای انجام تست کاربرد پذیری، چه بوده است؟

یکی از کارهایی که ما در این زمینه انجام می دهیم، انتشار گزارش های عمومی است. اولین گزارش مان که در بهار منتشر شد، آنالیز کاربردپذیری 4سوپرمارکت آنلاین عظیم ایران بود. گزارش دوم در تابستان منتشر شد و مربوط به بازار آنلاین خودرو بود. با منتشر کردن این گزارش ها، افراد مشاهده می نمایند که تست کاربردپذیری چیست و چه مسائلی را می تواند نمایان کند. یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه انجام دادیم، همکاری با مجموعه نو آفرین زیر مجموعه وزارت ارتباطات است، به این شکل که کسانی که کاربر نوآفرین هستند ، می توانند 5تست رایگان برای سایت یا اپلیکیشن خود روی تستادی بگیرند.

برای کسانی که وقت انجام این تست ها را ندارند هم، ما تمام مراحل تست از نوشتن سناریو تا رسیدن به گزارش تحلیلی را انجام می دهیم.

  • تستر ها شامل چه افرادی می شوند؟

تسترها کاربران عادی و از سراسر ایران هستند. ما برای پیدا کردن تست از کانال هایی که فکر می کنیم کاربران عادی تر آنجا هستند، استفاده می کنیم. مثلا کانال های تلگرامی که مخاطب عام تری دارند. اگر یک کسب و کار نیاز به کاربر خاصی داشته باشد، در کانال هایی که فکر می کنیم آن کاربران آنجا حضور دارند، آگهی می دهیم و کاربر را برای همان تست استخدام می کنیم.

  • تستر ها از چه طریقی می توانند از اپلیکیشن و سایت شما استفاده نمایند؟

شخصی که می خواهد تستر گردد، ابتدا باید به وسیله اپلیکیشن یا سایت ثبت نام کند و سپس یک تست آزمایشی انجام دهد. انجام این تست برای این است که بدانیم نرم افزار درست نصب شده است، آن سیستمی که استفاده می نماید صدایش وصل است یا خیر و اینکه فرایند تست دریافت را یاد بگیرند. در این فرایند است که تسترها آشنا می شوند که اصلا تست دادن چیست. سپس یک تست آزمایشی انجام می گردد و گروه پشتیبانی ما تمام تست ها را می بینند و اگر تستی شرایطش را نداشته باشد، تایید نمی نمایند و با آن فرد تماس می گیرند تا مشکل را حل نمایند. بعد از اینکه تست آزمایشی قبول شد، آن فرد تستر تستادی می گردد و با هر فرصت تستی جدید یک نوتیفیکیشن برایش می آید که این تست به شرایطش می خورد. به ازای انجام هر تست هم به تسترها مبلغی پرداخت می گردد.

  • راه اندازی یک کسب وکار استارتاپی با استفاده از امکانات و مزایای استارتاپ استودیوها چه مزیت هایی دارد؟

مهم ترین مزیتش برای من این بود که مشاوره های بسیار خوبی از کنترل تک گرفتم. جدا از بحث سرمایه گذاری و منابع انسانی، در مواردی که تجربه ای نداری، این اطمینان را داری که شخصی هست که یاریت می نماید و حضور استارتاپ های دیگر در مجموعه، باعث به اشتراک گذاری تجربیات شده و این باعث هم افزایی می گردد. همچنین بسیاری از خدماتی که از همان اول یک استارتاپ به آنها نیاز دارد ولی نمی تواند برای آن هزینه کند، این را از خود استارتاپ استودیو می گیریم. مثل خدمات مربوط به توسعه کسب و کار یا خدمات اقتصادی و خدمات منابع انسانی به اضافه اینکه یک گروه فنی هم در استارتاپ استودیو هست که به همه استارتاپ هایی که آنجا مستقر هستند، سرویس می دهد و باعث پایین آمدن هزینه ها می گردد.

  • از نظر مرحله رشد، بلوغ و سرمایه گذاری، به سراغ کسب و کار هایی که در کدام مرحله قرار گرفته اند، می روید؟

تست کاربردپذیری در تمام مراحل می تواند انجام گردد؛ از لحظه ای که شما یک طرحی دارید و کار پیاده سازی شروع نشده است می توان تست را انجام داد تا زمانی که کسب و کار گسترش پیدا نموده و کاربران چند میلیونی در روز دارد. در صفحه اول سایت تستادی، نام بعضی از مشتریان ما دیده می گردد که اینها در مراحل مختلف رشد هستند.

  • درآمد زایی استارتاپ شما از چه طریقی انجام می گردد؟

2مدل فروش داریم؛ یکی تنها تست کاربردپذیری است که صاحب کسب و کار همه کار ها را می تواند آنلاین انجام دهد، خودش تست را بگذارد و نتیجه تست زمانی که آماده شد در پروفایلش قابل مشاهده است. شیوه دیگر هم پکیج های مختلفی است که بسته به نیاز کسب و کار پیشنهاد می گردد و شامل نوشتن سناریوی تست ، تخصیص کاربران مناسب با بازار هدف کسب و کار، پیاده سازی و تحلیل تست ها و در نهایت، یک گزارش جامع به همراه ویدئو های تست ها را به مشتری می دهیم.

  • چه تعداد کاربر از استارتاپ شما استفاده می نمایند؟

در حال حاضر تستادی ما نزدیک به 2 هزار تستر با ویژگی های مختلف از سراسر ایران دارد. کاربران ما در رده های سنی مختلف از زیر 20 سال تا بالای 50 سال، خانم و آقا و با سطح استفاده مختلف از اینترنت هستند، از کاربران مبتدی تر که تجربه زیادی در کار با اپلیکیشن ها و وب سایت ها ندارند، تا افراد حرفه ای تر که ممکن است حتی خودشان طراح تجربه کاربر باشند. ما به صورت هفتگی به تسترها پرداخت داریم و به طور متوسط هر فرد به ازای هر تست 15دقیقه ای مبلغ 25 هزارتومان درآمد دارد.

  • تستادی چه خدمات خاصی را به مشتریانش ارائه می دهد؟

یکی از خدمات خاص ما این است که کاربران را دقیقا بر اساس بازار هدف همان کسب و کار انتخاب می کنیم. مثلا اگر بازار هدف یک کسب و کار فروشند گان سوپر مارکت یا کشاورزان باشد، ما تست را روی همین افراد انجام می دهیم. یکی دیگر از خدمات ما، تست محصول برای سرمایه گذارانی است که به دنبال ارزیابی پورتفولیوهایشان از نظر تجربه کاربری هستند. همچنین گزارش های تست های مقایسه ای هم یکی از دیگر خدمات ماست برای کسانی که می خواهند شرایط خود را با بقیه مقایسه نمایند و ببینند از نظر کاربرد پذیری نسبت به رقبای شان در چه شرایطی هستند.

  • تستادی چه هدفی در آینده دارد؟

مجموعه ما در حال رشد است، در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از صاحبان کسب و کار آن تمایل دارند که کار تحلیل تست ها را خودمان انجام دهیم، روی توسعه این بخش تمرکز داریم. همچنین با مجموعه های بسیار عظیمی کار می کنیم که نیازهای خاصی دارند و در حال برنامه ریزی برای پاسخگویی به این نیازها هستیم. مثلا استودیوهای بازی که عادت به تست های مرتب روی بازی های خود دارند و نیازهای آنها متفاوت از سایر مجموعه ها ست. هدف ما در نهایت یاری به آسان کردن زندگی آنلاین برای کاربران ایرانی است و می خواهیم فرآیند تست و تحلیل را آنقدر آسان و راحت کنیم که تست روی کاربران واقعی، تبدیل به فعالیتی روزانه در کسب و کار های ایرانی گردد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1222

به "تستادی؛ راهی برای آسان کردن تست های کاربری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تستادی؛ راهی برای آسان کردن تست های کاربری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید