تور گرجستان: با شهر قدیم تفلیس آشنا شوید

به گزارش شارژ 10، شهر قدیم تفلیس | Old Tbilisi

هر شهر مهمی در هر کشوری، روزی روزگاری هسته ای مرکزی داشته است که بی شک نقطه مرکز آن شهر بوده است. به مرور زمان که جمعیت شهرها زیاد می شده، مرکز شهر اهمیت و مرکزیت خود را با دیگر قسمت ها تقسیم می نموده است. دقیقا همین اتفاق برای شهر قدیم تفلیس در کشور گرجستان نیز افتاده است. این قسمت از شهر تفلیس، مرکز و هسته اولیه این شهر در ابتدا بوده و حالا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای این شهر به شمار میرود. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، اولد تاون تفلیس را بهتر و بیشتر بشناسیم.

تور گرجستان: با شهر قدیم تفلیس آشنا شوید

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

آشنایی با شهر قدیم تفلیس

تفلیس قدیم یا همان اولد تاونی که گرجی ها می گویند، در زمان های نه چندان دور گذشته یکی از مهم ترین نقاط شهر تفلیس به شمار می آمده است. نام این قسمت از شهر در سال 1993 میلادی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این قسمت از شهر از لحاظ جغرافیایی در پایین تپه ای بسیار بزرگ و بعلاوه شیبی بر روی آن شکل گرفته است. شکل این شهر به صورت پلکانی است و خیابان های آن باریک و کشیده هستند. یکی از نکات جالبی که درباره شهر قدیم تفلیس وجود دارد این است که در خانه های این قسمت از شهر درهایی وجود دارد که به حیاط های مخفی باز می شوند. داخل بیشتر این حیات ها هم درختان انگور و دیگر درختان وجود دارند که معمولا از هر چیزی بالا می فرایند تا رشد نمایند. از لحاظ اقلیمی، شهر قدیمی از یک طرف به رود کورا و از طرفی دیگر به کوه متاتسمیندا از طرفی دیگر به نارین قلعه تفلیس و از طرفی دیگر به بنای بسیار معروف کارتلیس ددا می رسد.

قبل ترها، درست در مانی که شهر قدیم تفلیس در مرکز توجه بود از آن به عنوان مرکزی ترین و مهم ترین نقطه تفلیس استفاده می کردند و تردد می نموده اند، تمرکز مشاغل مختلف در آن بسیار زیاد بوده است. یکی از کسب و کارهایی که بسیار در این قسمت از شهر وجود داشته، حمام هایی بوده که بیشترین عامل جذابیتش، چشمه های آب گرم و گوگرد طبیعی بوده است. بیشترین نقاطی که در اولد تاون دارای چشمه های آب گرم هستند، اولاباری، تنامیندا و اورتاچالا هستند که در کنار رود مورا قرار گرفته اند. در شهر قدیم تفلیس بیشتر ساکنان ارامنه، ترک های آذری و ارتدکس ها هستند.

یکی از دلایلی که امروزه اولدتاون با اقبال جهانگردان روبرو شده این است که چهره ای که از شهر تفلیس به نمایش می گذارد بسیار خاص و ویژه است. بالکن های چوبی و ساختمان های رنگی با سقف های شیروانی از خصوصیات این خانه های بسیار زیبا است. این خانه ها در میدان مرکزی و نزدیک به کلیسای متخی ساخته شده اند و نمای این قسمت از شهر را بسیار ویژه نموده اند. اگر مسافر تفلیس هستید و در این شهر چشمتان به منطقه ای با این ویژگی ها افتاد، شک نکنید که در اولدتاون هستید.

یکی از ویژگی ها و جاذبه های این قسمت از شهر این است که با گشت و گذاری چند ساعته در اولدتاون می توانید به صورت بسیار فشرده و مینیمال با جامعه گرجی کاملا آشنا شوید. اگر جمع محبت آمیز ای را دیدید که دور هم نشسته اند و بگو بخند می نمایند، حتما به عنوان یک جهانگرد به آنان بپیوندید تا با ویژگی های آنان آشنا شوید و از مهمان نوازی آنان مشعوف شوید.

واقعیت این است که شهر قدم تفلیس نسبت به دیگر نقاط آن دارای حال و هوای متفاوت تری است و داستان های زیادی از این شهر و از تفلیس قدیم در دل خود دارد. در کتب تاریخی آمده است که برای اولین بار شهر تفلیس در قرن 5 میلادی ساخته شده است. این شهر تاریخی آن قدر اتفاقات مختلف را پشت سر گذاشته است که در قرن 19 میلادی، یک بازسازی اساسی در آن صورت گرفت.

درباره شهر قدیم تفلیس باید بگوییم که با استناد به تاریخ زمانی که ارتش ایران در زمان قاجار به این شهر حمله کرد، قسمت های بسیار زیادی از آن متاسفانه تخریب شد. زمانی هم که کشور گرجستان از ایران جدا شده و به عنوان یک کشور مستقل اعلام استقلال کرد، بسیاری از معماران مختلف ارمنی و گرجی آغاز به بازسازی شهر کردند.

نکته جالبی که درباره این قسمت از شهر وجود دارد این است که پس از اعمال حتی بازسازی های مختلف و خرابی های بسیار، معابر این خیابان هنوز هم شکل پیچ در پیچ و باریک خود را حفظ نموده اند. حتی خانه های این قسمت از شهر هنوز هم مثل قدیم شکل سنتی و قدیمی خود را حفظ نموده اند. ایوان و بالکن یکی از مهم ترین شاخصه های این خانه ها است.

اگر زمانی که به شهر قدیم می روید به درباره این قسمت از شهر و پیشینه آن اطلاعاتی داشته باشید، کاملا بدون این که کسی به شما بگوید متوجه این امر خواهید شد که خانه ها و جاذبه های ساخته شده در این قسمت از شهر همگی تحت تاثیر فرهنگ و ادیان مختلفی است که در این قسمت از شهر سکونت دارند. ضروری است بدانید که رواج شهر نشینی در بین گرجی ها از همان قرن 5 میلادی و هم زمان با ساخت این شهر بوده است.

از جمله تماشای ها و جاذبه هایی که در اولدتاون موجود است می توان به 3 کلیسای ارتدکس گرجی که قدمت آن ها به قرون 5 الی 13 میلادی باز می شود، می توانیم اشاره نماییم. البته در اولدتاون مسجد و یا زیارتگاه های دیگر ادیان الهی نیز وجود دارد. شهر قدیم تفلیس در واقع حکم یک موزه رایگان و بسیار بزرگ را دارد. تمامی خانه ها و بناهای تاریخی که در شهر قدیم قرار گرفته است، در بین سال های 1998 تا 2002 میلادی در فهرست سازمان جهانی بناها به ثبت رسید.

یکی از واقعیت هایی که درباره شهر قدیم تفلیس وجود دارد این است که شهر قدیم از بین سال های 2007 تا 2013 میلادی ناحیه ای کاملا جدا از شهر تفلیس به حساب می آمده است! البته 6 سال پیش این قسمت به چندین بخش مختلف دیگر تقسیم شد. باید بدانید که به صورت رسمی از آن موقع به بعد دیگر جایی به نام تفلیس قدیم وجود ندارد و به جای نام شهر قدیمی تفلیس به آن داده شد. جهت اطلاع باید بگوییم که شهرداری تفلیس اعلام نموده بود که از سال 2010 برای ترمیم و بازسازی اولتاون برنامه های اجرایی زیادی را طراحی نموده و در دست اقدام دارند.

تماشای های شهر قدیم تفلیس

با این که شهر قدیمی در قرن 19 میلادی به این شکل و صورت عایدی اما هستند ساختمان هایی در آن متعلق به قرون 5 تا 20 هم باشند. در قسمت حاشیه ای شهر هم محله ای به نام اولاباری وجود دارد که در آن چند کلیسای بسیار تاریخی وجود دارد. این بخش از تفلیس هم در گذشته محل زندگی بسیاری از ارمنی ها بوده است.

کسانی که می خواهند به اولاباری بفرایند می توانند با ایستگاه مترو به راحتی این کار را انجام دهند. بخش دیگر این قسمت تاریخی از شهر نیز که آلکساندورف نام دارد، در واقع بخش آلمانی ها است. جالب است بدانید که در اولدتاون تفلیس بخشی به نام سعید آباد وجود دارد که هنوز هم خیلی از بازمانده های تاریخی از آن دوران در آن موجود است. یکی از جاذبه های این قسمت از شهر که حتما باید به تماشا آن بروید، حمام های گوگری تفلیس هستند. به صورت کلی آن قدر اولد تون زیباست که بسیاری از نقاشان از ان به عنوان منبع الهام خود استفاده می نموده اند. پس از رزرو هتل در تفلیس می توانید به تماشا این جاذبه ها بروید.

برای این که قبل از رفتن به به شهر قدیم تفلیس باید چه نکاتی را بدانید و مد نظر داشته باشید می توانید تا به سایت tripadvisor مراجعه کنید. سفر خوبی داشته باشید! ✌

منبع: الی گشت
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1987

به "تور گرجستان: با شهر قدیم تفلیس آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: با شهر قدیم تفلیس آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید