باستان شناسان به دنبال کشف یافته های جدید از ساکنان دشت قزوین

به گزارش شارژ 10، کاوش آموزشی پژوهشی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در دشت قزوین (کاوش در گورستان نویافته عصرآهن دو و سه قره تپه سگزآباد) به منظور دستیابی به یافته های جدید از ساکنان این منطقه در حال انجام است .

باستان شناسان به دنبال کشف یافته های جدید از ساکنان دشت قزوین

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده پهلوان سرپرست هیأت باستان شناسی امروز سه شنبه 17 مهر با اعلام این خبر گفت: در روند طرح مشخص عرصه و حریم قره تپه سگزآباد و تپه قبرستان در زیر لایه های رسوبی ، شواهدی از یک گورستان در شرق قره تپه و جنوب غرب تپه قبرستان متعلق به عصر آهن دو و سه به دست آمد.

او با بیان اینکه در مرداد ماه همان سال 1395 محدوده این گورستان توسط دکتر کوروش محمدخانی مورد بررسی آرکئو ژئوفیزیک قرار گرفت شرح داد: نتایج عملیات ژئوفیزیک قابل توجه بود و در شهریور ماه 1395 این گورستان مورد کاوش قرار گرفت و با ستان شناسان در سه ترانشه با خاکستردان های (پیت ها) عصرآهن روبرو شدند.

این باستان شناس گفت: در زیر و داخل این خاکستردان ها تدفین های مهمی از عصر آهن دو و سه به دست آمد.

به گفته او، در لایه های زیرین این تدفین ها آثاری از تدفین های دیگری به دست آمد که احتمالا متعلق به لایه های قدیمی تر است.

ده پهلوان اضافه کرد: در سال 1396 تمرکز پروژه کاوش بر گورستان نویافته قرار گرفت تا بتوان گاهنگاری دقیق و درستی از این گورستان ارائه کرد و به درک بهتری از شیوه ها و سنت تدفین دوره های یاد شده رسید.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه با اتمام کاوش 1396 و بررسی های انسان شناسی جسمانی و پژوهش های ژنتیکی مرکز ژنتیک نور نتایج مهمی به دست آمد شرح داد: سنت های تدفینی ناشناخته ای بر ما روشن شد و نتایج ژنتیکی حکایت از حضور ساکنانی با هاپلی گروپ نادر در ایران دارند.

او اضافه کرد: چنین دستاوردهایی در طول یکسال گذشته ما را بر آن داشت تا کاوش در گورستان شرقی قره تپه سگزآباد ادامه یابد و همزمان گورستان غربی قره تپه (گورستان جنوب غربی تپه قبرستان) نیز مورد کاوش قرار گیرد.

ده پهلوان در ادامه گفت: در فصل جاری به نتایج قابل توجهی برسیم تا بتوان ابهاماتی از دانش باستان شناسی عصر آهن دو و سه را روشن ساخت.

این باستان شناس شرح داد: در کاوش آموزشی یاد شده بخش عمده ای از توجه و توان هیأت کاوش صرف آموزش مهارت های فنی و عملی کاوش ها و بررسی های باستان شناختی از قبیل، عکاسی حرفه ای در حین کاوش، طراحی فنی یافته ها، نقشه برداری، حفاظت و مرمت، شیوه های درست نمونه برداری یافته ها برای بررسی های آزمایشگاهی، جانورباستان شناسی، انسان شناسی جسمانی و ... شد.

کاوش آموزشی ـ پژوهشی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در دشت قزوین (کاوش در گورستان نویافته عصرآهن دو و سه قره تپه سگزآباد) با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت .

منبع: میراث آریا