خبرنگاران مدرسه در خانه

به گزارش شارژ 10، تهران- خبرنگاران- شنبه 27 اردیبهشت 99 درهای مدارس سراسر کشور پس از حدود سه ماه تعطیلی به روی دانش آموزان گشوده شد، هر چند به صورت اختیاری دانش آموز می تواند برای برطرف اشکال به مدرسه مراجعه کند اما کادر آموزشی و مدیران باید با فراهم کردن شرایط بهداشتی و اجرای فاصله گذاری اجتماعی طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در مدرسه حاضر باشند.

خبرنگاران مدرسه در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تعطیلات حدود سه ماهه مدارس به دلیل اپیدمی کرونا و آموزش دانش آموزان به شیوه آنلاین و غیرحضوری با تمام سهولت و سختی هایش و خوبی و بدی هایش، سبب شده که والدین به دلیل نگرانی از سلامتی فرزندان، همین شیوه کجدار و مریز را به حضور فیزیکی آنها در مدرسه ترجیح دهند؛ به همین دلیل پس از بازگشایی مدارس برای برطرف اشکال، از حضور چندان دانش آموزان در مدارس خبری نیست و تعداد کمی برای برطرف اشکال به مدرسه می فرایند.

هرچه که بود، سال تحصیلی در حال خاتمه یافتن است و خانواده ها و معلمان با هر مشقتی که شده، با یاری یکدیگر آموزش بچه ها را استمرار بخشیدند، حالا بسیاری از بچه ها پایه اول ابتدایی که پیش از کرونا خواندن و نوشتن بلد نبودند، با همین آموزش های از راه دور در منزل، می توانند کتاب داستان بخوانند و خواندن و نوشتن را فراگرفته اند و همچنان نیز این راه را ادامه می دهند تا سال تحصیلی به طور کامل خاتمه یابد.

در همین رابطه برای جویاشدن نظر والدین از این شرایط، با سه نفر از اولیای دانش آموزان گفت وگو کردیم که ارزیابی آنها از این شرایط را در پی می خوانید:

امتحان ریاضی و علوم را حضوری برگزار می نمایند

یکی از اولیا دانش آموزان که دخترش، محصل پایه هشتم است، در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران می گوید: مدرسه دخترم اعلام نموده که امتحان ریاضی و علوم به صورت حضوری برگزار می گردد، این در حالی است که او، دانش آموز پایه هشتم است و بر اساس بخش نامه آموزش و پرورش تنها دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری امتحان باید بدهند.

وی با بیان اینکه این کار خلاف بخش نامه وزارت آموزش و پرورش است، گفت: تمامی آموزش های فرزندم بر اساس فایل های صوتی که معلم ارسال می کرد، اجرا شده و حتی سوالات ریاضی را به وسیله یاری دریافت از فایل های صوتی به سختی حل نموده است.

مادر این دانش آموز پایه هشتم افزود: معلم، ریاضی را که مهم و البته درسی سخت است، به صورت صوتی آموزش می داد در حالی که آموزش های تصویری یا ویدئویی دروس ریاضی روی تخته بسیار موثرتر است، بسیاری از معلمان این کار را به وسیله آموزش ویدئویی روی تخته های وایت برد انجام داده اند تا مساله برای دانش آموز کاملا تفهیم گردد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه فرزندش یکی از مدارس دارای رتبه خوب در تهران است، شرح داد: با این وجود درس ریاضی که دارای مسایلی مفهومی است نه تنها به صورت ویدئویی آموزش داده نشده بلکه اکنون مدرسه اعلام نموده که امتحان این درس به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

مادر دانش آموز پایه هشتم درباره برگزاری امتحان دروس ریاضی و علوم به صورت حضوری افزود که خانواده های دیگر نیز از این موضوع گلایه دارند. هر چند این روزها خانواده ها و دانش آموزان، شرایط سختی را در حال سپری کردن هستند؛ چرا که چندین امتحان طی چند روز هفته جاری پشت سر هم و حتی در یک روز دو امتحان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه امتحانات غیرحضوری اشکالات متعددی دارد، شرح داد: مثلا گاهی پاسخ درست را به عنوان اشتباه در نظر گرفته و به آن نمره ای نمی دهند یا به عنوان مثال دو پاسخ صحیح در پرسش های 4 گزینه ای وجود دارد.

کنکور در خانه

وی ادامه داد: برای دخترم، 20 سوال تستی با مدت زمان 30 دقیقه می دهند، این بچه ها دوره های تست زدن را نگذرانده اند، دانش آموز هنگام چنین امتحانی هول می گردد و به قدری تحت فشار قرار می گیرد که عرق سرد بر پیشانی اش می نشیند و بدنش یخ می نماید.

این مادر دانش آموز همچنین گفت: طرح سوالات نیز خالی از اشکال نیست، در این دوران ظاهرا، تهیه سوالات امتحانی دانش آموزان را به موسسات طراح سوال سپرده اند و آنها سوالاتی بسیار پیچیده و کنکوری برای دانش آموزان تهیه می نمایند.

وی ادامه داد: همسر یکی از همکارانم دبیر فیزیک است، تعریف می کرد که فرزندش امتحان ریاضی داشته و با مادر در حال مرور سوالات بودند. نه تنها دانش آموز قادر به پاسخ دادن به سوالات نبود که حتی مادر او نیز، از پیچیدگی و سختی سوالات تعجب نموده بود و نمی توانست به سوالات پاسخ دهد.

مادر دانش آموز پایه هشتم ادامه داد: نکته اینجاست که در این دوران کرونا که آموزش ها عمیق و کامل نبوده، سوالات امتحانی چرا تا این حد پیچیده و سخت به دانش آموز داده می گردد، این موضوع با توجه به شرایط کنونی، دانش آموز را از درس سرد و دلزده می نماید.

این مادر در خصوص بازگشایی مدارس گفت: گفته اند که هر دانش آموزی اشکال درسی دارد، به مدرسه اعلام کند تا زمانی نیم ساعته برای وی اختصاص داده گردد (به دلیل رعایت فاصله اجتماعی) تا آن دانش آموز به تنهایی و بدون حضور سایر همکلاسی ها با معلم برطرف اشکال نموده و به خانه بازگردد.

وی گفت: والدین باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با تمام تجهیزات و علاوه بر آن نگرانی از به خطر افتادن سلامتی فرزندان، برای نیم ساعت دانش آموزان را به مدرسه ببرند و بازگردانند و این کار در شرایط کنونی سختی هایی دارد علاوه بر آن به نظر نیم ساعت تاثیر چندانی نیز روی درس دانش آموزان ندارد.

فرزندانم می توانند کتاب داستان بخوانند

محمدمهدی موذن پدر دانش آموزان دوقلوی مقطع اول ابتدایی نیز می گوید: از آنجا که فرزندانم دانش آموز مقطع اول ابتدایی هستند، نحوه آموزش بیشتر متمرکز بر یادگیری حروف الفبا و آشنایی با کلیات درس ریاضی بود؛ بر همین اساس تدریس معلمی که در شبکه آموزش سیما پخش می شد و معلم مدرسه در شبکه شاد و فضای مجازی فعالیت می کرد، تمام هدف و برنامه ریزی ها بر یادگیری کامل حروف الفبا و آموختن آن به دانش آموزان مقطع اول ابتدایی معطوف بود.

وی گفت: در این بازه زمانی به رغم مسائلی که از نظر سرعت اینترنت، نحوه تدریس و ارتباط بین دانش آموز و معلم وجود داشت اما خاتمه آموزش های حروف الفبا یا همان فارسی و دروس ریاضی و علوم به خاتمه رسید.

موذن گفت: البته با توجه به اینکه بین معلم و دانش آموز ارتباط چهره به چهره وجود نداشت، قطعا آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری کاستی هایی داشت اما همین که فرزندانم توانستند پس از خاتمه این دوره آموزشی به راحتی کتاب داستان بخوانند، بدان معناست که آموزش ها موثر بوده است.

پدر دانش آموزان دوقلوی مقطع اول ابتدایی افزود: دانش آموزان اکنون در حال دوره کردن دروس هستند و زمان امتحان آنها هنوز فرانرسیده است. به نظر هفته آینده امتحان خاتمهی برگزار می گردد.

ترجیح دادیم به مدرسه نفرایند

وی گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش، حضور دانش آموزان را پس از بازگشایی مدارس اختیاری اعلام نموده بود و از طرفی فرزندانم آموزش های لازم را در این مدت دیده بودند، با توجه به شرایط بیماری کرونا ترجیح دادیم در مدرسه حاضر نشوند.

این ولی دانش آموز یادآور شد: سایر اولیا نیز همچون ما عمل کردند و کلاس درس حضوری دخترم در ابتدای همین هفته تشکیل نشد. البته این نکته گفتنی است که بسیاری از اولیا از بازگشایی مدارس استقبال نکردند و ترجیح دادند به همان شکل قبل، آموزش فرزندانشان را ادامه دهند.

موذن با بیان اینکه مادر بچه ها، در این مدت برای آموزش آنها به صورت شبانه روزی کوشش نموده است، گفت: در حقیقت روز معلم باید از همه مادرانی تقدیر کرد که در دوران همه گیری کرونا، در خانه نقش اساسی برای پیش بردن آموزش دانش آموزان ایفا کردند.

وی شرح داد: معلم فرزندانم برای درس ریاضی، برگه سوالات را به وسیله پیغام رسان های فضای مجازی برای ما ارسال کردند و بچه ها در یک بازه زمانی این سوالات را پاسخ دادند. قرار است امتحان نهایی در روزهای آینده اخذ گردد که هنوز نحوه برگزاری امتحان تعیین نشده اما به احتمال بسیار مجازی خواهد بود.

معلم فرزندم آموزش آنلاین را پیش از کرونا آغاز نموده بود

کریم جبارپور یکی دیگر از اولیای دانش آموزان گفت: اکنون چند روز است که مدارس بازگشایی شده است اما با توجه به اینکه حضور دانش آموز در مدرسه اختیاری است، با هماهنگی معلم، فرزندم، در مدرسه حاضر نشد.

وی گفت: از سویی امتحانات خاتمه سال هم به وسیله شبکه شاد انجام شد و با توجه به این شرایط احتیاج به حضور در مدرسه برای دانش آموزان از جمله فرزند من نبود.

معلمی که پیش از کرونا آموزش آنلاین را آغاز کرد

وی این شرح را نیز داد: معلم پسرم بسیار کوشا و پرکوشش بود و حتی پیش از کرونا، در تعطیلاتی که به دلیل آلودگی هوا، برف و باران و غیره پیش آمد، از فضای مجازی برای ادامه آموزش دانش آموزان استفاده می کرد تا از آموزش عقب نیافتند.

جبارپور با بیان اینکه معلم فرزندش بلافاصله با تعطیلات کرونا و حتی پیش از آنکه آموزش و پرورش برنامه شاد را اجرایی کند، به وسیله فضای مجازی تدریس را آغاز کرد، گفت: او کارهای درسی را به صورت مرتب به والدین به ویژه مادران اعلام می کرد و آنها موارد درسی را انجام داده و نتیجه را به وسیله فضای مجازی در اختیار معلم قرار می دادند.

به گفته وی، حتی در مواردی که احتیاج به مشاوره والدین بود، این کار به وسیله معلم انجام می شد تا از موازی کاری ها جلوگیری گردد و روش های تدریسی که در مدرسه در چند ماه پیش از کرونا وجود داشت، ادامه یابد تا دانش آموزان با مشکل خاصی روبرو نشوند.

به گفته وی، امتحانات برگزار شده، اما آموزش همچنان ادامه دارد و تکالیف تمرینی، حل مشکل و مشاوره های مورد احتیاج بچه ها همچنان برقرار است.

شاد، سامانه موثر آموزش بچه ها

جبارپور راه اندازی سامانه شاد را کاری بسیار موثر دانست و افزود: این شبکه استفاده بهینه از فضای مجازی برای آموزش بچه ها بود و در این شرایط که دانش آموزان امکان حضور در مدارس را نداشتند، ابزار بسیار مناسبی بود. البته هر چند آموزش و پرورش سعی کرد برنامه جامع و کاملی در اختیار دانش آموزان و اولیا آنها قرار دهند، این شبکه اشکالاتی داشت همچون این مورد که مدارس اعلام نموده بودند اگر این شبکه از روی تلفن همراه حذف گردد، نصب مجدد آن به راحتی امکان پذیر نیست.

پدر دانش آموز پایه اول ابتدایی با اشاره به اینکه، ضعیف بودن اینترنت آموزش آنلاین بچه ها را دچار خلل می کرد، افزود: یک مشکل دیگر این بود که تلفن های همراه چه معلم و چه خانواده ها با این اطلاعات پُرمی شد و دردسرساز بود و هزینه اضافی بر دوش خانواده ها گذاشته بود و باید اینترنت تهیه می کردند.

به عنوان مثال همسرم اینترنت نداشت و احتیاجی برای استفاده از اینترنت نمی دید اما پس از آغاز آموزش آنلاین در دوران کرونا مجبور به خرید بسته های اینترنتی بود. همچنین حافظه تلفن های همراه پرمی شد و حذف آن یک دردسر بود و وجود این اطلاعات نیز دردسری دیگر.

جبارپور در خاتمه به عنوان شاهد جریان آموزش در روزهای کرونایی به نکته ای اشاره نمود و گفت: شاید ما فرهنگ استفاده از آموزش آنلاین را نداریم، این را باید اضافه کنم که تماس های بی مورد و بی وقت خانواده ها مسائل بسیاری را برای کادر آموزشی به ویژه معلم ایجاد نموده بود که احتیاج بود آموزش هایی به خانواده ها داده گردد تا از تماس های بی وقت و بی مورد با آنها خودداری نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 938

به "خبرنگاران مدرسه در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدرسه در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید