خبرنگاران آیین شو نیمه شعبان در میبد

به گزارش شارژ 10، یزد- خبرنگاران- خانواده های میبدی بر اساس رسمی قدیمی به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) آیینی سنتی با عنوان شو نیمه شعبان را هر سال برگزار می نمایند که در آن بچه ها با حضور در درب منازل و اعلام خبر رسیدن میلاد صاحب الزمان طلب عیدی می نمایند.

خبرنگاران آیین شو نیمه شعبان در میبد

به گزارش خبرنگاران ، این آیین سنتی سال جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید و بچه ها میبدی در محله های مختلف شهر از 2 روز قبل از نیمه شعبان به صورت گروهی در کوچه پس کوچه های شهر به راه افتاده و با به صدا در آوردن زنگ خانه ها مژده فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام زمان (عج) به اهل خانه داده و به مبارکی این روز از دست صاحب خانه ها شیرینی و تنقلات می گیرند.

سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا، خانواده های محله شاه دنیا آباد و محمود آباد این سنت و میراث دیرینه را با هماهنگی های لازم در زمینه رعایت ضوابط بهداشتی در قالب گروه های مجازی و حضوری به صورت محدود برپا کردند.

حسین زارعشاهی از فرهنگیان میبد در این خصوص به گزارشگر خبرنگاران گفت: این آیین از زمان های گذشته تا به حال در محله های گوناگون و همچنین در محله هایی مانند یخدان با نام هیکی برگزار می شده، خانواده ها سال جاری نیز همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی و آماده کردن اقلام خوراکی به صورت بسته بندی برای مصون ماندن بچه ها از مبتلا شدن به ویروس کرونا از آنها پذیرایی کردند.

وی اظهار کرد: برگزاری این آیین که جشنی بچه هاه به مناسبت میلاد امام زمان (عج) است با همکاری خانواده ها با توجه به شرایط خاص این روزها برگزار گردید.

در این روزها بعضی از شهروندان میبدی در قالب گروه ها و کانال های فضای مجازی، خاطره های به یاد ماندنی از برگزاری این سنت در دوران کودکی و هدایایی که در این زمینه دریافت نموده اند را برای دیگران بیان می نمایند.

به گفته یکی از شهروندان میبدی در قدیم بچه ها دسته، دسته صبح زود با کیسه ای که چند توسط مادران دوخته می شد ، راهی کوچه ها و دریافت مژدگانی از خانواده ها به مناسبت جشن نیمه شعبان می شدند.

در سال های اخیر در کنار آیین های سنتی ، مانند دیگر مناطق کشور ، آیین های و جشن های مختلف همراه با چراغانی معابر به مناسبت تولد حضرت مهدی موعود (عج) برگزار می گردد.

مرکز شهرستان 106 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده و این شهرستان بیش از 17 محله و آبادی دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1541

به "خبرنگاران آیین شو نیمه شعبان در میبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیین شو نیمه شعبان در میبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید