برای اولین بار یک هلیکوپتر ایرباس در ارتفاع 7 هزار متری فرود آمد

به گزارش شارژ 10، هلیکوپتر H145 از شرکت ایرباس، اولین هلیکوپتری است که پیروز شده است روی بلندترین قله خارج از قاره آسیا فرود بیاید و می توان از آن برای انتقال کوهنوردان آسیب دیده استفاده کرد.

برای اولین بار یک هلیکوپتر ایرباس در ارتفاع 7 هزار متری فرود آمد

شرکت ایرباس پیروز شد، برای اولین بار یک هلیکوپتر را روی بلندترین قله نیم کره جنوبی زمین و در خارج از قاره آسیا فرود آورد. کوه آکونکاگوا با ارتفاع 6,961 متر در آرژانتین قرار گرفته است و اهمیت این فرود از آن جهت است که برای اولین بار یک هلیکوپتر دوموتوره توانسته است در چنین ارتفاعی فرود بیاید. هرچند این مرتفع ترین فرود برای یک هلیکوپتر نبوده است و رکورد این موضوع به دیدیه دلسال فرانسوی تعلق دارد که در سال 2005 پیروز شد با هلیکوپتر تک موتوره AS350 که اکنون با نام ایرباس هلیکوپترز H125 شناخته می شوند، روی قله اورست بنشیند. به همین علت رکورد فرود روی بلندترین قله جهان با ارتفاع 8,848 متر هیچ گاه شکسته نخواهد شد.

از آنجا که پرواز در هوایی با غلظت کم سخت است، فرود هلیکوپتر در ارتفاعات بالا بسیار چالش برانگیز می گردد؛ بنابراین، عملیات هلیکوپترهای نجات در کوه های هیمالیا بسیار سختتر از ارتفاعات پایین تر است. هرگونه اضافه وزنی مثل حمل کوهنورد مجروح روی یک برانکارد نیز بلندشدن هلیکوپتر را سختتر می نماید. شرکت ایرباس هلیکوپترز در تبلیغات خود به وضوح عنوان نموده است که نسخه جدیدتر هلیکوپتر H145 در مقایسه با مدل قبلی، توانایی حمل 150 کیلوگرم بار بیشتر را دارد. با اینکه شاید رقم کوچکی به نظر برسد؛ اما برای هلیکوپتری با سایز میانه، از اهمیت زیادی برخوردار است.

هلیکوپتر H145 از مدل H160 کوچک تر است و در همه جهان و همین طور ایالات متحده آمریکا استفاده می گردد و نیروهای پلیس این کشور اکثراً برای انتقال مجروحان سوانح رانندگی به بیمارستان از آن یاری می گیرند. شاید بخواهید بدانید، آیا نام ایرباس روی این هلیکوپتر به این معنا است که شرکت ایرباس به عنوان تولیدنماینده هواپیماهای تجاری، سازنده آن است یا خیر؟ پاسخ مثبت است. در واقع، ایرباس هلیکوپترز بخش هواگرد گردنده بال این گروه محسوب می گردد که پیش تر به عنوان یوروکوپتر شناخته می شد و از ادغام بخش های هلیکوپترسازی شرکت فرانسوی آئروسپاسیال و شرکت آلمانی داسا به وجود آمده بود.

از آنجا که صعود به آکونکاگوا به عنوان بلندترین کوه قاره آمریکا از لحاظ فنی سخت نیست، بسیاری از علاقه مندانی که به حضور در ارتفاعات بالا عادت ندارند، ترغیب می شوند تا شانس خود را برای صعود به آن امتحان نمایند و متعاقب آن تعدادی از آن ها با مسائل جدی روبرو می شوند. با وجود این هلیکوپترها می توان کوهنوردان در معرض خطر را به سرعت نجات داد. الکساندر نوهائوس، خلبان پرواز آزمایش هلیکوپتر ایرباس، می گوید:

عملکرد این هلیکوپتر فوق العاده است. ما به قله آکونکاگوا پرواز کردیم و همچنان سوخت کافی برای سوارکردن دو نفر دیگر داشتیم.

راه کم خطرتری نیز برای مشاهده کوه آکونکاگوا وجود دارد. در واقع این کوه در نزدیکی کوه های آرژانتین و مرز شیلی قرار گرفته است و مسافرانی که هواپیمایشان در فرودگاه سانتیاگو د شیلی به زمین می نشیند، می توانند به راحتی از پنجره هواپیمایشان شاهد این کوه باشکوه باشند.

منبع: کجارو / thepointsguy.com
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1954

به "برای اولین بار یک هلیکوپتر ایرباس در ارتفاع 7 هزار متری فرود آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اولین بار یک هلیکوپتر ایرباس در ارتفاع 7 هزار متری فرود آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید