ماجرای پادشاه ایرانی و اختراع چرخ نخ ریسی

به گزارش شارژ 10، ایسنا/ این خبر درباره ماجرای پادشاه ایرانی و اختراع چرخ نخ ریسی برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

ماجرای پادشاه ایرانی و اختراع چرخ نخ ریسی

با توجه به افسانه ای نوشته شده در کتابی تاریخی درباره کیخسرو، چرخ نخ ریسی در زمان این پادشاه ایرانی و با هدف راحتی و اشتغال زایی زنان سالمند اختراع شده است.

در این کتاب اینطور نوشته شد: می گویند در زمان کیخسرو تمام مردم ایران در زیر سایه عدالت آن پادشاه زندگی میکردند. یک روز کیخسرو دستور داد در تمام کشور جار بزنند که در این کشور حتی یک نفر نباید بیکار باشد و همه باید کار کنند. وقتی که این خبر به همه ایران رسید، از طرف دولت، به هر کسی کاری مناسب او داده شد و همه به کاری مشغول شدند و آدم بیکاری در کشور باقی نماند. چنانکه از بچه چهارده ساله گرفته تا مرد هفتاد ساله همه مشغول کار بودند.

یک روز به کیخسرو خبر دادند پیرزنی آمده و با شاه کار دارد. شاه فوری دستور داد او را به خدمت بیاورند. پیرزن را آوردند و شاه به او محبت زیادی کرد و پرسید: ای مادر چه کاری داری؟ پیرزن که از شاه محبت و مهربانی دیده بود، عرض کرد: شاه به سلامت باشد. شنیده ام که از طرف دولت به هرکسی کاری فراخور حالش داده اند، ولی من که پیرزنی هستم و دیگر نمی توانم کاری انجام بدهم، چه کنم؟ و از طرفی نمی خواهم بیکار باشم. حالا از پادشاه خواهش دارم که دستور بدهد تا کاری به من بدهند که بتوانم انجام دهم. شاه به پیرزن گفت: ای مادر دستور می دهم که کار خیلی آسانی به تو بدهند.

پیرزن با خوشحالی از بارگاه شاه بیرون رفت. کیخسرو دستور داد تا نجاران چرخی درست کنند که پیرزنان بتوانند با آن پنبه بریسند و از این راه هم خرج خودشان را در بیاید و هم بیکار نمانند. به این ترتیب بود که چرخ نخ ریسی در زمان کیخسرو ساخته شد و هنوز هم هست.

منبع: کتاب کیخسرو، آرمان شاه ایرانیان نوشته افسانه خاتون آبادی، انتشارات موسسه فرهنگی هنری

منبع: همگردی
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2176

به "ماجرای پادشاه ایرانی و اختراع چرخ نخ ریسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای پادشاه ایرانی و اختراع چرخ نخ ریسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید