از تندیس چهره های نامدار کشتی و دست نوشته های تختی رونمایی شد

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران، مراسم آیین بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و دنیا پهلوان تختی با نام پهلوانی سرود صبح امروز با حضور سید رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک و جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان اسبق کشتی در محل موزه ملی ورزش کمیته ملی المپیک برگزار گردید.

از تندیس چهره های نامدار کشتی و دست نوشته های تختی رونمایی شد

محمدرضا طالقانی، محمدرضا یزدانی خرم، محمود خسروی وفا، محمدعلی صنعتکاران، محمدابراهیم سیف پور، ابراهیم جوادی، محمد دلیریان،علی اکبر حیدری حمید سوریان بهداد سلیمی جمعی از قهرمانان دنیا و المپیک، محمدرضا توپچی، عارف ربطی، علی کفاشیان، حسین رنگرز و ... از جمله حضار این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم حسن رنگرز مدیر موزه ملی المپیک و پارالمپیک گفت: افتخار این را داریم که امروز میزبان جمعی از قهرمانان و پیشکسوتان باشیم. آیینی امروز به نام آیین پهلوان سرود برگزار می گردد. گردآوری این موزه دغدغه جامعه ورزش بود و همه قهرمانان بود. از جمله اهداف موزه نیز گردآوری و حفظ آثار و افتخارات ورزش و قهرمانان است.

در ادامه مراسم تصاویری از دنیا پهلوان تختی با نوای ضرب مرشد برای حاظران به نمایش درآمد.

سپس صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک خطاب به حاظران گفت: سرمایه ملت یزدانی خرم، طالقانی، حیدری، سوریان و صدها انسان با فضیلت دیگر هستند. اگر امروز درخت ورزش این سرزمین و درخت پهلوانی سبز است بخاطر ریشه هایی مثل طالقانی یزدانی خرم و سوریان است.

رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: کشتی اگر امروز هویت اعتبار و شخصیت دارد بخاطر این بزرگان است. ما باید به سرعت از سکوی قهرمانی بگذریم و به سکوهای پهلوانی برسیم. انسان هایی در تاریخ ماندگار شدند که مرام پهلوانی داشتند. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باور دارند که هر روز و هر ماه باید این بزرگان را به نسل جوان معرفی کنیم. بجای اینکه ما سخن بگوییم این بزرگان باید بیایند و روایت گری نمایند و از سختی ها و دردهای خود بگویند تا بتوانند کام ملت را شیرین نمایند.

وی تاکید نمود:حق بزرگ را امام راحل و شهدای ما و انسان هایی دارند که ما امروز امنیت خود را مدیون آن ها هستیم. همه انسان هایی که در این جغرافیا زحمت کشیده اند باید تکریم شوند و تندیس آن ها در این فضا و فضای بزرگتری که ایجاد خواهیم کرد باید ساخته شوند.

صالحی امیری در ادامه با فراخواندن طالقانی، یزدانی خرم و سوریان خواهان این شد که حضار یک دقیقه بایستند و این 3 بزرگ ورزش ایران را تشویق نمایند.

رییس کمیته ملی المپیک توضیح داد: بسیاری از بزرگان ورزش ما دچار بیماری و مسائل زیادی هستند، وظیفه ماست به همه این عزیزان توجه داشته باشیم. باید کدورت ها را کنار بگذاریم و کوشش کنیم قهرمانان را به سراسر کشور ببریم تا نسل جدید از این عزیزان مرام پهلوانی را بیاموزد.

در حاشیه این مراسم حمید سوریان نیز در جمله ای کوتاه گفت: موفقیت در المپیک لندن مرهون زحمات محمدرضا یزدانی خرم است.

در خاتمه مراسم نیز از تندیس حمید سوریان محمدرضا یزدانی خرم و محمدرضا طالقاتی رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 766

به "از تندیس چهره های نامدار کشتی و دست نوشته های تختی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تندیس چهره های نامدار کشتی و دست نوشته های تختی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید