فاز نخست بازسازی ارگ اعلاء سمنان اجرا می گردد

به گزارش شارژ 10، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت که فاز نخست بازسازی ارگ اعلاء در سمنان شروع شده است.

فاز نخست بازسازی ارگ اعلاء سمنان اجرا می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گفته حسین خواجه بیدختی، کار بازسازی ارگ اعلاء با هدف استحکام بخشی سازه این بنای تاریخی شروع شد. وی با اشاره به اینکه بخشی از کونال های سقف طبقه همکف و اول این بنای تاریخی به علت نفوذ آب باران دچار آسیب شدید شده بود، گفت:

در این راستا عملیات بازسازیی شامل برداشت لایه های فرسوده سقف، بازسازی کونال های آجری و خشتی (سبک سازی بام با ایجاد فضای خالی بین سقف و بام) و آواربرداری انجام شد.وی اضافه کرد:بازسازی کونال های آسیب دیده، دوغاب ریزی گچی سقف ها، گل و کاهگل اندود کردن سقف طبقه اول، دوخت و دوز ترک های ناشی از شکست طاق ها، نصب کش چوبی، بازسازی طاق های فروریخته، انجام شمشه های گچی و بازسازی رخ بام دیوارهای فروریخته از دیگر اقدامات صورت گرفته برای بازسازی ارگ اعلا است.بیدختی با اشاره به اینکه استحکام بخشی بنا تا حدود 90 درصد صورت گرفته، گفت:با توجه به بازسازی های صورت گرفته، فضاهای طبقه اول و همکف به کالبد قدیم بنا بازگردانده و محل حفاری های غیرمجاز پر شد.مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت:نماسازی کاهگل و سیم گل و بندکشی های لازم و بازسازی دیواره خارجی ارگ با مصالح خشتی از برنامه های فاز بعدی بازسازی این بنای تاریخی است که در صورت تامین اعتبار اجرایی می گردد.ارگ اعلاء در 9 کیلومتری جنوب شرقی سمنان و کنار جاده سمنان به پایگاه هوایی در روستای علاء واقع شده و یکی از آثار تاریخی اواسط قاجاریه به تعداد می رود که به ثبت آثار ملی رسیده است. مساحت تقریبی ارگ علاء حدود 100 متر و دارای زیربنایی در حدود 120 متر است. ارتفاع آن، حدود 5.4 متر است که با اضافه شدن طبقه دوم به حدود 8 متر می رسد.بنای ارگ به شکل شش ضلعی و ساختمان آن در دو طبقه ساخته شده است که ظاهراً محل حکومت محلی هم بود. مصالح به کار رفته در آن خشت و گل و روی آن اندود کاهگل است. ساختمان آن در مقیاس کوچک تر مشابه عمارت هشت بهشت اصفهان است. منبع: ایسنامنبع: کجارو
انتشار: 29 مرداد 1400 بروزرسانی: 29 مرداد 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1743

به "فاز نخست بازسازی ارگ اعلاء سمنان اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز نخست بازسازی ارگ اعلاء سمنان اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید