# دست- به-کار -شیم

به گزارش شارژ 10، فاطمه نصیری ها ـ خبرنگار: چند وقتی هست جنب وجوشی زیر پوست بازار آن هم در راسته بازار کفاش ها که پاخور خیلی از تهرانی ها و غیرتهرانی هاست، جریان پیدا کرده است.

# دست- به-کار -شیم

حرکتی که آغازش خیلی ساده بود. چند جوان و افرادی که علاقه خاصی به حفظ محیط زیست و تمیزی بازار داشتند، پایه گذارش شدند و با به راه انداختن پویشی به اسم دست ـ به کار ـ شیم، پویشی که خیلی زودتر از انتظار در بازار جان گرفت و اهالی تیمچه حاجب الدوله شدند پای ثابتش. به این بهانه با مدیر دفتر توسعه محله بازار که آغازگر پویش بوده به گفت وگو نشستیم و از بازاریان پرسیدیم این پویش چه تأثیری بر رفتار اجتماعی آنان و رهگذران داشته است.

می گویند در راسته بازار کفاش ها در تیمچه حاجب الدوله روزی یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار نفر تردد می کنند. این حجم بالای تردد مساوی با تولید حجم عظیمی زباله در این راسته است. زباله هایی که بخشی از آن را بازاریان و بخشی دیگر را رهگذران تولید می کنند. علی خدایی از تأثیر اجرای این پویش در بازار می گوید: آنقدر زباله در بازار بود که خجالت می کشیدیم در راستا تردد کنیم. با اینکه کارگران شهرداری روزی چند نوبت تیمچه حاجب الدوله را نظافت می کردند، اما حجم زباله هایی که عابران تولید می کردند سبب شده بود که چهره بازار کفاش ها همیشه نامناسب باشد. او می گوید 44 سال است که در این راسته فعالیت دارد. خدایی در پاسخ به اینکه چرا در 44 سال گذشته به فکر نظافت راسته بازار کفاش ها نبوده اند، می گوید: بدون تعارف بگویم همیشه با شهرداری بر سر جمع آوری زباله ها درگیر بودیم. مسئولان در گذشته، خواسته های نامعقولی داشتند. رویکرد شهرداری ناحیه مدتی است تغییر کرده است و به این دلیل، ما هم راضی شدیم با شهرداری تعامل کنیم تا راستا مشتریان و دور و بر مغازه را تمیز نگه داریم.

  • یک دست صدا ندارد

    یعقوب برنایی 35 سال است که در بازار حجره دارد. به سبب حضورش در بازار، سفرهای داخلی و خارجی زیادی رفته است. جلو در مغازه پرزرق و برقی که به تازگی دکور آن را عوض کرده است، سطل زباله ای گذاشته تا نشان دهد به پویش دست ـ به ـ کار ـ شیم پیوسته است. وقتی از او می پرسم چرا به پویش پیوسته است، جواب قانع کننده ای می شنویم: بازار جای بزرگی است. تا مردم پای کار جمع کردن زباله ها نباشند بازار، بازار نمی شود. از قدیم گفته اند یک دست صدا ندارد و من هم فکر می کنم تمیزکردن بازار از زباله ها به تنهایی کار شهرداری نیست. او زمزمه هایی از گوشه و کنار درباره اینکه فقط شهرداری مسئول جمع کردن زباله هاست از بازاریان شنیده است و خطاب به این دسته از افراد می گوید: کشورهای دیگر هم شهرداری دارند، اما مردم خود دست به کار شده اند و زباله کمی تولید می کنند. با مشارکت مردم می توان شهر و محله و محل کسب را تمیز نگه داشت و بدون همراهی نظافت شهر شدنی نیست. او پویش دست ـ به ـ کار ـ شیم، را حرکتی مردمی می داند که نیاز به مشارکت بیشتر بازاریان دارد: این پویش بدون همراهی بازاریان پیروز نمی شود. با کاسبان همسایه صحبت کرده ام و بسکمک از آنها هم به پویش پیوسته اند.

  • آبرو برای بازار می خریم

پیشترها شهرداری سبدهایی کنار مغازه ها گذاشته بود که نه به چشم می آمد و نه در دسترس بود. افراد زیادی از ابتدای بازار آب معدنی می خریدند و چون سطل زباله درراستاشان نبود، بطری های خالی را در بازار رها می کردند و با این کار نظافت بازار از بین می رفت. تصمیم گرفتیم به جای سطل هایی که دیده نمی شد، از سر کوچه سیدولی تا آتش نشانی، خودمان سطل تهیه کنیم و آنها را جایی بگذاریم تا رهگذران سطل های زباله را ببینند و زباله خود را داخل آنها بیندازند. حرف هایی که محمود کریم پور می زند نشان می دهد که پویش اثر روانی خود را بر رهگذران هم گذاشته است: از وقتی که سطل زباله جلو هر مغازه ای گذاشته شده است، افرادی را می بینم که زباله های خود را حمل می کنند تا به سطل زباله بیندازند. این کار موجب شده زباله های کمتری در بازار ریخته شود و همه از این موضوع راضی اند. این کار برای ما در بازار آبرو خریده است.

  • مشارکت 70 درصدی کاسبان

    مدیر دفتر توسعه محله بازار، متولی اجرای طرح بازارکفاش ها، یکی از بازارهای پرتردد و پرزباله بازار تهران است: روزانه بیش از یک میلیون نفر از راسته بازار کفاش ها عبور می کنند که این حجم تردد، سبب تولید زباله زیاد و نامناسب شدن سیمای بصری بازار و در نتیجه اثر منفی آن بر کسب و کار بازاریان این راسته شده بود. سولماز شمشیری می گوید: با مشارکت امنای بازار، همکاری کاسبان، شهرداری ناحیه 3 و دفتر توسعه محله بازار با قرار دادن کیسه هایی برای جمع آوری زباله و فعال کردن مخزن های دوقلو حمل زباله در 3 نوبت با لباسی مشخص، دسترسی رهگذران به سطل های زباله افزایش یافت. براساس آمارها، اکنون 80 درصد از حجم زباله رها شده در بازارکاهش یافته که این موضوع به نظافت بازار کفاش ها کمک شایانی کرده است. او ادامه می دهد: حدود 70 درصد از کاسبان بازار به پویش پیوسته اند و قرار است با هزینه شخصی، سطل هایی را در کنار مغازه های خود تعبیه کنند تا دسترسی افراد به سطل های زباله بیشتر شود.

  • نحوه نظافت بازار تهران نیازمند تغییر است

محمدعلی حیدری ـ عضو امنای بازار تهران

بازار تهران در محدوده ای مربع مستطیل، 12 هکتار وسعت دارد که در آن 250 هزار کاسب فعالند. کسب و کارهای بازار، جاذب سفرهای شهری شهروندان به این محدوده است. وقتی مترو در چهارراه گلوبندک به بهره برداری رسید، دسترسی شهروندان به بازار بیشتر و جذابیت سفر نیز افزایش یافت. چنین شرایطی نیازمندی های جدیدی به ویژه در حوزه نظافت بازار به وجود آورد. این حرف های محمدعلی حیدری عضو امنای بازار تهران است که از حامیان اجرای پویش دست ـ به ـ کار ـ شیم، محسوب می شود. او ادامه می دهد: سیستمی که در گذشته برای جمع آوری زباله ها فعال بود با وجود همه تلاشی که برای نظافت و بهداشت بازار از سوی رفتگران شهرداری صورت می گرفت، ناکارآمد بود. با تلاش مسئولان دفتر توسعه محله بازار، شهرداری ناحیه 3 و کاسبان به این نتیجه رسیده ایم که بازار را همه باید با هم تمیز کنند. حیدری از فعالیت رستوران ها و کسب و کارهای زباله ساز در بازار سخن به میان می آورد و می گوید: مردم هنوز به این باور نرسیده اند که ریختن هر زباله ای از پوست تخمه گرفته تا یک آدامس، چهره محله را مخدوش و آن را نازیبا می کند. باید به این باور برسیم که هر زباله ای هرچند کوچک، سهم بالایی در کثیف کردن بازار دارد. باید به این نتیجه برسیم که زباله، زباله است و کوچک و بزرگ ندارد و این کار تنها با اجتماعی کردن موضوع جمع آوری زباله امکان پذیر می شود و مردم به این باور رسیده اند که این امر با همراهی همه افراد میسر می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 344

به "# دست- به-کار -شیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "# دست- به-کار -شیم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "# دست- به-کار -شیم"

1 دیدگاه

شهروند 10 اردیبهشت 1399

به امید حمایت و همراهی همه شهروندان با این جوانان دغدغه‌مند و خوش ذوق
به قول خودشان همه باید #دست-به-کار-شیم

پاسخ به شهروند
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید