بیش از 70 هزار نفر از آثار تاریخی آذربایجان غربی دیدن نموده اند

به گزارش شارژ 10، جلیل جباری در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه این میزان در مدت زمان سال قبل 54 هزار نفر بود اظهارداشت: تعداد گردشگران در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال 21 درصد رشد نشان می دهد که در اثر برنامه ریزی های اصولی اجرا شده است.

بیش از 70 هزار نفر از آثار تاریخی آذربایجان غربی دیدن نموده اند

وی ظرفیت و موقعیت آب و هوایی مناسب آذربایجان غربی در فصل تابستان، ایجاد امکانات رفاهی گردشگران در کنار معرفی هرچه بهتر آثار تاریخی استان را از عمده دلایل افزایش تعداد گردشگران به استان برشمرد و یاد آور شد: در حال حاضر ستاد خدمات اجرایی سفر در تمامی شهرهای استان فعال هستند.

جباری مسجد مطلب خان خوی، کوه زندان سلیمان تکاب و مجموعه مقبره شمس تبریزی خوی، مجموعه جهانی قره کلیسا، غار سهولان مهاباد، سه گنبد ارومیه به همراه موزه های استان را جزو بیشترین آثار مورد استقبال گردشگران عنوان نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به استقرار راهنمایان گردشگری در بناهای تاریخی اظهار داشت: در سالهای گذشته تعدادی از بناهای تاریخی راهنمای گردشگری نداشته و حتی به روی گردشگران بسته بودند که سال جاری کوشش شد این آثار به نحو شایسته برای بازدید عموم آماده سازی گردد.

جباری با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر تنوع جاذبه های طبیعی و گردشگری، تالاب ها، جنگل ها، آبشارها رتبه 5 کشوری را داراست اضافه نمود: این استان از نظر تنوع بناها و آثار تاریخی نیز در صندلی 10 کشوری واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اولویت این اداره کل در زمینه مرمت آثار تاریخی استان گفت: سال جاری مبلغ 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای فعال سازی و آغاز عملیات 28 پروژه هزینه شده که درصدزیادی از اقدامات حفاظتی این پروژه ها رو به اتمام است.

جباری همچنین از راه اندازی خانه تشکل های استان در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اطلاع داد و گفت: با توجه به وجود انجمن ها و تشکل های تخصصی در استان که در زمینه اهداف سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می نمایند و اقدامات لازم بعمل آمده تا با همکاری استانداری و به منظورهماهنگی بیشتر تشکل ها اجتماع آنها در یک محل مناسب استقرار و فعالیت نمایند.

وی تعداد تشکل های موجود استان را 11 مورد اعلام و افزود: انجمن این تشکل ها با هدف همیاری در اجرای سیاستهای کلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بزودی در محل ساختمان تشکل ها واقع در خیابان باکری شهرستان ارومیه با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح و آغاز به فعالیت خواهد نمود.

سال جاری 12 بنای تاریخی جدید و نخستین اثر طبیعی آذربایجان غربی با عنوان کوه زندان در مجموعه تخت سلیمان تکاب به ثبت ملی رسید،در حال حاضر آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور به یک هزار و 472 اثر رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 789

به "بیش از 70 هزار نفر از آثار تاریخی آذربایجان غربی دیدن نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 70 هزار نفر از آثار تاریخی آذربایجان غربی دیدن نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید