تلسکوپ جیمز وب رکورد دورترین کهکشان های شناسایی شده را شکست: 13.4 میلیارد سال نوری!

به گزارش شارژ 10، در فاصله 13.4 میلیارد سال نوری از ما اولین و دورترین جرم های آسمانی کشف شده به وسیله انسان قرار دارند. بله! رکوردهای قبلی شکسته شده: چهار جرم بسیار جوان در سپیده دم تاریخ و کیهان که درست مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ تشکیل شده اند، حالا تازه ترین کشف جیمز وب هستند.

تلسکوپ جیمز وب رکورد دورترین کهکشان های شناسایی شده را شکست: 13.4 میلیارد سال نوری!

مشاهدات طیف سنجی تلسکوپ جیمز وب به قدری دقیق هستند که محققان نه تنها می توانند مسافتی را که نور این کهکشان ها طی نموده، میزان گیری نمایند، بلکه می توانند بعضی از ویژگی های کهکشان ها را نیز برآورد نمایند.

پس برای اولین بار، دانشمندان پیروز شده اند کهکشان هایی را که تنها 350 میلیون سال پس از بیگ بنگ وجود داشته اند، ببینند.

شناخت ما از اولین میلیارد سال پس از بیگ بنگ بسیار محدود است و یافتن اجرام اولیه می تواند به روشن کردن ماهیت این زمان حیاتی یاری کند.

ما مدل هایی داریم که چگونگی وقوع رویدادها را توصیف می نماید. قبل از تولد اولین ستاره ها، دنیا پر از ماده بی نور بود.

این ذرات به تدریج ترکیب شدند و هیدروژن خنثی را تشکیل دادند. وقتی ستارگان آغاز به تشکیل شدن کردند، هیدروژن را یونیزه کردند و نور درخشید. این فرآیند حدود 1 میلیارد سال پس از پیدایش کیهان کامل شد.

نور این اجسام بسیار ضعیف است، زیرا از فاصله بسیار دور سفر نموده اند. و به علت انبساط کیهان، به طور قابل توجهی به انتهای طولانی تر و قرمزتر طیف کشیده شده اند، پدیده ای که به عنوان انتقال به سرخ شناخته می گردد.

جیمز وب قدرتمندترین تلسکوپی است که تا به حال به فضا پرتاب شده و برای مشاهده طیف نور فروسرخ و نزدیک به فروسرخ طراحی شده است.

دانشمندان نور آینه NIRCam جیمز وب را به روش ظیف سنجی به 9 محدوده طول موج تقسیم کردند و بر چهار کهکشان با جابه جایی های سرخ زیاد تمرکز کردند که دو تای آن ها برای اولین بار به وسیله هابل شناسایی شده بود.

داده های نو جیمز تأیید می نماید که این دو کهکشان واقعاً از دورترین کهکشان هایی هستند که تا به امروز شناسایی شده اند و دو کهکشان دیگر کشف نموده اند که حتی از آنها هم دورتر هستند.

مشاهده طیف نور، تایید می نماید که این کهکشان ها در لبه واقعی دید ما قرار دارند، کمی دورتر از چیزی که هابل می توانست ببیند! این یک دستاورد فوق العاده هیجان انگیز برای جیمز وب و دانشمندان است.

دو کهکشانی که نخست هابل دیده بود دارای جابجایی به سرخ 10.38 و 11.58 هستند. در حالی که کشف نو جیمز وب دارای جابه جایی های 12.63 و 13.20 هستند که دومی معادل 13.5 میلیارد سال نوری است.

سایر نامزدهای دارای جابجایی سرخ بالاتر در حال حاضر تحت آنالیز هستند، اما هنوز تایید نشده اند. با توجه به اینکه مدت کار جیمز وب هنوز به شش ماه هم نمی رسد، احتمال شکسته شدن این رکورد وجود دارد. تازه این یافته های نو حاصل رصد 28 ساعته و زوم جیمز وب بر روی این ناحیه است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 آذر 1401 بروزرسانی: 21 آذر 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 2156

به "تلسکوپ جیمز وب رکورد دورترین کهکشان های شناسایی شده را شکست: 13.4 میلیارد سال نوری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب رکورد دورترین کهکشان های شناسایی شده را شکست: 13.4 میلیارد سال نوری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید