افزایش 10 تا 20 میلیون تومانی قیمت خودرو از اول سال تا به امروز

به گزارش شارژ 10، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: خودروی داخلی از اول سال تا کنون 10 تا 20 میلیون تومان نسبت به اسفند ماه افزایش قیمت داشته است. چون عرضه کم، جوابگوی این حجم از تقاضا نیست.

افزایش 10 تا 20 میلیون تومانی قیمت خودرو از اول سال تا به امروز

سعید موتمنی بیان نمود: مدل های 1401 خودروی داخلی متقاضی زیادی دارد. هر کالا نیاز بازارش باید تامین شود یعنی عرضه با تقاضا هماهنگ باشد ولی اکنون این عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد فاصله قیمتی ایجاد نمی شود. برای مثال 206 تیپ 2 که 149 میلیون تومان در کارخانه فاکتور می شود، در بازار281 تومان معامله می شود یعنی 133 میلیون تومان بالاتر از قیمت اصلی.

وی اضافه نمود: این میزان را مصرف نماینده نهایی که پول خود را برای خریداری خودرو پس انداز نموده است باید پرداخت کند. چرا باید مصرف نماینده مبلغ 130 میلیون بالاتر از قیمت مصوب شرکت یک کالایی را خریداری کند. در هر صورت باید عرضه بیشتر شود تا این مصرف نمایندگان هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت ننمایند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه چرا خودرو که جزو کالاهای مصرفی است در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه ای شده است، ادامه داد: این اتفاق به خاطر عرضه کم خودرو در سه سال گذشته بوده که این عرضه جوابگوی نیاز بازار نبوده و فاصله قیمتی پیدا نموده و تبدیل به کالای سرمایه ای شده است. به همین علت کوچکترین خبر مثبت و منفی و کوچکترین نوسان ارزی که اتفاق می افتد در قیمت خودرو تاثیرگذار است.

موتمنی اضافه نمود: برای این که خودرو را از کالای سرمایه ای تبدیل به کالای مصرفی کنیم باید عرضه خودرو را بیشتر کنیم و اگر فاصله قیمتی از بین برود این واسطه گری و دلالی کمتر می شود. وقتی یک خودرو 130 میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارد و وقتی می خواهند ده هزار خودرو ثبت نام نمایند، میلیون ها نفر صف می کشند تا برای خودرو ثبت نام نمایند، چون این سود برای آنها مجذوب کننده است و حاضرند وقت خود را بگذارند و در این قرعه کشی شانس خود را آزمایش نمایند.

وی در ادامه گفت: خودرو هم مثل کالاهای دیگر در زندگی شهری نقش کالاهای اساسی را بازی می نماید یعنی وقتی فردی نیاز به خودرو داشته باشد، 130 میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب خودرو می خرد. ما اگر بخواهیم بازار متعادلی داشته باشیم باید نیاز بازار را بسنجیم و نسبت به آن نیاز خودرو فراوری کنیم. اگر نمی توانیم فراوری کنیم باید کسری نیاز بازار را به وسیله واردات تامین کنیم. اگراین اتفاق می افتاد شاهد این فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار و سوداگری در این میان نبودیم و نوسانات ارز در قیمت خودرو دخیل نبود. اکنون برای اینکه عرضه خودرو کم و تبدیل به کالای سرمایه ای شده، این اتفاقات برای آن می افتد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو درباره نیاز کشور به واردات خودرو اظهار کرد: در همه جهان مصرف نماینده دنبال کالای مقرون به صرفه و با کیفیت می شود که باید به این حقوق شهروندی احترام گذاشت و کاری کرد تا مصرف نماینده بیشتر از این برای خرید خودرو پول پرداخت نکند.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروی داخلی به ایلنا گفت: چون بازهم از مذاکرات خبری نشده، جو بازار تغییر کرد. بعلاوه افزایش نرخ دیه، بیمه، حقوق و کرایه ها ... هم در گرانی خودرو تاثیر داشت.

نادری با بیان اینکه در بازار فعلی در فروردین ماه قیمت خودرو با افزایش روبرو بوده است، ادامه داد: تا اردیبهشت سال جاری هنوز خبری از گرانی نرخ خودرو از سوی کارخانه ها نیست شاید بعد از اردیبهشت کارخانه ها هم افزایش قیمت داشته باشند ولی هنوز چیزی اعلام ننموده اند.

این کارشناس بازار خودرو قیمت امروز بازار خودرو را چنین اعلام نمود: پارس سال 310 میلیون تومان، پارس تیو فایو 372 میلیون تومان، سمند ال ایکس 28 میلیون تومان، دنا پلاس اتومات 488 میلیون تومان، دنا پلاس 423 میلیون تومان، دنا معمولی 386 میلیون تومان، تیبا2، 202 میلیون تومان، تیبا 1، 196 میلیون تومان،کوئیک آر 220 میلیون تومان، 206 تیپ 2، 294 میلیون تومان، 207 دنده پانا،397 میلیون تومان، 207 فلزی 382 میلیون تومان، هایما اس 7، 910 میلیون تومان.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2050

به "افزایش 10 تا 20 میلیون تومانی قیمت خودرو از اول سال تا به امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 10 تا 20 میلیون تومانی قیمت خودرو از اول سال تا به امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید