آسمان اندونزی قرمز شد

به گزارش شارژ 10، شاید تصور کنید این تصویر قرمز رنگ متعلق به سیاره مریخ است؛ اما آتش سوزی گسترده هفته گذشته در اندونزی باعث شد آسمان آن به رنگ خون در بیاید.

آسمان اندونزی قرمز شد

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

در نگاه اول احتمالا تصور می کنید که این تصویر، یکی از عکس های ناسا از مریخ است؛ اما در واقع این عکس متعلق به آسمان اندونزی است که آخر هفته گذشته به دلیل آتش سوزی گسترده به طور کامل قرمز شد. این آتش سوزی که به طور ترسناکی یادآور آتش سوزی ماه گذشته در جنگل های آمازون بود، باعث شد پدیده خاصی به نام پراکندگی رایلی (Rayleigh scattering) اتفاق بی افتد. این پدیده زمانی رخ می دهد که ذرات ریز حاصل از آتش سوزی افزایش می یابند و باعث می شوند هوا قرمز به نظر برسد. ریزگرد در نتیجه سوزاندن مواد ناخواسته در اندونزی پدید آمد که معمولا بین ماه های جولای و اکتبر در طول فصل خشک سال انجام می گردد.

زونی شوفی یاتون نیسا (Zuni Shofi Yatun Nisa) ویدیویی از این اتفاق گرفته بود و آن را در توییتر پست کرد. او در توضیحات این ویدیو نوشته است:

این مریخ نیست. این جامبی (Jambi - استانی در اندونزی) است. ما انسان ها به هوای پاک احتیاج داریم، نه دود.

به گفته پروفسور کو تیه یانگ (Professor Koh Tieh Yong)، استاد علوم اجتماعی دانشگاه سنگاپور، ذراتی که اندازه آن ها حدود 0.05 میکرومتر یا بزرگ تر باشد، طی دوره های ریزگرد بیشتر هستند و همین باعث می گردد که نور قرمز بیشتر از نور آبی در جهات مختلف پراکنده گردد. به همین خاطر است که هوا بیشتر به رنگ قرمز متمایل می گردد. یانگ می گوید که قرمز بودن هوا، حوالی ظهر که خورشید وسط آسمان است، تعیین تر می گردد.

هر دو طیف شرکت های کشاورزی بزرگ و کشاورزان معمولی، زمانی که از شرایط آب و هوایی خشک به منظور تمیز کردن فضا برای روغن پالم، نیشکر و مزارع کاغذ استفاده می نمایند، در برابر آتش سوزی ها مسئول هستند. با وجود اینکه آتش سوزی مواد ناخواسته ساده ترین راه برای تمیز کردن زمین ها محسوب می گردد، به شدت خطرناک (و غیرقانونی) است؛ چراکه آتش معمولا به جنگل های حفاظت شده سرایت می نماید.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 443

به "آسمان اندونزی قرمز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان اندونزی قرمز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید