از صفرتا صد مالیات و اظهارنامه های مالیاتی

به گزارش شارژ 10، تیر ماه برای دارندگان کسب وکار یک کابوس بزرگ است. کابوسی که در آن، اشخاص باید فیش حقوقی و اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند. سال جاری، به علت شیوع کرونا ممکن است این کابوس ترسناک تر از سال های گذشته نیز شده باشد. پر کردن جداول مربوط به فرم اظهارنامه به شکلی که هیچ اشتباهی در آن صورت نگیرد و تخلفی از قوانین در آن مشاهده نشود؛ کاری بسیار سخت و سخت است. اما نگران نباشید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره مالیات و اظهارنامه ها بیشتر صحبت کنیم و در نهایت یک راه حل عملی برای تبدیل این کابوس تلخ به یک رویای شیرین ارائه دهیم.

از صفرتا صد مالیات و اظهارنامه های مالیاتی

اقتصادیات چیست؟

به زبان ساده، اقتصادیات بخشی از ثروت یا درآمد اشخاص است که برای تامین هزینه های عمومی کشور به دولت پرداخت می گردد. اقتصادیات یکی از منابع اصلی دولت در بسیاری از کشورهای جهان است و به موجب قانون براساس اظهارنامه اقتصادیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می گردد. در گذشته های دور، دولت یا حکومت هر کشور به موجب قانون بخشی از درآمد اشخاص را دریافت می کرد و از آن برای امور جنگی یا اداره کشور استفاده می کرد. اما اکنون اقتصادیات علاوه بر منبع درآمدی، یک ابزار برای اجرای سیاست های عدالتی و حفظ تعادل در میان اقشار کم درآمد و پردرآمد جامعه است.

اقتصادیات ها در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم دسته بندی می شوند. نوع مستقیم اقتصادیات ها شامل اقتصادیات بر دارایی (ارث) و اقتصادیات بر درآمد می گردد و هر شهروند ساکن ایران موظف است که مطابق قانون، بخشی از درآمد خود را به دولت پرداخت کند. اما اقتصادیات غیرمستقیم همان ارزش افزوده ای است که هنگام خرید کالاها و اجناس به مغازه دار پرداخت می کنیم. این نوع از اقتصادیات در نهایت توسط تهیه نماینده اولیه به دولت پرداخت می گردد؛ که البته تولیدنماینده این ارزش افزوده را در قیمت محصول لحاظ نموده و مصرف نماینده نهایی پرداخت می نماید.

اظهارنامه اقتصادیاتی چیست؟

محاسبه اقتصادیات هر شخص، به دو شکل علی الراس و خوداظهاری صورت می گیرد. در روش خوداظهاری شخص حقیقی یا حقوقی به صورت اتوماتیک اعلام می نماید که در سال اقتصادیاتی چه میزان درآمد و سود داشته است. اما در روش علی الراس، خود ماموران اقتصادیاتی به معین میزان دارایی ها پرداخته و در نهایت اقتصادیات شما را محاسبه می نمایند.

در اظهارنامه اقتصادیاتی، اشخاص موظف هستند که در پایگاه الکترونیکی سازمان امور اقتصاد و دارایی، جداول مربوط به پرداخت ها و اطلاعات شرکت را وارد نمایند. کوچکترین خطا و اشتباه در این جداول ممکن است که تخطی از قوانین محسوب شده و ماموران اداره اقتصادیات، مدارک ارائه شده را کافی ندانند. بنابرین کارشناس اداره امور اقتصادیاتی به شکل علی الراس، موظف می گردد که اقتصادیات پرداختی شما را محاسبه کند. در صورتی که خلافی در اظهارنامه اقتصادیاتی مشاهده گردد، طبق قانون جریمه به شما تعلق می گیرد. ممکن است برای شما نیز سوال پیش بیاید که چگونه اظهارنامه اقتصادیاتی خود را ارائه کنیم که نه تنها مشمول جریمه نشویم، بلکه حتی در اقتصادیات پرداختی تخفیف دریافت کنیم؟

آیا روشی برای کم کردن اقتصادیات پرداختی وجود دارد؟

صاحبان کسب وکار درصدد هستند تا به صورت قانونی از تخفیف های اقتصادیاتی گوناگون بهره مند شوند. از روش های بهره مندی از تخفیف اقتصادیاتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پرداخت به موقع اقتصادیات
  • ارائه اسناد و مدارک دقیق درباره اطلاعات حقیقی و حقوقی کسب وکار و میزان درآمدها
  • قوانین مربوط به معافیت اقتصادیاتی
  • یاری های داوطلبانه

و ...

هر یک از این روش های دریافت تخفیف اقتصادیاتی، دارای اصول و قواعد خاصی است که رعایت آن ها ضرورت دارد. در صورتی که در یکی از این اصول اشتباهی صورت بگیرد، سازمان نظارت بر اقتصادیات طبق قوانین مبارزه با پولشویی و ارزش افزوده با شما برخورد نموده و پس از آنالیز، خسارات ناشی از جرائم اقتصادیاتی به شما وارد خواهد شد. از آن جایی که ممکن است همه افراد به این اصول تسلط نداشته باشند، آموزش های ویژه ای درباره اقتصادیات و اظهارنامه اقتصادیاتی توسط پرشین حساب تهیه شده است که در ادامه به معرفی بیشتر این آموزش ها می پردازیم.

حسابداران و اقتصادیات

تغییر و تحولات اقتصادی هر شرکت بر کل مجموعه و سایر رقبا تاثیرگذار است و کوچک ترین اشتباه در محاسبات، ضررهای عظیمی را بر دوش مجموعه تحمیل خواهد نمود. بنابرین حضور یک حسابدار برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی شرکت و تدوین برنامه مدیریت منابع اقتصادی نقش به سزایی در پیشبرد امور و تصمیم گیری مدیران خواهد داشت. یک حسابدار ضمن رسیدگی به اطلاعات اقتصادی مجموعه، موظف است که طبق قوانین به اقتصادیات شرکت نیز رسیدگی کند. آشنایی با زمان و قوانین ارائه اظهارنامه های اقتصادیاتی، شناسایی جرائم و شیوه صحیح پر کردن فرم های اقتصادیات، از جمله ضرورت هایی است که یک حسابدار باید به آن ها تسلط داشته باشد؛ در غیر این صورت، کوچک ترین اشتباه در این فرایند منجر به ضرر افتصادی و اقتصادی به شرکت خواهد شد. از آن جایی که در آموزش عالی کشور ایران توجهی به آموزش های اقتصادیاتی نمی گردد، پرشین حساب، به عنوان اولین مرکز تخصصی آموزش اقتصادیات، اقدام به تهیه دوره هایی در مورد صفر تا صد اقتصادیات نموده است. در این دوره به زبانی ساده، اقتصادیات مورد انتظار سازمان امور اقتصادیاتی کشور را آموزش می بینید و نحوه اجرای تکالیف و دستورالعمل های مربوط به حوزه شغلی خود را یاد می گیرید. یادگیری و آموزش امور اقتصادیاتی برای حسابداران، از جمله مهم ترین اصول مدیریت اقتصادی است.

جمع بندی و نتیجه گیری:

پیاده سازی و اجرای اظهارنامه های اقتصادیاتی به شیوه درست و اصولی آن کاری بسیار سخت است. گاهی اوقات کوچکترین اشتباه ممکن است به عنوان تخلف از قوانین مبارزه با پولشویی و ارزش افزوده تلقی شده و جریمه های سنگینی برای شما نوشته گردد. از آن جایی که چیزی تا سرانجام مهلت ارائه اظهارنامه های اقتصادیاتی باقی نمانده است؛ بهتر است که قواعد مربوط به آن را فرا بگیریم و به شکل اصولی برای پر کردن آن اقدام کنیم. شما به وسیله دوره آموزش صفر تا صد اقتصادیات پرشین حساب می توانید زبان و اصطلاحات اقتصادیاتی را آموزش دیده و برای پر کردن اظهارنامه خود اطلاعات لازم را به دست آورید. این دوره تمامی مباحث مربوط به اقتصادیات را پوشش داده و هر سوالی را که در رابطه با شیوه پر کردن اظهارنامه ها ممکن است برای شما پیش آید؛ پاسخ داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید دوره به وبسایت پرشین حساب مراجعه نموده یا با شماره های زیر تماس حاصل کنید:

02128111228 -09217112980

منبع: فرارو
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1141

به "از صفرتا صد مالیات و اظهارنامه های مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از صفرتا صد مالیات و اظهارنامه های مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید