جوابیه هما به گزارش حادثه برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام

به گزارش شارژ 10، در ارتباط با خبر منتشر شده حادثه برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام (ره) علی رغم جو رسانه ای ایجاد شده به مطالب غیر تخصصی و خلاف واقع به وسیله بعضی از رسانه ها به استحضار می رساند:

جوابیه هما به گزارش حادثه برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، در ابتدای متن خبر حادثه مذکور اتفاق فوق، نادر عنوان شده است و این در حالیست که به طور معمول به صورت روزانه یا ماهانه شاهد موارد مشابهی از این دست در سرتاسر جهان هستیم که خبر از برخورد تجهیزات زمینی یا فرودگاهی با بدنه هواپیما دارد. لذا این اتفاق در دسته بندی اتفاقات نادر قرار نمی گیرد.

در مورد وقوع خسارت سنگین به هواپیما نیز سوالی که مطرح می شود این است که مرجع اعلام خسارت چه کسی است؟ آیا بر اساس گزارش مبادی رسمی و فنی تخمین زده شده است یا صرف قراردادن یک عکس معیار بر تشخیص سنگینی این خسارت جزئی به بال هواپیما است؟! براساس گزارش های موجود هواپیمای ایرباس براوو دلتا A300-600 با شماره پرواز IR9000 در ساعت پنج بعد ازظهر برای انجام تعمیرات این بخش از فرودگاه امام(ره) به پرواز درآمده و در فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته است و این امر حاکی از آن است که اتفاق مذکور جز خسارت های سنگین نبوده و هواپیما در واقع همچنان عملیاتی بوده است.

در قسمت دیگری از گزارش آمده است این آسیب جز آسیب های پرهزینه محسوب می شود در صورتی که همانطور که اشاره شد خسارت وارده جزئی است و هواپیما در حال تعمیر است وحداکثر تا چند روز آینده به چرخه پروازی برمی شود.

در مورد خروج طولانی مدت و کاهش عرضه و گره پروازی، لازم به شرح است که هواپیمای مذکور با توجه به انجام عملیات های حج و فرارسیدن زمان چک تعمیراتی از چرخه پروازی خارج بوده و جزء هواپیماهای برنامه ای نبوده است و اگر چه به زودی طبق برنامه ریزی، عملیاتی خواهد شد.

از طرف دیگر ارزش هواپیمای ایرباس A300-600 دویست میلیون دلار تخمین زده شده است که این مبلغ بسیار غیرتخصصی است و متاسفانه ارایه اعداد و ارقام خلاف واقع باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد.

ضمن اینکه در خبر آمده است هواپیمای ایرباس سری 600 سه فروند است و این در حالی است هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما دارای چهار فروند A300-600 ، یک فروند هواپیمای ایرباس سری A310-300 و یک فروند هواپیمای سری 300-FFCC می باشد و هواپیمای ایرباس سری 300 طبق اسناد و مدارک شرکت سازنده جز هواپیماهای میان برد و بعلاوه با برد پروازی کمتر از چهارهزارکیلومتر و زمان پروازی کمتر از 8 ساعت است که از نظر دسته بندی سازمان ایکائو جزء هواپیماهای دور برد قرار نمی گیرد، که باز هم متاسفانه در خبر اشتباه به آن پرداخته شده است.

آنچه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما در طول سالهای خدمت خود مد نظر داشته حفظ ارتباط دو سویه میان شرکت هما و اصحاب رسانه ها برای روشن شدن اذهان عمومی از رخدادهای پیش آمده در سطح هواپیمای ملی ایران و جلوگیری از تشویش در سطح جامعه می باشد. لذا از همه رسانه ها و علاقه مندان به حوزه هوانوردی تقاضا دارد که قبل از پرداختن به اینگونه اخبار از صحت وسقم آن آگاه گردند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2257

به "جوابیه هما به گزارش حادثه برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوابیه هما به گزارش حادثه برخورد بال هواپیما به آشیانه فرودگاه امام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید