نوبخت: مسئولان راه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم شرح دهند

به گزارش شارژ 10، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی کمبود دارو در شرایط تحریم را طبیعی خواند و در عین حال گفت: در شرایط فعلی ضروری است مقامات مسئول راه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم شرح دهند تا آنها اطمینان لازم را به دست آورند.

نوبخت: مسئولان راه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم شرح دهند

علی نوبخت در گفت وگو با خبرنگاران، ممنوعیت صادرات دارو را در شرایط کنونی تصمیم درست خواند و گفت: ممنوعیت بدان معناست که بدون نظارت وزارت بهداشت دارویی صادر نمی گردد، چون در شرایط فعلی ممکن است احتیاج در داخل کشور به نسبت شش ماه گذشته تفاوت نموده باشد. اگر در داخل به دارویی احتیاج داشته باشیم باید اولویت به تامین آن باشد و طبیعتا صادرات آن دارو ممنوع گردد.

وی با بیان این که پایین بودن قیمت دارو جاذبه برای صادرات آن را بیشتر می نماید، اظهار کرد: در شرایط تحریم که کمبود دارو امری طبیعی به شمار می آید باید نظارت های کافی وجود داشته باشد. فراموش نکنیم که اثرات تحریم به شکل مختلف بر روی دارو ظهور و بروز می نماید. اگر بر روی مواد اولیه تاثیر نگذارد، بر روی سایر اقلام همچون مقوا و یا شیشه دارو تاثیرگذار است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شرح داد: می گویند که دارو تحریم نیست، اما بالاخره تحریم نقش خود را می گذارد. با وجودی که قسمت اعظمی از داروهای ما فراوری داخل است، اما بخشی از مواد اولیه آن از خارج وارد می گردد یا این که لوازم جانبی دارو همچون فویل، روکش و شیشه آن از خارج وارد می گردد که تحریم بر روی آنها اثر می گذارد.

نوبخت با تاکید بر این که در چنین شرایطی باید مقامات مسئول ضمن مدیریت شرایط مسائل را با مردم در میان بگذارند، اظهار کرد: مسئولان باید راه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم شرح دهند که آنها اطمینان لازم را به دست آورند.

وی اضافه کرد: ممکن است در آینده به طور نسبی تعداد بیشتری از داروها در کشور کاهش یابد که این هزینه ایستادگی ماست. قطعا مسئولان نیز شبانه روز کار و برنامه ریزی می نمایند و مجلس شورای اسلامی هم حساسیت لازم را دارد کما این که سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده که 100 درصد اعتبارات را تخصیص داده باید سازمان بیمه سلامت، پول را در اختیار بیمارستان ها قرار دهد تا آنها به شرکت های پخش و بعد از آن به شرکت های فراوری دارو و تجهیزات پزشکی داده گردد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است برخی از داروها به صورت محدود به برخی داروخانه ها برای پخش داده گردد که باید به مردم اطلاع رسانی گردد. قطعا سوء استفاده افراد از این وضعیت قابل قبول نیست و باید برخوردهای لازم صورت گیرد، چون دارو با سایر اقلام متفاوت است همه باید با هم کار کنیم تا داروی مورد احتیاج مردم تامین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 91

به "نوبخت: مسئولان راه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم شرح دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبخت: مسئولان راه های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم شرح دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید