تور ترکیه ارزان: وان ترکیه؛ شهری که به صبحانه هایش زنده است

به گزارش شارژ 10، صبحانه در شهر وان، در شرق ترکیه، آن قدر مهم است که خیابان پشتی موازی با بلوار اصلی را به طور غیر رسمی خیابان صبحانه پزان می نامند.

تور ترکیه ارزان: وان ترکیه؛ شهری که به صبحانه هایش زنده است

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

صبحانه ترکی، وعده ای متشکل از پنیر، زیتون، تخم مرغ، مربا، سوسیس و چای سیاه، یکی از برترین رسوم آشپزی کشور است که تجربه آن را نباید در سفر به ترکیه از دست داد. در سراسر ترکیه اهمیت زیادی به وعده صبحانه می دهند اما مرکزش شهر شرقی وان است.

در ترکیه، وان و صبحانه مترادف یکدیگر هستند. رستوران هایی که به سبک وان صبحانه تهیه می نمایند، حتی در استانبول و آنکارا برو و بیایی دارند. در این رستوران ها، خوراک های بومی نظیر پنیر اتلو (otlu peynir) معروف سرو می شوند. پنیر اتلو از ترکیب پنیر و سیرمو (sirmo) یا سیر وحشی تهیه می گردد. با آنکه بعضی از این رستوران ها به خوبی یادآور صبحانه های وان هستند، اما برای تجربه واقعی باید به مرکزش بروید.

وان، شهری با نیم میلیون نفر جمعیت که بیشترشان هم کرد هستند، در فاصله یک ساعته از ایران قرار گرفته است و به نوعی شهری مرزی به شمار میرود. در اواخر بهار، هوا گرم و خشک است و عصرها خنک می گردد. افق را کوه های سرسبز تسخیر نموده اند و دشت ها را نیز گل های وحشی. دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه ترکیه و خانه جزیره آختامار، نیز در همان نزدیکی است. جزیره آختامار جایی است که کلیسای جامع ارمنی متعلق به قرن دهم در آن واقع شده است و خرگوش های خاکستری پیرامونش می جهند.

صبحانه در شهر وان، در شرق ترکیه، آن قدر مهم است که خیابان پشتی موازی با بلوار اصلی را به طور غیر رسمی خیابان صبحانه پزان می نامند. در سال 2014، بیش از 50 هزار نفر در وان صبحانه خوردند که رکورد گینس در زمینه بزرگ ترین گردهمایی برای صبحانه را شکست.

در طول ماه رمضان، تعدادی از رستوران ها عصرها باز می نمایند و خود را برای سرویس دهی در هنگام سحر آماده می نمایند. بعضی رستوران ها، که در ماه رمضان باز هستند، شیشه های خود را با روزنامه های قدیمی می پوشانند تا جو رمضان را بر هم نزنند. در خیابان صبحانه پزان، همواره ردیفی از میز و جایگاه ها پیاده رو را اشغال نموده است؛ مگر آنکه بازسازی سنگ فرش های خیابان موجب گردد تا برای مدتی میز و جایگاه ها برداشته شوند.

کارکنان رستوران ها حتی تا 9 بشقاب را می توانند یک جا حمل نمایند و سفارشات یک گروه چهارنفره را توزیع نمایند. در بعضی از منوهای صبحانه رستوران ها تا 30 مورد هم برای سفارش دادن وجود دارد. اگر می خواهید خوراکی های تکراری مثل مربا، مارمالاد، چیپس یا کره فندق را کنار بگذارید و سراغ صبحانه های ویژه وان بروید، جاجیک (cacığı) وان می تواند یکی از گزینه ها باشد. جاجیک نوعی ماست و خیار است که با فلفل سبز و جعفری و پیاز و سیر مخلوط شده.

جاجیک را گاهی با کره خامه ای سرو می نمایند. پنیر اتلوی وان آن قدر تازه و خوش طعم است که نظیر آن را حتی در استانبول هم پیدا نمی کنید. مورتوا (murtuğa) ظرفی متشکل از تخم مرغ، کره و آرد است. کاوورما (kavurma) هم گوشت بریده شده بره یا گاو است که روی نیمرو می گذارند.

صبحانه وان از آنجا معروف شده که موادش طبیعی و محصول همان جا است. سیرهای وحشی ای که پنیر اتلو را خاص می نماید از کوه های همان نواحی برداشت شده، کره را هم از ناحیه اوزالپ (Özalp)، که در همان استان وان است، می گیرند.

باک هله باک (Bak Hele Bak) نام رستوران بزرگی است که با فرش های دستبافت و زیورهای محلی تزئین شده است. یوسف کناک 61 ساله، که خود را متولی صبحانه در وان می داند، این رستوران را از سال 1353 دارد، اداره می نماید. دیوارهای رستوران همه از عکس ها و تکه های روزنامه پر شده اند، یکی در میان هم عکس های خندان کناک میان آن ها دیده می گردد.

یوسف می گوید:

ما در شب های قدر درست ساعت یک نصفه شب به حدود هزار نفر سحری رایگان دادیم.

او بعلاوه افزود که برای مهمانان ارمنی کلیسای جامع در جزیره آختامار هم صبحانه سرو نموده است.

او گفت:

فرهنگ صبحانه حزب و مذهب نمی شناسد. مردم در این فرهنگ همه با هم برابر هستند.

به عقیده کناک، صبحانه وانی بدون جاجیک کامل نیست. در کنار جاجیک، پنیر اتلو، زیتون های سبز و سیاه و تخم مرغ با کاوورما، که در ظرف های مسی کوچک سرو می شوند، برترین گزینه ها هستند. طبیعتا اول خوراکی های سرد با نان سر سفره آورده می گردد، بعد هم تخم مرغ و دیگر سرخ کردنی و پختنی ها. معمولا فلاسک چای هم روی میزها دیده می گردد.

عصرها، مرکز شهر به بازار روباز عظیمی با راسته فروشندگان متعدد تبدیل می گردد. در آنجا جگر و جوجه و ذرت است که روی منقل ها کباب می شوند. سماورهای سیار هم میان جمعیت مانور می دهند. جمعیت چشمگیر می گردد و هوای خنک از میان جو سنگین ناشی از دود کباب ها گذر می نماید. بعضی دوره گردها لباس هایی با مارک های فیک می فروشند، کوچه هایی که تنها محل عبور پیاده روان هست هم با کافی شاپ ها و مشتریانشان پر شده اند.

سالن صبحانه ایمساک نو (Yeni Imsak Kahvalti Salonu) یکی از جاهایی است که خیلی سریع سفارش ها را آماده می نماید. اینجا به محض اینکه چای را بنوشید، چای دیگری برایتان می آورند. تکه پنیرهای اتلوی آنجا لذت بخش هستند. هزینه صبحانه در اینجا چیزی حدود 15 لیر درمی آید. عصرها، انرژی خاصی به خیابان های وان تزریق می گردد.

وقتی صبحانه های وان را با استانبول مقایسه کنید، می فهمید که چقدر صبحانه های وان تازه تر و دلچسب تر هستند. همان تدارکات استانبول را در وان، به خصوص جاهای توریستی اطراف دریاچه، می توانید داشته باشید. اما صبحانه های وان به خوراک های سنتی، که البته از مواد تازه و باکیفیت تهیه شده، محدود می شوند. مزه شان متفاوت از آن چیزی است که در استانبول سرو می گردد و ارزشش را دارد که به خاطرش به آن سمت کشور ترکیه سفر کنیم.

منبع: کجارو / bbc.com
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2058

به "تور ترکیه ارزان: وان ترکیه؛ شهری که به صبحانه هایش زنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: وان ترکیه؛ شهری که به صبحانه هایش زنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید