خیز امارات برای تغییر هویت اهالی جزایر جنوبی یمن

به گزارش شارژ 10، پس از گزارش های منابع غربی درباره کوشش امارات برای ساخت پایگاه های نظامی و فرودگاه در جنوب یمن، رسانه ها گزارش دادند ابوظبی با صدور کارت های شناسایی جدید در مجمع الجزایر سقطرای یمن، میخواهد هویت اهالی این منطقه را تغییر دهد.

خیز امارات برای تغییر هویت اهالی جزایر جنوبی یمن

با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، امارات همچنان به کوشش های خود برای بسط نفوذ و کنترل جزیره سقطری در جنوب یمن و در قلب اقیانوس هند ادامه می دهد؛ جزیره ای که یکی از مهم ترین علل درگیری های اخیر میان دولت مستعفی یمن و ابوظبی بوده است.

این بار، گام جدید امارات در صدور کارت شناسایی برای ساکنان این جزیره یمنی و در راستای زمینه سازی برای به رسمیت شناختن این کارت به جای کارت های شناسایی یمنی نمود یافته است؛ اقدامی که از حدود ده روز پیش تا به امروز، خشم و واکنش عده زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است به ویژه در شرایطی که اخیرا نگرانی هایی از طرح ابوظبی برای زدودن هویت یمنی مجمع الجزایر سقطری پدید آمده است.

منابع متعددی در جزیره سقطری به روزنامه العربی الجدید در این خصوص گزارش دادند که امارات طی روزهای گذشته برای عده زیادی از اهالی این جزیره کارت شناسایی جدید صادر نموده است و مطابق با این کارت، با آن ها تعامل می نماید تا جایی که اگر از فردی خواسته گردد هویتش را اثبات کند، جزء کارت شناسایی جدید از او پذیرفته نمی گردد.

بر اساس گزارش امروز (آدینه) این روزنامه چاپ لندن، منابع محلی در این خصوص اطلاع دادند که این اقدام تا جایی پیش رفته است که این کارت در سفر به ابوظبی به رسمیت شناخته می گردد و در عین حال، دارنده آن از امتیازاتی برخوردار می گردد.

منابع محلی مذکور از جمله یک مقام در سقطری گزارش دادند که این کارت های شناسایی را نهاد امور انسانی خلیفه را صادر می نماید. با این حال، این کارت های هویتی هیچ نشانی از این نهاد ندارند و حتی در ابتدای کار، تنها به افراد نزدیک و وابسته به امارات اعطا می شدند.

طبق این گزارش، امارات این کارت ها را تحت نام امور انسانی صادر می نماید و هنوز رسما به صدور و توزیع این کارت ها اذعان ننموده است. در حالی که این کارت ها به افرادی داده شده اند که به هیچ یاری اقتصادی احتیاج نداشته اند و خود صاحب کسب و کار و اموال بسیاری بودند.

العربی الجدید در ادامه نوشت که این کارت به دو زبان عربی (در سمت راست) و به زبان انگلیسی (در سمت چپ) نگاشته شده و در آن، از رنگ های سفید و قرمز کمرنگ استفاده شده است. در قسمت راست این کارت از بالا لفظ مجمع الجزایر سقطری نوشته شده و در قسمت پایین آن مستقیما ثبت شده که این کارت یک کارت سلامت و مربوط به امور اجتماعی است و همین عبارت به زبان انگلیسی در سمت چپ تکرار شده است. این در حالی است که بایست به جای تمام جملات یادشده از عبارت های جمهوری یمن، خدمات شهری، ثبت احوال، استان مجمع الجزایر سقطری استفاده می شد چنانکه در کارت های شناسایی رسمی یمنی استفاده می گردد.

بر اساس این گزارش، در بخش میانی این کارت شناسایی از نشان درخت خون سیاوشان استفاده شده و در اطراف آن دایره ای وجود دارد که در آن به دو زبان عربی و انگلیسی نوشته شده مجمع الجزایر سقطری حال آنکه بایست به جای آن نشان این کشور یا همان عقاب یمن قرار می گرفت.

در بخش راست این کارت، محل الصاق عکس و در زیر، عبارت مجمع الجزایر سقطری به زبان انگلیسی قرار گرفته و در سمت پایین آن از یک کد پانزده رقمی به زبان انگلیسی استفاده شده که ترکیب آن کاملا مطابق با کارت های شناسایی است که امارات برای شهروندان خود و افراد مقیم در خاک این کشور استفاده می نماید.

العربی الجدید ادامه داد، در بخش دیگری از این کارت، تاریخ انقضای 30 آگوست سال 2023 قرار گرفته و در پایین- به دو زبان- نام دارنده این کارت و همچنین شماره ملی او ثبت شده است گویی که امارات این کارت را به مسافران یا افراد مقیم در خاک خود اعطا نموده است.

مقام محلی مذکور در این خصوص به العربی الجدید گزارش داد این نهاد اماراتی که ادعای انسانیت می نماید، به نهادی نظامی، امنیتی و اطلاعاتی تبدیل شده و حاکمیت ملی یمن را به بهانه اقدامات انسانی نقض می نماید.

وی در ادامه گفت همه می دانند که کارکنان نهاد خلیفه و هلال احمر امارات تماما افسرانی امنیتی و از اعضای ارتش امارات هستند که جزیره سقطری را مدیریت می نمایند و درباره تمام ساکانان و افرادی که به این جزیره می آیند و وابسته به آن ها نیستند، جاسوسی می نمایند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارت های مذکور توسط امارات صادر شده است، افزود که این نیروها به افرادی که این کارت ها را دریافت کردند، پول دادند تا این کارت را در سقطری منتشر نمایند همانطور که محمد سالم احمد مدیر بندرهای سقطری از افراد وابسته به امارات و المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) این کار را انجام داد.

این مقام یمنی گفت که این گام در راستای کوشش های اولیه برای سنجش واکنش مردم در سقطری و در یمن صورت گرفته تا در آینده و در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح، این کارت ها برای تمام اهالی صادر و رسما ارتباط آن با امارات اعلام گردد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه هیچ فرد یمنی ای از نام اشخاص خارجی که وارد سقطری می شوند، لیستی در دست ندارد، اطلاع داد این اماراتی ها هستند که مجوز ورود و خروج را برای تمام مسافران خارجی صادر می نمایند و فرقی هم نمی نماید چه این افراد بازرگان یا کارشناس باشند یا نظامی.

مقام مذکور همچنین در این رابطه اشاره نمود که یک شرکت آمریکایی فراوری نماینده فیلم هنگام تصویربرداری در سقطری از امارات اجازه گرفت بی آنکه مجوز یا اجازه ای از وزارت اطلاع رسانی و فرهنگی یمن دریافت کند چراکه این اقدامات دیگر به بخشی از اختیارات ابوظبی، نهاد امور انسانی خلیفه و هلال احمر امارات مبدل شده است.

جلال محسن السقطری یکی از فعالان اجتماعی یمن در گفت و گو با العربی الجدید در این خصوص گفت: مردم نگران هستند که امارات کاری انجام دهد که اغلب ساکنان آن را دوست نداشته باشند به ویژه آنکه این کشور به سوی [گزینه] وادار کردن مردم به عدم تعامل با هویت یمنی حرکت نموده تا این گونه کوشش خود را برای تسلط بر این جزیره تکمیل کند. این مسئله تمام اهالی سقطری را تهدید می نماید؛ افرادی که طی مدت زمان گذشته مبارزه کردند تا [اماراتی ها] را از این جزیره خارج نمایند.

این فعال اجتماعی یمنی همچنین با اشاره به احتمال اعمال فشار امارات بر ساکنان محلی، اضافه نمود: زندگی ساکنان سقطری به یک کابوس تبدیل شده است؛ آن ها هر روز بیدار می شوند و شاهد اقدامات شیطنت آمیز امارات علیه خودشان هستند؛ اماراتی که مقررات خود را بر آن ها تحمیل می نماید و اطراف آن ها را با افراد خارجی و اردوگاه ها پر نموده است. این کشور حتی کارگران این جزیره را در تأسیسات گردشگری و بیمارستان های خصوصی با افراد خارجی جایگزین نموده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس اخیرا با دست یافتن به تصاویری ماهواره ای گزارش داد که امارات در حال ساخت پایگاهی هوایی در جزیره یمنی میون است.

پیش از این نیز، منابع یمنی از کوشش امارات برای تسلط بر جزیره سقطری (جنوب یمن) گزارش هایی منتشر نموده بودند.

منابع مذکور تأکید نموده بودند که امارات، به طور کلی، کنترل جزیره سقطری را به دست گرفته و محموله های نظامی آن بدون هیچ اعتراضی وارد بندر این جزیره می گردد و حتی حریم هوایی این جزیره را نیز کاملا تحت اختیار خود درآورده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1682

به "خیز امارات برای تغییر هویت اهالی جزایر جنوبی یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز امارات برای تغییر هویت اهالی جزایر جنوبی یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید