درخشش ستاره ای تنها در تصویر تلسکوپ هابل

به گزارش شارژ 10، تصویر این هفته تلسکوپ فضایی هابل متشکل از دو تصویربرداری مختلف است که با هم ادغام شده اند. این ستاره که BD+17 2217 نام دارد بر روی پس زمینه ای از کهکشان نامنظم Arp 263 می درخشد.

درخشش ستاره ای تنها در تصویر تلسکوپ هابل

به گزارش ایسنا، کهکشان های نامنظم بر خلاف کهکشان های بیضوی یا کهکشان های مارپیچی مانند کهکشان راه شیری ما، ساختار نامنظمی دارند. Arp 263 تکه تکه و ابری است و بعضی از منطقه ها آن به دلیل شکل گیری ستاره ها درخشان هستند در حالی که منطقه ها دیگر خالی به نظر می رسند. چنین کهکشان هایی معمولا به دلیل برهمکنش با کهکشان های دیگر شکل می گیرند که زمانی رخ می دهد که یک کهکشان بزرگ از کنار آن عبور می نماید و باعث تغییر شکل کهکشان اصلی می گردد. در خصوص Arp 263، تصور می گردد که شکل نامنظم آن در نتیجه ادغام دو کهکشان ایجاد شده باشد.

آنچه که در خصوص این تصویر غیرمعمول است، نحوه ایجاد آن و تاثیری است که بر پراش های نور متمایز ناشی از اجرام درخشان می گذارد. این پرتوهای نور ناشی از آینه هابل است که این تلسکوپ از آن برای مشاهده اجسام دور استفاده می نماید. معمولا تصاویر هابل دارای چهار پراش نور هستند. این در حالی است که در تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب شش پراش دیده می گردد. البته در این مورد، می توانید هشت پراش نور را از سوی درخشان ترین اجرام مشاهده کنید. دلیل این است که دو مجموعه مختلف از داده ها برای ایجاد این تصویر با هم ترکیب شده اند که هر کدام در زاویه متفاوتی گرفته شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1402 بروزرسانی: 5 مرداد 1402 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2256

به "درخشش ستاره ای تنها در تصویر تلسکوپ هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش ستاره ای تنها در تصویر تلسکوپ هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید