میدان نقش دنیا اصفهان

به گزارش شارژ 10، نام قبلی این میدان، میدان شاه بوده است و در قلب مجموعه تاریخی نقش دنیا قرار گرفته است. این میدان و آثار تاریخی اطراف آن در زمان سلسله صفویه و به دستور شاه عباس اول و با الگو دریافت از باغ نخجوان آذربایجان، ساخته شد. قبل از احداث مجموعه نقش دنیا در محل کنونی باغی به نام باغ نقش دنیا قرار داشته است که این باغ همچنین محل استقرار ساختمان های دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آق قویونلوها بود. این میدان، میدانی مستطیل شکل به درازای 560 متر و پهنای 160 متر است.

میدان نقش دنیا اصفهان

بسیاری از سیاحان و دنیاگردانی که در زمان های گذشته به توصیف شهر اصفهان پرداخته اند از شکوه و عظمت میدان نقش دنیا سخن بسیار گفته اند و از بازدیدهای سفیران و نمایندگان خارجی و اتباع کشورهای دیگر در این میدان خاطراتی را توضیح داده اند.

بناهای تاریخی اطراف میدان شامل این آثار است: کاخ عالی قاپو که در واقع درب ورودی دولت خانه صفوی بوده است، مسجد شاه که مهمترین مسجد تاریخی اصفهان است و به دستور شاه عباس و به عنوان خیراتی برای شادی روح جدش شاه طهماسب بنا شد، مسجد شیخ لطف الله که شاهکاری است از معماری و کاشی کاری و در عهد صفوی از طریق استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شد، سر در قیصریه که در واقع در ورودی اصلی بازار اصفهان می باشد و حجره ها که در دو طبقه ساخته شده اند و جلوه میدان را دو چندان نموده اند.

کاخ عالی قاپو: قاپو یا قاپی در زبان ترکی به معنی در، درگاه و ورودی است و عالی به معنی باشکوه، عظیم و با ارزش است پس اسم بنا به معنی درگاه باشکوه است. این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول بین سالهای 973 تا 977 خورشیدی بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی ساخته شد. در روزگاران صفوی به این کاخ دولتخانه مبارکه نقش دنیا و قصر دولتخانه می گفتند. عمارت در ابتدا ساده تر بوده است و به مرور زمان بخش هایی بر آن اضافه شده. مثلا ایوان رو به روی عمارت که با ستون هایی محصور شده در زمان حکومت شاه عباس دوم به بنا اضافه شده است.

مسجد شاه (مسجد امام): این مسجد، مهم ترین مسجدی است که از دوره صفویان در ایران برجای مانده است که به نام های مسجد سلطانی، مسجد جامع و مسجد امام نیز خوانده می گردد. همانطور که قبلا ذکر شد این مسجد به دستور شاه عباس ساخته شد اما تزئینات و الحاقات آن در دوره شاهان بعد از او انجام شد. کاشی کاری ها و معماری بی نظیر این مسجد شما را شگفت زده می نماید. شبستان غربی مسجد که با کاشی های خشت هفت رنگ تزئین شده و هوش از سر هر بیننده ای می رباید!

مسجد شیخ لطف الله: این بنا که در سمت شرق میدان قرار گرفته است، در دوره قاجار به شدت تخریب شد و در زمان رضا شاه بازسازی شد. نکته جالب درباره این مسجد این است که مناره ندارد! قبل از اسلام از مناره برای جهت یابی و مسیریابی استفاده می شده است و وجود مناره در جایی نشان دهنده وجود یک شهر بوده است. بعد از اسلام مناره نمادی برای دعوت مردم به مسجد و ادای نماز بوده است. اما چون مسجد شیخ لطف الله، مسجدی مخصوص درباریان و خانواده شاه عباس بوده از این جهت نیازی به مناره نداشته است.

سر در قیصریه: این بنا در گذشتهٔ نه چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه است. طبقهٔ سوم آن که تخریب شده، نقاره خانه را تشکیل می داده است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می نموده اند. گفته می گردد که علت نامگذاری این بنا، شباهت آن به یکی از بناهای شهر قیصریه بوده است. سردر قیصریه که ورودی اصلی بازار است شامل چهار درب فرعی، یک دروازه اصلی و یک حوض بوده که حوض آن حدود دهه 1340 شمسی به باغچه تبدیل شد ولی اکنون دوباره به صورت حوض درآمده است.

اگر میدان و بناهای آن را حسابی گشته اید و حالا می خواهید تفریح کوتاهی کنید، درشکه هایی که در اطراف میدان می رانند می توانند گزینه های خوبی باشند!

علاوه بر بناهای دیدنی و درشکه سواری و … از خوراکی های اصفهان هم نمی گردد گذشت! بریانی، خورشت ماست، حلیم بادمجان و … غذاهایی که نظیرشان را پیدا نمی کنید! خبر خوب این است که رستوران های بسیاری در بین غرفه های میدان و حتی در خارج از محوطه آن هستند که این غذاهای محلی اصفهان را سرو می نمایند! از سر زدن به آنها هم غافل نشوید!

منبع: مجله سفر
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 960

به "میدان نقش دنیا اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان نقش دنیا اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید