تعدیل کربن؛ اقدامی درجهت کاهش گازهای گلخانه ای ناشی از پرواز هواپیماها
به گزارش شارژ 10، فعالیت های اقلیمی که با اقبال گسترده ای روبه رو شده اند، بیشتر از هرزمان دیگری مسافران هواپیما را ترغیب می نمایند تا به سهم خود برای کاهش فراوری کربن کاری نمایند.
گرتا تونبرگ (Greta Thunberg)، کنشگر محیط زیست و مسائل آب وهوایی، و دیوید آتنبرو (David Attenborough)، مستندساز و طبیعت شناس سرشناس بریتانیایی، برنامه هایی را باهدف تشویق مسافران هوایی که نگران شرایط آلودگی هوا هستند، راه انداخته اند تا برای کاهش خسارت های ناشی از پروازهای خود کاری نمایند.
آمار فروش بسته های به اصطلاح تعدیل کربن (Carbon offset) همچنان در حال بالارفتن است: Myclimate، یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی است که به مشتریانی از جمله لوفت هانزای هلندی خدمات رسانی می نماید، از پنج برابر شدن اعتبارات در این زمینه طی یک سال اطلاع داد. بعضی از مشتریان شرکت هلدینگ رایان ایر، بزرگ ترین هواپیمایی مقرون به صرفه قیمت اروپایی، به صورت داوطلبانه مبلغی برای تعدیل کربن حاصل از پرواز خود می پردازند که طی 18 ماه گذشته تقریبا دو برابر شده است.
موج گرمای تابستان امسال به بیشتر شدن این فروش ها یاری نموده است. اروپایی ها شاهد خشک شدن رودخانه ها بودند، رکورد دمای هوا در خیلی از منطقه ها شکسته شد و رویدادهای ورزشی مختلف لغو شدند. دلیل همه این ها، گرمای بی سابقه ای است که دانشمندان، گرم شدن کره زمین در اثر فعالیت های انسانی را مقصر آن می دانند.
شاید این بسته های تعدیل گازهای گلخانه ای بتوانند راهی برای نجات جنبش های ضد پرواز موسوم به شرم از پرواز شوند که از سوئد شروع شدند و اکنون، در حال توسعه یافتن به منطقه ها دیگر هستند. تونبرگ 16 ساله نیز اهل سوئد است. او یک ماه پیش در توییتر خود اعلام نموده است که می خواهد برای شرکت در اجلاس اقلیم سازمان ملل در نیویورک با قایق بادبانی از اقیانوس اطلس عبور کند:
خبرهای خوب! من در اجلاس اقدام برای اقلیم سازمان ملل در نیویورک، اجلاس COP25 در سانتیاگو و چند رویداد پیش روی دیگر شرکت خواهم کرد.
به من پیشنهاد شده است که با قایق 18 متری Malizia مسافرت کنم. این مسافرت، سفری دریایی روی اقیانوس اطلس از بریتانیا به مقصد نیویورک خواهد بود که در نیمه ماه اوت انجام خواهد شد.
جان باکلی، مدیرعامل شرکت کربن فوت پرینت (Carbon Footprint Ltd)، یکی از شرکت های ارائه دهنده بسته های تعدیل خسارت که شاهد افزایش چهاربرابری فروش این بسته ها در امسال بوده است، می گوید:
همواره در اخبار، خبرهای مربوط به آب وهوای به شدت بد وجود دارد. ما اکنون توجهات بیشتر را نسبت به گذشته دریافت می کنیم. این کار باعث می گردد که پول به درون سیستم بازگردد و پروژه های بیشتری راه اندازی گردد.
تعدیل خسارت کربن چیست؟ هزینه این کار چقدر است؟
پروژه تعدیل کربن شامل برنامه هایی است که با کاهش گازهای گلخانه ای در نقاط مختلف دنیا، سهم هر مسافر هواپیما را در انتشار کربن ادا می نماید. پولی که مسافران علاوه بر هزینه بلیط خود می پردازند صرف پروژه های انرژی پاک یا کم -کربن مانند کاشت درخت، نصب پنل های خورشیدی یا فراوری اجاق های خوراک پذیری پاک تر می گردد.
مسافران با گزینه های متعددی برای انتخاب روبه رو هستند. بعضی از شرکت های هواپیمایی همان زمان که مشتری هزینه بلیط را می پردازد، پرداخت این مبلغ را هم پیشنهاد می نمایند. بعضی از شرکت های آنلاین هم گزینه هایی متناسب با نوع پرواز مشتری، پیش پای آن ها می گذارند.
بنابر گفته انجمن فارست ترندز (Forest Trends Association) که اطلاعات مربوط به بازارهای داوطلبانه برای کاهش کربن موجود در هوا جمع آوری می نماید، هر بسته قیمت متفاوتی دارد و قیمت آن ها از 10 سنت در ازای هر تن دی اکسیدکربن تا بیش از 70 دلار متغیر است. قیمت ها بستگی به نوع پروژه ها و شرکتی دارد که این خدمات را ارائه می نماید.
به عنوان مثال، سازمان غیرانتفاعی آلمانی Atmosfair قیمت موردنظر برای تعدیل کربن در یک پرواز یک طرفه از شهر لندن به نیویورک را از 40 تا 93 دلار تخمین زده است. تفاوت در قیمت ها به خاطر وجود پرواز های مختلف از شرکت های هواپیمایی مختلف است. اندازه انتشار کربن در چنین سفری به ازای هر مسافر برابر با نیم تن است.
Verra، بزرگ ترین برنامه برای جمع آوری اعتبارات داوطلبانه در سطح دنیا است و در امسال، شاهد آن بود که ضریب بازنشستگی پروژه ها یا استفاده از اعتبارات درحدود 23 درصد افزایش یافته و اندازه کربن جبران خسارت شده به رقم 3.8 میلیارد تن در ماه رسیده است. اعتبارات پس از هزینه شدن، بازنشسته یا لغو می شوند و دیگر از آن ها استفاده نمی گردد.
آیا تعدیل کربن فایده ای هم خواهد داشت؟
قیمت گذاشتن روی کربن هایی که باید تعدیل بشوند، کار دشواری است. چراکه پروژه های مختلف، از روش های مختلفی برای کاهش گازهای گلخانه ای استفاده می نمایند. طبق آنالیز که در سه ماهه اول سال 2018 به وسیله فارست ترندز انجام شد، تراکنش های داوطلبانه مربوط به این کار در سطح دنیا، که شامل اعتبارات ناچیز جمع شده به وسیله شرکت های هواپیمایی هم هم می گردد، در طول سال به مبلغ 200 میلیون دلار در سال رسیده است.
بااینکه تقاضای عمومی در حال رشد است، اما این جنبش هنوز از پایگاه مردمی بسیار ضعیفی برخوردار است. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (International Air Transport Association) در ایمیلی به سایت بلومبرگ گفت که میانگین همکاری شرکت های هواپیمایی برای تعدیل کربن کمتر از 20 درصد کل اعتبارات است و البته، این رقم شامل خدمات دهنده های شخص ثالث نیست. بنا به گفته شرکت هواپیمایی رایان ایر، تنها کمتراز 3 درصد از مشتریان آن اینگونه اعتبارات را خریداری می نمایند و بیشتر آن ها را آلمانی ها تشکیل می دهند.
متولیان سیاست گذاری هوانوردی نیز به تازگی متوجه موضوع انتشار گازهای گلخانه ای به وسیله خطوط هوایی شده اند. سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (International Civil Aviation Organization) یا به اختصار ایکائو (ICAO) در حال راه اندازی بازار دنیای کربن است.
بریتانیا درصدد است که خطوط هوایی و سایر اشکال حمل ونقلی را ملزم به مشخص قیمت هایی که هزینه مربوط به جبران انتشار گازهای گلخانه ای را هم دربر بگیرد، کند. این پروژه قیمت های کمتری را برای مشتریان درنظر می گیرد.
آن تیل (Anne Thiel)، مدیر روابط عمومی Verra که در واشنگتن مستقر است، می گوید:
انتخاب پرداخت مبلغی برای تعدیل گازهای گلخانه ای ناشی از سفرهای هوایی تبدیل به یک موضوع عمومی شده است.
بااینکه توجه رسانه ها و موج گرما در کشورهای اروپایی به تقویت این برنامه یاری نموده است، اما افزایش سالانه [هزینه های پرداخت شده به وسیله مردم] می تواند ناشی از توجه روبه رشد مردم به این مسئله نیز باشد.
همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده کنید و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از هر جای دیگر تهیه کنید.
منبع: کجارو / bloomberg.com