شهرداری ساوه ادعای برآمدگی و ترک کف بازار ساوه در پی احداث مجتمع شهرداری را کذب دانست

به گزارش شارژ 10، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، شهرداری ساوه ادعای برآمدگی و ترک کف بازار ساوه در پی احداث مجتمع شهرداری را کذب دانست.

شهرداری ساوه ادعای برآمدگی و ترک کف بازار ساوه در پی احداث مجتمع شهرداری را کذب دانست

محمدحسن افشاری، معاون عمرانی شهردار ساوه اظهار کرد: اخیرا خبری از سوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه با این عنوان که برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر ناشی از احداث مجتمع تجاری شهرداری ساوه است، منتشر شد اما این در حالی است که این موضوع هیچگونه ارتباطی به احداث مجتمع تجاری شهرداری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر بر اثر احداث مجتمع تجاری شهرداری ساوه بوجود آمده، کذب و غیر کارشناسی است، اظهار کرد: اولا فاصله مجتمع تجاری شهرداری ساوه از محل مطرح شده در بازار بیش از هشت متر است و بناهای مجاور آسیبی از احداث این پروژه ندیده اند. ثانیا، سازه این پروژه مهندسی با رعایت اصول فنی بوده است.

معاون عمرانی شهرداری ساوه گفت: در بین فاصله هشت متری پروژه مجتمع شهرداری ساوه تا بازار هیچ اتفاقی نیفتاده و آسیبی در این فاصله نسبتا طولانی وارد نشده است، چگونه است که در این فاصله برآمدگی یا ترکی صورت نگرفته اما پس از هشت متر خسارت وارد شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اصول فنی در اجرای این پروژه رعایت شده، گفت: فوندانسیون اجرا شده در پروژه مجتمع شهرداری ساوه به صورت نواری است و به لحاظ اصول فنی هیچ علائمی مبنی بر نشست سازه دیده نمی گردد. بدیهی است در صورتی که پروژه مجتمع شهرداری نشست پیدا کند موجب ترک یا برآمدی کف بازار می گردد در حالیکه هیچ ترک، نشست یا مشکل فنی در این پروژه دیده نمی گردد.

افشاری گفت: زمانی یک پروژه عمرانی به ابنیه یا سایر پروژه های عمرانی خسارت وارد می نماید که خود پروژه به لحاظ فنی آسیب دیده باشد. ادعای مطرح شده این است که فشار وارد شده متاثر از احداث پروژه مجتمع شهرداری موجب بروز خسارت به کف بازار شده است، در حالیکه فشار وارده در مرحله اول موجب نشست پروژه شده و با پائین آمدن منجر به ایجاد ترک و برآمدگی در نقاط مجاور خواهد شد.

وی توضیح داد: بعلاوه قبل از اجرای این پروژه، مجوزهای لازم از میراث فرهنگی اخذ شده و ادعای مطرح شده در این خصوص کاملا کذب و غیر کارشناسی است و ارتباطی به پروژه شهرداری ندارد.

این مقام مسئول در شهرداری ساوه با بیان اینکه بخشی از پایه ورودی بازار تخریب شده که این موضوع احتیاج به آنالیز های کارشناسی دارد، اضافه کرد: تراشیده شدن ستون های قدیمی بازار و دستکاری در سازه خشتی ستون موجب شده که سطح ستون کاهش یابد و بر اثر فشار، شاهد برآمدگی در کف بازار هستیم که احتیاجمند آنالیز بیشتر است.

وی خواهان آنالیز دقیق موضوع ترک و برآمدگی کف بازار ساوه از سوی کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه میراث فرهنگی و عمرانی شد و اضافه کرد: هرگونه ادعایی باید با حضور کارشناسان رسمی آنالیز گردد اما در آنالیز اولیه به نظر می رسد تغییرات اجرا شده و تراشه اجرا شده در ستون بازار این مشکل را بوجود آورده است یا محتمل است شکستگی لوله آب یا فاضلاب موجب بروز این آسیب شده باشد که البته احتیاج به آنالیز دقیق کارشناسانه دارد.

لازم به ذکر است، چندی پیش رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه اظهار نموده بود که برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر ناشی از احداث مجتمع تجاری شهرداری ساوه است و احداث ساختمان تجاری شهرداری ساوه در مجاورت ابتدای بازار این شهر (گاراژ قدیم قم) فشار وزنی را به بنای تاریخی بازار وارد نموده است.

رضا ایاز گفته بود: به محض دریافت گزارش در این رابطه به اتفاق کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری ساوه از محل آسیب واقع در آغاز ابتدای طاق ها و پایه ستون های سنتی ابتدای بازار از سمت خیابان امام بازدید بعمل آمد و مشاهده شد به دلیل فشار وزنی ناشی از احداث مجتمع تجاری شهرداری در بخش شرقی ابتدای بازار، زمین زیر ساخت و پی مغازه ها و پایه ستون ها در این بخش به سمت غرب حرکت نموده و در نتیجه باعث ایجاد ترک در جرزهای باربر و دیوار و ستون ها و برآمدگی و ترک در کف بازار در قسمت جنب پایه ستون ها شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2124

به "شهرداری ساوه ادعای برآمدگی و ترک کف بازار ساوه در پی احداث مجتمع شهرداری را کذب دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری ساوه ادعای برآمدگی و ترک کف بازار ساوه در پی احداث مجتمع شهرداری را کذب دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید