آیا حذف کردن وعده های غذایی واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟

به گزارش شارژ 10، برخی از افراد همیشه این عقیده را دارند که حذف کردن وعده های غذایی (مثلا نخوردن صبحانه یا شام) می تواند به آن ها کمک کند تا لاغر شوند. یا در برخی مواقع ممکن است به دلیل مشغله های روزمره مان وعده غذایی خود را فراموش کنیم. فستینگ (روزه داری متناوب) هم یکی از رژیم های غذایی است که امروزه بر سر زبان ها افتاده است و لازمه آن غذا نخوردن برای حداقل 16 ساعت است. در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم دقیقا بررسی کنیم که با حذف کردن وعده های غذایی چه اتفاقی در بدن ما می افتد و در دراز مدت چه مشکلاتی ممکن است برای ما به وجود بیاید؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

آیا حذف کردن وعده های غذایی واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟

8 تاثیری که حذف کردن وعده های غذایی روی ما می گذارد

چه در حال امتحان کردن یک سبک غذایی تازه هستید و چه به دلیل مشغله های ذهنی تان وعده غذایی تان را فراموش می کنید، باید بدانید که این کار عواقب زیادی را با خود به همراه دارد. در ادامه به چند مورد از این عواقب اشاره خواهیم کرد:

1. اضطراب

حذف یک وعده غذایی (یا برای طولانی مدت غذا نخوردن) می تواند تاثیر بسیار جدی بر روی سلامت روان شما بگذارد. مطالعه ای که در سال 2018 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و سلامت عمومی منتشر شد، نشان داد که نوجوانانی که صبحانه نمی خورند، در مقایسه با آن هایی که به طور منظم صبحانه می خورند، بیشتر دچار استرس و افسردگی می شوند.

به گفته پژوهشکده علوم غدد درون ریز، وقتی برای مدت طولانی غذا نمی خورید، قند خون شما به شدت کاهش می یابد و به مغز شما سیگنال می دهد که کورتیزول بیشتری مصرف کند.

کورتیزول که معمولا به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، برای کمک به تنظیم این افت قند خون ترشح می شود؛ اما همچنین باعث ایجاد واکنش های استرسی هم در بدن می شود. این واکنش ها نه تنها باعث مضطرب یا افسرده شدن شما می شوند، بلکه در بدخلق شدن، تحریک پذیری و گیجی شما هم موثر خواهند بود.

2. انرژی پایین

افت قند خون (که در قسمت قبل توضیح دادیم) روی انرژی شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. به احساس بدی فکر کنید که وقتی گشنه هستید به سراغتان می آید و کاملا متوجه این حرف خواهید شد!

طبق تحقیقات تازهی که در حوزه میکروبیولوژی و بیوشیمی انجام شده است، مغز ما به معنای واقعی کلمه بر پایه گلوکز کار می کند که البته ترجیح می دهد این گلوکز را از سوزاندن کربوهیدرات دریافت کند.

وقتی وعده های غذایی خود را حذف می کنید، سوخت کمتری برای مغز شما فراهم می شود (فکر کنید که غذا برای مغز مثل بنزین برای ماشین می ماند). همچنین کالری دریافتی شما برای اینکه بدن تان فعالیت کند بسیار کم خواهد بود و در نتیجه شما بی حال و بی انرژی می شوید. مخصوصا اگر ورزش می کنید، باید کالری دریافتی به مقدار ای داشته باشید تا بدن شما انرژی و توان خود را از دست ندهد.

در رژیم غذایی کتو، گلوکز دریافتی شما بسیار کم خواهد بود و در صورت پیش گرفتن این رژیم غذایی ممکن است حتی دچار مشکل شوید.

3. قاطی شدن پیام های سیری و گرسنگی

بدن ما نشانه های سیری و گرسنگی را به صورت هورمون منتقل می کند. به طور خلاصه، هورمون لپتین زمانی که بدن شما غذای کافی داشته باشد مسئول کاهش اشتهای شماست. هورمون گرلین شما را در زمانی که بدن به سوخت بیشتری نیاز دارد، گرسنه می کند. وقتی به پیام این هورمون ها گوش ندهید به راحتی قاطی کنند.

این هورمون ها به شما می گویند که چه زمانی به غذا نیاز دارید و چه زمانی سیر هستید، وقتی به آن ها بی توجهی کنید، درک این هورمون ها در طولانی مدت دچار مشکل خواهد شد و می تواند عواقب زیادی برای سلامتی شما داشته باشد.

4. هوس های غذایی

یکی از عواقب افت قند خون و دریافت نکردن کالری به مقدار، هوس های غذایی هستند. این هوس های غذایی می توانند میل به خوردن کربوهیدرات ها و قندها باشند؛ هردوی این ها یک شوک انرژی سریع و کوتاه به شما وارد می کنند که دقیقا همان چیزی است که بدن شما نیاز دارد؛ یعنی شکلی از انرژی که در همان لحظه چیزی که نیاز دارد را به آن بدهد.

همچنین حذف وعده های غذایی باعث به وجود آمدن افکار مزاحم و مداوم درباره غذا می شود که می تواند منجر به پرخوری عصبی یا از دست دادن کنترل در خوردن وعده غذایی بعدی شود.

5. کمبود مواد مغذی در بدن

طبق یک مطالعه که در سال 2022 انجام شد، زمانی که شما یک وعده غذایی را حذف می کنید، تمام مواد مغذی که در آن وعده باید دریافت کنید را از دست می دهید.

این اتفاق باعث کمبود مواد مغذی در بدن شده و هوس های شدید غذایی را در شما ایجاد می کند و شما برای سیر شدن به سمت کربوهیدرات تصفیه شده خواهید رفت. در صورتی که باید سعی کنید کربوهیدرات هایی مثل غلات کامل، میوه ها، حبوبات و لبنیات را در رژیم غذایی روزمره تان بگنجانید و چیزهایی مثل کلوچه و نان سفید را در حد اعتدال مصرف کنید.

6. هضم غیرطبیعی غذا

حذف وعده های غذایی می تواند منجر به تهوع، اسهال یا یبوست شود. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، وقتی برای مدت طولانی گرسنه می مانید، بدن واکنش های استرسی ایجاد می کند و به سیستم گوارشی شما آسیب می رساند (درست مثل وقتی که استرس دارید).

7. افزایش خطر مبتلا شدن به اختلال خوردن

اختلالات خوردن شامل پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی، ریزه خواری و… می شود. کسانی که وعده های غذایی خود را حذف می کنند یا رژیم فستینگ انجام می دهند، بیشتر در معرض این اختلالات خواهند بود.

8. کاهش لذت در غذا خوردن

لذت بردن بخش مهمی از فرآیند غذا خوردن است؛ موافق نیستید؟ زمانی که شما طبق یک برنامه سفت و سخت و البته غیراصولی غذا می خورید، این فرآیند برایتان تبدیل به یک کار می شود که حتما باید آن را انجام دهید؛ بنابراین بعد از گذشت مدتی علاقه خود را از دست می دهید و دیگر لذتی از خوردن وعده های غذایی تان نمی برید.

یکی از روش های ثابت شده که به مدیریت وزن کمک می کند، غذا خوردن آگاهانه است. برای این کار بهتر است در حین غذا خوردن حواس خود را روی غذایتان متمرکز کنید و از خوردن و طعم آن غذا لذت ببرید.

برخی از ویژگی های غذا خوردن آگاهانه عبارت اند از:

  • توجه کردن به نشانه های سیری و گرسنگی
  • محدود نکردن گروه های غذایی
  • لذت بردن از غذا خوردن
  • فهمیدن اینکه کدام غذاها (بر اساس سلیقه غذایی شما) برایتان مناسب هستند
  • اینکه خوردن غذا چه حسی به شما می دهد (مثلا اینکه چگونه بر دستگاه گوارش یا انرژی بدنی شما تاثیر می گذارند)

وقتی صبحانه، ناهار یا شام را حذف کنید چه اتفاقی می افتد؟

صبحانه به عنوان مهم ترین وعده ی غذایی در روز شناخته می شود؛ با این حال، بسکمک از افراد آن را جدی نمی گیرند و مطالعات نشان می دهند که اثرات حذف صبحانه می تواند جدی باشد.

به عنوان مثال، افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض خطر حمله قلبی، دیابت نوع 2، افزایش وزن، سرطان، زوال عقل، میگرن، ریزش مو، تحریک پذیری و اختلالات متابولیک قرار دارند. همچنین این افراد ممکن است منجر به سطوح پایین انرژی و نوسانات خلقی شوند که ممکن است بر فعالیت های شما در طول روز تاثیر بگذارد. بنابراین، صبحانه ای بخورید که تا حد امکان غنی از مواد مغذی باشد تا بدنتان را تامین کند و بتوانید در طول روز انرژی داشته باشید و فعال بمانید.

وعده های ناهار و شام هم به همین شکل هستند. شما در طول روز نیاز دارید تا یک میزان مشخصی از مواد مغذی را دریافت کنید تا بدن تان بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. وقتی این وعده ها را حذف کنید هورمون استرس بیشتر تولید می شود، متابولیسم بدن کند می شود و انرژی شما کاهش پیدا می کند. همچنین حذف کردن این وعده ها باعث می شود که شما در وعده بعدی پرخوری کنید یا یک میان وعده ناسالم بخورید که ممکن است باعث افزایش وزن شما شود.

حرف آخر

بدن شما زمانی بهترین عملکرد را دارد که مواد مغذی مورد نیازش را تامین کنید. این کار به عملکرد بهتر مغز و متعادل بودن انرژی شما نیز کمک خواهد کرد. حذف کردن وعده های غذایی نه تنها به لاغری کمک نمی کند، بلکه ممکن است باعث افزایش وزن شما نیز بشود.

در یک مطالعه که در سال 2022 انجام گرفت، مشخص شد که حذف وعده های غذایی به ویژه صبحانه، خطرات زیادی را برای سلامتی از جمله خطر چاقی و سندروم متابولیک دارد.

در این مطلب شما را با 8 مورد از عواقب حذف کردن وعده های غذایی آشنا کردیم. اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص و مجرب مشورت کنید تا به شما یک رژیم غذایی اصولی را پیشنهاد دهد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Eatingwell

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2255

به "آیا حذف کردن وعده های غذایی واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حذف کردن وعده های غذایی واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید