افزایش 17 درصدی بارندگی ها در استان مرکزی، عطش سدها رفع نشد

به گزارش شارژ 10، خبرنگاران/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از افزایش 17.64 درصدی بارش ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر لغایت 18 آبان ماه 1400) نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این استان اطلاع داد.

افزایش 17 درصدی بارندگی ها در استان مرکزی، عطش سدها رفع نشد

عزت اله آمره ای در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: افزود: از ابتدای مهر لغایت 18 آبان ماه امسال بطور میانه 34.7 میلیمتر بارندگی در سطح استان ثبت شده است که نسبت به اندازه بارندگی سال گذشته در همین زمان (29.5 میلیمتر) 17.64 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: بعلاوه این اندازه بارندگی نسبت به اندازه بارندگی مشابه دوره آماری بلند مدت، 35.6 میلیمتر کاهش نسبی را نشان می دهد.

وی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز بیشترین اندازه بارش استان مربوط به ایستگاه منطقه ساوه با 50.9 میلیمتر و کمترین بارندگی استان مربوط به منطقه دلیجان با 11 میلیمتر بوده است و اندازه بارندگی ها در منطقه اراک مرکز استان مرکزی نیز 32 میلیمتر ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در ادامه گفت: براساس بازدیدهایی که از رودخانه ها و سدهای استان طی دو روز اخیر بعمل آمده است اندازه بارش های چند روز گذشته تاثیر چندانی در افزایش اندازه دبی ورودی به سدهای استان و رودخانه ها نداشته است.

وی گفت: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد 277 میلیون متر مکعبی الغدیر ساوه حدودا 109 میلیون مترمکعب بوده و تقریبا 39 درصد مخزن سد پر آب است، در حالی که اندازه آب ذخیره شده در مخزن سد الغدیر در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 191 میلیون مترمکعب و معادل 69 درصد بوده است.

وی افزود: اندازه دبی ورودی به سدالغدیر ساوه قبل از بارندگی های چند روز خیر 1.2 مترمکعب بود و در پی بارش های اخیر به حدود 1.5 متر مکعب رسیده و افزایش چندانی نداشته است در حالی که در سال قبل دبی ورودی به این سد در همین زمان سه متر مکعب بوده است.

آمره ای ادامه داد: بعلاوه حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد 95 میلیون متر مکعبی کمال صالح اراک 51 میلیون مترمکعب بوده و 54 درصد مخزن سد پر آب است، در حالی که اندازه آب ذخیره شده در مخزن سد کمال صالح در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 75.6 میلیون مترمکعب و معادل 80 درصد بوده است.

وی گفت: دبی ورودی به سد کمال صالح قبل از بارش ها حدود 40 لیتر بر ثانیه بود که هم اکنون به حدود 500 لیتر بر ثانیه رسیده است که رقم قابل توجهی نیست و انتظار هم نمی رفت که با این اندازه بارش ها شاهد افزایش چشمگیر دبی ورودی به سد کمال صالح باشیم.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: از آنجاکه حوضه آبریز استان خشک است بارش های اخیر که اولین بارندگی پائیزه بود بر زمین نشسته و جریان آبی در رودخانه ها حاصل نشده است که بخواهد وارد سدها گردد. برای فراوری روان آب باید چندین نوبت باران ببارد تا بتواند با فراوری روان آب منجر به سیلابی شدن رودخانه ها و افزایش حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدهای استان گردد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین آبگیری سدها معمولا از اواخر فصل زمستان شروع می گردد، اظهار کرد: جریان یافتن آب در رودخانه ها متاثر از بارش های پائیزی زمان بر است و معمولا با بارش های پائیزی روان آبی که بخواهد به سمت رودخانه ها و سدها سرازیر گردد با حجم بالا فراوری نمی گردد.

آمره ای افزود: از ابتدای سال 1400 تا به امروز بارندگی موثری در استان شکل نگرفته و کمبود رطوبت بطور محسوسی در استان احساس شد و شرایط برای فراوری روان آب در سال کم بارش بسیار سخت و زمان بر است و امیدواریم با افزایش اندازه بارش های فراگیر شاهد فراوری روان آب و جاری شدن سیلاب در رودخانه ها و افزایش دبی ورودی به سدهای استان باشیم.

وی به مزیت بارش های چند روز اخیر اشاره نمود و گفت: بارش های اخیر بسیار ملایم و شدت پائین و متناسب با رطوبتی که زمین برای کشت دیمی و پائیزه احتیاج دارد صورت گرفت و منجر شد تا اراضی کشاورزی که به کشت پائیزه و دیمی اختصاص یافته بودند بتوانند رطوبت مورد احتیاج خود را در پی بارش ملایم و با شدت پائین دریافت نمایند که برای کشاورزان مایه خوشحالی بود.

او گفت: باران تند و با شدت بالا منجر به فراوری روان آب و سیلاب شده و بعضا منجر به بروز خسارت به اراضی کشاورزی می گردد و امیدواریم بارش های بعدی بتواند ضمن فراوری جریان های آبی سطحی و روان آبی برای کشت پائیزه نیز مفید باشد.

آمره ای بعلاوه توضیح داد: بارش های پائیزه موجب خواهد شد تا کشاورزان برای کشت پائیزه از منابع آبی زیرزمینی و چشمه ها برای آبیاری دیمی استفاده ننمایند و باران پائیزی منابع آبی کشاورزی در پائیز را تامین کند که موجب خواهد شد منابع آبی چشمه ها و قنوات به تقویت منابع آبی سطحی یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1879

به "افزایش 17 درصدی بارندگی ها در استان مرکزی، عطش سدها رفع نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 17 درصدی بارندگی ها در استان مرکزی، عطش سدها رفع نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید