سنت آنجلو، آرامگاهی در رم که به قلعه تبدیل شد

به گزارش شارژ 10، قلعه سنت آنجلو | Castel SantAngelo در رم

در شمال غربی مرکز تاریخی شهر رم به ساختمانی مدور و استوانه ای شکل برمی خورید که به قلعه سنت آنجلو معروف است. در واقع، امپراتور هادریانوس اینجا را به عنوان آرامگاهی برای خود و خانواده اش درست کرد اما سال ها بعد با تغییراتی که در آن رخ داد کاربردهای دیگری مثل پناهگاه، قلعه و زندان هم پیدا کرد. این بنا امروز بعد از گذراندن سال های بسیار به موزه تبدیل شده و گردشگران زیادی در بازدید از شهر تاریخی رم از آن دیدن می نمایند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره قلعه سنت آنجلو بیشتر بدانید.

سنت آنجلو، آرامگاهی در رم که به قلعه تبدیل شد

ساخت قلعه سنت آنجلو (Castel SantAngelo) به سال 135 میلادی بر می شود در آن موقع امپراتور هادریانوس تصمیم گرفت تا جای باشکوهی را برای تدفین خود و خانواده اش درست کند، آرامگاهی که در نهایت بعد از 4 سال کامل شد. این بنا 84 متر زیر بنا و 20 متر ارتفاع دارد و در بالای آن تراسی کوچک نهاده شده است. در ابتدا برای تاج آرامگاه مجسمه ای برنزی در نظر گرفته شده بود که امپراتور را بر روی ارابه ای چهار چرخه نشان می داد.

از آن جایی که این آرامگاه در کنار رود تیبر نهاده شده است برای گذر از رود و رسیدن به آن احتیاج به یک پل بود. امپراتور هادریانوس این پل را در سال 134 طراحی و اسم آن را پل سنت آنجیلو گذاشت. این پل که زیبایی چشم اندازهای قلعه را دوچندان نموده است امروز همچنان در این محل نهاده شده است و مجسمه هایی در اطرافش است که حدود 500 سال پیش ساخته شده است. با رفتن به قلعه سنت آنجلو اولین چیزی که توجهتان را به خود جلب می نماید پل آنجیلو است گذر از این پل و تماشای این بنای تاریخی که بیش از 1000 سال قدمت دارد لحظاتی رویایی را برایتان رقم می زند.

امپراتور هادریان در سال 138 از جهان رفت و در همین آرامگاه مدفون شد. تا سالیان بعد چندین امپراتور دیگر هم در همین محل دفن شدند تا اینکه در سال 270، امپراتور اورلیان برای ایمنی بیشتر در اطراف شهر دیوار درست کرد و آرامگاه را هم به قلعه نظامی تبدیل کرد. در سال 410 زمانی که ویزیگوت ها به رم حمله کردند تعدادی از آرامگاه هایی که در این محل وجود داشت از بین رفت. این قلعه 20 متری روزگاری بلندترین بنای رم بود و در طول قرن های گذشته نوسازی های زیادی روی آن اجرا شده که بیشتر آن ها روی مستحکم کردن قلعه تمرکز نموده اند. در زمان قرون وسطی که درگیری های زیادی اتفاق می افتاد این قلعه کاملا مستحکم شد تا بتواند در برابر حملات احتمالی مقاومت کند. در آن موقع هر وقت خطری پیش می آمد از این قلعه به عنوان پناهگاه و جای امن استفاده می شد و راه های مخفی زیادی افراد را به این قلعه می رساند، به طوری که در جریان غارت رم در سال 1527، کلمنت هفتم از دست سربازان امپراتور کارل پنجم فرار کرد و به این قلعه پناه برد.

در این قلعه اتاق هایی بود که با نقاشی های باشکوه دوره رنوسانس تزئین شده بودند تا اینکه در سال 1628 تعدادی از این اتاق ها برای مستحکم کردن قلعه خراب شدند. در آن موقع از بخشی از بنا به عنوان زندان استفاده می شد اما در نهایت در قرن 17 کل آن تبدیل به پادگان نظامی و زندان شد و در حیاط داخلی اش اعدام های زیادی انجام می شده است.

این بنا در ابتدا آرامگاه هادریانوس نامیده می شد اما بعدها به قلعه سنت آنجلو تغییر نام داد، داستان این تغییر نام بسیار جالب و شنیدنی است؛ ماجرا به طاعون گسترده ای برمی شود که در سال های منتهی به سال 590 میلادی شهر رم را فرا گرفته بود. طاعون آنقدر گسترده شده بود که گروهی به رهبری شخصی به اسم گرگوری کبیر سعی در ریشه کنی آن داشتند و مدت ها برای تمام شدن این بیماری دعا کردند تا اینکه این طور که در افسانه ها آمده در همان روزها فرشته ای به همراه یک شمشیر در بالای آرامگاه دیده شده است. اینکه این فرشته در این زمان در این محل ظاهر شده نشانه ای از کمرنگ شدن بیماری طاعون تعبیر شد و گرگوری کبیر هم تصمیم گرفت به خاطر شکر این اتفاق یک کلیسای کوچک در این آرامگاه بسازد. بعد از این ماجرا بود که اینجا به سنت آنجلو یعنی فرشته مقدس معروف شد و مجسمه مرمرین از یک فرشته بزرگ هم در بالای این بنا نهاده شد.

استفاده نظامی از این قلعه در سال 1901 به انتها رسید تا قلعه مورد نوسازی قرار بگیرد. در سال 1925 این قلعه به موزه تبدیل شد و امروز هم بخشی از آن به موزه تاریخ نظامی تبدیل شده است. در این قلعه می توانید از اتاق هایی با طراحی های جذاب دیدن کنید و چشم اندازهای رویایی ببینید. در این قلعه از پله های مارپیچ بالا می روید و از 5 طبقه دیدن می کنید؛ اول از همه آرامگاه ها را می بینید و بعد به سمت سلول هایی می روید که شخصیت های تاریخی سالیان سال در آنجا زندانی بودند. در طبقات بالاتر اتاق هایی نظرتان را جلب می نماید که روزگاری محل زندگی مسئولان کلیسا بودند، اتاق هایی که با نقاشی های جذابی تزئین شده اند و هر کدام از آن ها ساعت ها تماشا را می طلبند. در کنار این اتاق ها مجموعه ای از اسلحه هست که دیدن آن ها هم احتمالا برایتان جالب است. در بالاترین طبقه به یک تراس می رسید که در آنجا می توانید در حالی که شهر رم در پس زمینه تان است عکس های جذابی بیندازید.

منبع: initaly.com

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 736

به "سنت آنجلو، آرامگاهی در رم که به قلعه تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت آنجلو، آرامگاهی در رم که به قلعه تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید